Internserver.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Internserver.

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag funderar på att bygga en internserver av en gammal dator jag har ståendes, dvs. En server som bara går att komma åt via det lokala nätverket. Den ska användas för att lagra back-up kopier, lite musik m.m.

Men jag vet inte riktigt hur det bästa sättet är.. Att bara dela ut en mapp på den som jag lägger sakerna i??

Datorn är en WIN98.

Jag har problem med att jag inte alltid hittar datorerna i nätverket om jag går in på "sök" i XP och väljer "Datorer eller personer" --> "en dator på nätverket". Vad kan det bero på?? Finns det något bättre sätt att överföra filer till den andra datorn??

(Mina mjukvaru kunskaper är begränsade)
Mvh.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

En FTP-server är också rätt lätt att fixa ihop, och du får bra mycket bättre överföringshastighet :)

Testa med bulletproof ftp. Lätt att komma igång med, och jag har för mig att det finns nån gratisversion...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Windows fildening är trevligare än ftp i alla fall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Windows/InternetExploder's filuppladdning via ftp är däremot inte kul.
Försök att ladda upp t.ex ett perl-script till ett webhotell med den så förstår du. :)
Det går inte heller att välja mellan att skicka i binärformat eller ascii...

squiz3r:
"Jag har problem med att jag inte alltid hittar datorerna i nätverket"

Hur är IP-adresserna på datorerna? Siffrorna innan den tredje punkten ska vara lika på alla datorer (t.ex 192.168.0.3 och 192.168.0.4). Gateway'en ska också vara samma.

"Datorn är en WIN98."

En CPU av märke "Win" med hastigheten 98 ? :wink:
tgr

Inlägg av tgr »

Största problemet när man ska hitta en dator med windowsnätverk brukar vara om de inte ligger i samma arbetsgrupp. Se till att de ligger i samma.

Lättaste sättet att hitta en annan dator i ett lokalt nät är att tycka Start->Kör. i den rutan skriver du \\datornamn och tycker ok.
Går det långsamt att få upp datorn så kan de gå snabbare att använda ipadressen direkt \\192.168.10.xx
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tgr: Får man upp de delade mapparna och sånt då?, Det är väll bara om man vill testa om man har kontakt med den, eller nu tänker jag nog fel.. :)

"En CPU av märke "Win" med hastigheten 98 ?"
Hmm.. Jag borde lagt mig för längesedan när jag skrev det inlägget :lol:

Ska ta en titt på IP-numret senare.

"Windows fildening är trevligare än ftp i alla fall."
Är det när man går in på egenskaperna för en mapp och trycker på rutan "dela ut denna mappen på nätverket"??

RasmusB: hmm.. Verkar vara lite delade åsikter om FTP, vad har du för erfarenheter av det då?? :)

Mvh.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Prova Bulletproof, det har jag kört med i ett antal år, bara rullar på utan probs.

http://www.datordoktorn.kojv.net/dokument/guide/g6/
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Thepirateboy: Ska testa det sen då.

Men först måste jag fixa hårdvaran.

Orginal nätagget till datorn har en 220v strömbrytare i fronten och jag vill inte ha det! :twisted:

Så därför tänkte jag om man kunde ta ett annat nätagg och byta ut mot detta gammla?

Såhär ser kontakten till det gammla ut:
Bild

Och såhär ser kontakten till den andra ut:
Bild

Som ni ser har den sistnämda en grönsladd, vilket inte den första har. Går det att bara löda på den gammla kontakten på det nya agget?? Har de samma spänningar?? Är det samma färger i så fall? Något man måste tänka på?

Mvh.
bearing

Inlägg av bearing »

Det första är väl AT och det andra är ATX.

http://www.technick.net/public/code/cp_ ... h_at_power
http://www.technick.net/public/code/cp_ ... _atx_power

Tror du ska koppla grön kort till jord för att sätta igång/stänga av ATX-nätagget.

//
Länkarna ovan går inte längre till några direktsidor, de nya är:
http://www.allpinouts.org/index.php/AT_ ... oard_Power
http://www.allpinouts.org/index.php/ATX ... er._2.x%29

lgrfbs
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

bearing: Tack! Vad jag kan se så är enda färgskillnaden den som är orange på AT agget, ska kopplas till den grå'a på ATX agget? (power good) Men det står inget om spänningen på power good på ATX agget :S Har jag förstått det rätt att den blir hög en liten stund efter att agget har startat för att visa att spänningen är stabil? I så fall borde jag ju kunna mäta upp den med en voltmeter.

Att den gröna ska jordas för att starta agget vet jag :) Men tack ändå!

Mvh.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag kopplat in det med mitt andra nätagg, och det fungerar fint!

Dock har jag blivit av med min win98 CD :(

har letat över allt nu.. Och det känns inte så roligt om man måste avsluta ett sånt här projekt på grund av att man inte hittar skivan med operativsystemet..

Mvh.
bearing

Inlägg av bearing »

98 kan du nog tanka ner från thepiratebay/DC/liknande.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag instalerat det också. :)

Men jag har en annan hårddisk som är lite större, men den är "totalformaterad" dvs. jag har kopplat in den som slave och tömt allt på den. Så hur gör man då för att instalera windows på den?? Om jag sätter den som master vill inte datorn starta..

Kan man lägga den som slve och instalera windows på den den vägen eller liknande?

Mvh.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Om du har installations CD för Operativsystemet så gå in i bioset och sätt CD romen som första bootbara enhet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

BoF: Det har jag gjort, men när jag har den tomma HDD'n i så säger den att jag ska ta ut flyttbara diskar eller något i den stilen :/ Och sen händer inget mer..

Mvh.
Skriv svar