Internserver.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Är datorn såpass gammal att mode är en turboknapp?

När det gäller OS så kan jag rekommendera freenas
http://www.freenas.org istället för win98.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

De flesta äldre datorer jag har, har en 230v sladd fram till fronten, men nu har jag ju bytt till det nyare nätagget :)

Jag har testat att trycka på mode, och då händer ingat alls :S

Jag struntar i att installera windows på den tumma disken, så kör jag det på den andra istället.

---

Eftersom rotor och moden står där nere i andra sidan huset, så tänkte jag koppla in en hub här uppe, så jag bara behöver ha en sladd upp. Men när jag kopplade in den (mini hub, max 10mbit) så blev internett hur slött som helst :S Det tar flera minuter att ladda elektronikforumet :S. Vad skulle det möjligtvis kunna bero på?? :)

Mvh.

Edit: barbarossa - Den är från ca. 1995 tror jag :) Vad är en turboknapp?? Har sett det på ett antal datorer och alltid undrat vad det är :)

Vad är det för OS? Linuxbaserat eller?? Är det anändar vänligt? :)

Edit2: Datorn klockar i 133MHz :P
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Den korta versionen:
Turboknapp användes för att sänka klockfrekvensen på datorn för att vissa program inte använde någon timer funktion utan bara kördes så snabbt att det blev svårt för viss hårdvara eller användare att hinna med. Ungefär som om tetris skulle gå dubbelt så snabbt på 66Mhz dator jämfört med en på 33MHz.

Freenas:
Jag använde det ett tag och det är en nedbantad version av FreeBSD. Installationen gjorde jag med skärm och tangentbord inkopplat, men alla inställningar gjorde jag via webgränsnittet. Lite pilligt men det gick smärtfritt att så småningom lägga till serverdiskarna som nätverkshårddiskar i XP's explorer samt konfigurera en FTP server och jag är inte särskilt duktig på datorer.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Turboknapp: Okej, då har man lärt sig något nytt! :D Skulle kanske kunna va en sån :)

FreeNAS: Okej, det låter rätt praktiskt! Får se om det blir det eller win.

Mvh.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Du menade inte att du kopplade in en switch?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

electric_man: Nu hängde jag inte med, Vad syftar du på? :)

Mvh.
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Electric_man vet inte vad en nätverkshubb är, så han trodde du skrivit fel om att du koppla en till nätverket. Skaffa en switch, kostar typ 199.- för en 8-portas på jula, 100Mbittare då ;)

EDIT: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=924263
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har en Netgear rotor (som man kan konfa om till switch) ståendes, men jag har blivit av med nätadapptern :S

Får se hur det blir med det..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Skulle definitivt välja FreeNAS framför Windows 98 att använda som server. För att dra en biljämförelse: Jag åker hellre en välbyggd säker bil än något som Nisse med tummen mitt i näven skruvat ihop på fikarasten (nu var jag elak :) )

Vad gäller diskettstationen så tycker jag alltid det blir fel... I ena änden av kabeln är en del av kabeln vrida ett halvt varv, detta ska vara mot diskettstationen, inte mot moderkortet. Prova också att vända kabeln, kolla så att inte lampan på diskstationen lyser konstant (då är kabeln felvänd).

För att fortsätta bilpratet så sitter rotorn i fördelaren och fördelar spänning till tändstiften. En ro_u_ter å andra sidan passar bra för att förmedla trafiken i ett datornätverk.

Edit: Stavar som en krata...
Kraco

Inlägg av Kraco »

Hehe, en rolig detalj är att man kan komma åt hela hårddisken på en dator med win98 genom att skriva \\ipellerdatornamn\c$ :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man använder FreeNAS, måste man stänga av datorn i mjukvaran då, eller kan man bara bryta strömmen?

Mvh
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade lite snabbt, FreeNAS har tydligen möjlighet till schemalagd avstängning. Kan ju vara en lösning? Någon tyckte dock det (FreeNas) kraschade för ofta och körde Naslite istället (inget jag provat).
Mizcak

Inlägg av Mizcak »

Själv har jag haft en bantad burk på som filserver dygnet runt en tid nu.
Mycket smidigt att komma åt filerna (nästintill) varsomhelst ifrån.

Operativsystemet jag kört på denna är OpenBSD, som är relativt lättförståeligt
än då jag började med det för ~2 månader sedan. Har fått lite hjälp av en
kunnig vän, samt via chattar. Viss erfarenhet från dos skadar inte, då många
kommandon är snarlika.

Åtkomst sker via putty http://sv.wikipedia.org/wiki/PuTTY för direkt
editering och åtkomst.
För filöverföring använder jag WinSCP http://en.wikipedia.org/wiki/Winscp

Nu är burken dock nere, för byte till FreeBSD...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PHermansson: Kan vara ett alternativ, fast det känns ju bättre om man bara behöver ha tiden inlagd på ett ställe... :)

Mizcak: Om dos kan jag inte mycket :P Men vi får se hur det blir, tänkte göra klart hårdvaran (chassit) först.
Skriv svar