Internserver.
-
- EF Sponsor
De flesta äldre datorer jag har, har en 230v sladd fram till fronten, men nu har jag ju bytt till det nyare nätagget 
Jag har testat att trycka på mode, och då händer ingat alls
Jag struntar i att installera windows på den tumma disken, så kör jag det på den andra istället.
---
Eftersom rotor och moden står där nere i andra sidan huset, så tänkte jag koppla in en hub här uppe, så jag bara behöver ha en sladd upp. Men när jag kopplade in den (mini hub, max 10mbit) så blev internett hur slött som helst
Det tar flera minuter att ladda elektronikforumet
. Vad skulle det möjligtvis kunna bero på?? 
Mvh.
Edit: barbarossa - Den är från ca. 1995 tror jag
Vad är en turboknapp?? Har sett det på ett antal datorer och alltid undrat vad det är 
Vad är det för OS? Linuxbaserat eller?? Är det anändar vänligt?
Edit2: Datorn klockar i 133MHz

Jag har testat att trycka på mode, och då händer ingat alls

Jag struntar i att installera windows på den tumma disken, så kör jag det på den andra istället.
---
Eftersom rotor och moden står där nere i andra sidan huset, så tänkte jag koppla in en hub här uppe, så jag bara behöver ha en sladd upp. Men när jag kopplade in den (mini hub, max 10mbit) så blev internett hur slött som helst

Mvh.
Edit: barbarossa - Den är från ca. 1995 tror jag

Vad är det för OS? Linuxbaserat eller?? Är det anändar vänligt?

Edit2: Datorn klockar i 133MHz

-
- EF Sponsor
Den korta versionen:
Turboknapp användes för att sänka klockfrekvensen på datorn för att vissa program inte använde någon timer funktion utan bara kördes så snabbt att det blev svårt för viss hårdvara eller användare att hinna med. Ungefär som om tetris skulle gå dubbelt så snabbt på 66Mhz dator jämfört med en på 33MHz.
Freenas:
Jag använde det ett tag och det är en nedbantad version av FreeBSD. Installationen gjorde jag med skärm och tangentbord inkopplat, men alla inställningar gjorde jag via webgränsnittet. Lite pilligt men det gick smärtfritt att så småningom lägga till serverdiskarna som nätverkshårddiskar i XP's explorer samt konfigurera en FTP server och jag är inte särskilt duktig på datorer.
Turboknapp användes för att sänka klockfrekvensen på datorn för att vissa program inte använde någon timer funktion utan bara kördes så snabbt att det blev svårt för viss hårdvara eller användare att hinna med. Ungefär som om tetris skulle gå dubbelt så snabbt på 66Mhz dator jämfört med en på 33MHz.
Freenas:
Jag använde det ett tag och det är en nedbantad version av FreeBSD. Installationen gjorde jag med skärm och tangentbord inkopplat, men alla inställningar gjorde jag via webgränsnittet. Lite pilligt men det gick smärtfritt att så småningom lägga till serverdiskarna som nätverkshårddiskar i XP's explorer samt konfigurera en FTP server och jag är inte särskilt duktig på datorer.
- ElectricMan
- Kontakt:
-
Electric_man vet inte vad en nätverkshubb är, så han trodde du skrivit fel om att du koppla en till nätverket. Skaffa en switch, kostar typ 199.- för en 8-portas på jula, 100Mbittare då 
EDIT: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=924263

EDIT: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=924263
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skulle definitivt välja FreeNAS framför Windows 98 att använda som server. För att dra en biljämförelse: Jag åker hellre en välbyggd säker bil än något som Nisse med tummen mitt i näven skruvat ihop på fikarasten (nu var jag elak
)
Vad gäller diskettstationen så tycker jag alltid det blir fel... I ena änden av kabeln är en del av kabeln vrida ett halvt varv, detta ska vara mot diskettstationen, inte mot moderkortet. Prova också att vända kabeln, kolla så att inte lampan på diskstationen lyser konstant (då är kabeln felvänd).
För att fortsätta bilpratet så sitter rotorn i fördelaren och fördelar spänning till tändstiften. En ro_u_ter å andra sidan passar bra för att förmedla trafiken i ett datornätverk.
Edit: Stavar som en krata...

Vad gäller diskettstationen så tycker jag alltid det blir fel... I ena änden av kabeln är en del av kabeln vrida ett halvt varv, detta ska vara mot diskettstationen, inte mot moderkortet. Prova också att vända kabeln, kolla så att inte lampan på diskstationen lyser konstant (då är kabeln felvänd).
För att fortsätta bilpratet så sitter rotorn i fördelaren och fördelar spänning till tändstiften. En ro_u_ter å andra sidan passar bra för att förmedla trafiken i ett datornätverk.
Edit: Stavar som en krata...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Själv har jag haft en bantad burk på som filserver dygnet runt en tid nu.
Mycket smidigt att komma åt filerna (nästintill) varsomhelst ifrån.
Operativsystemet jag kört på denna är OpenBSD, som är relativt lättförståeligt
än då jag började med det för ~2 månader sedan. Har fått lite hjälp av en
kunnig vän, samt via chattar. Viss erfarenhet från dos skadar inte, då många
kommandon är snarlika.
Åtkomst sker via putty http://sv.wikipedia.org/wiki/PuTTY för direkt
editering och åtkomst.
För filöverföring använder jag WinSCP http://en.wikipedia.org/wiki/Winscp
Nu är burken dock nere, för byte till FreeBSD...
Mycket smidigt att komma åt filerna (nästintill) varsomhelst ifrån.
Operativsystemet jag kört på denna är OpenBSD, som är relativt lättförståeligt
än då jag började med det för ~2 månader sedan. Har fått lite hjälp av en
kunnig vän, samt via chattar. Viss erfarenhet från dos skadar inte, då många
kommandon är snarlika.
Åtkomst sker via putty http://sv.wikipedia.org/wiki/PuTTY för direkt
editering och åtkomst.
För filöverföring använder jag WinSCP http://en.wikipedia.org/wiki/Winscp
Nu är burken dock nere, för byte till FreeBSD...