Labbagg 0-40V 0-5A [nu med bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja precis, då blir det ju inte så mycket varmare om det redan har hänt :) Och att bryta mellan transistorerna och kondensatorn klarar den inte, 5A och 60V DC är inte enkelt att bryta mekaniskt. Alternativet är att ha den mellan transformator och likriktarbrygga där det är AC, om den nu klarar strömmen som blir 10A RMS, ungefär. Det är därför jag tycker basen är ett bra ställe :)

Crowbar = tyristor som kortsluter utgången om spänningen blir för hög. :) Däremot så är det ju inte så kul om den skulle råka lösa ut när man försöker ladda batterier... Så ska man ha en sån så är det säkring på båda sidorna som gäller.

MOV lär inte skada direkt, men om det är störningar man vill minska när relät slår om så är R+C bättre. Kul att se att det går framåt med bygget!
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Nu är det helg igen och tid för mer bygge :D Fick flytta upp drivingen till lindningsväxlaren till den positiva sidan av matningen till styrkortet, innan satt den mellan jord och -16v, men men när jag slog av agget fick jag full utspänning med denna kopplingen, så nu sitter den på den possitiva sidan i stället vilket gör att den istället hjälper till och dra ner utspänningen när man slår av agget.

Har funderat lite på crow-baren, brukar detta vara något man rattar in själv? Det smidgaste hade vartit om man kunde få den automatisk på något sätt så att den alltid ligger ett par volt över inställd utspänning, eller är jag ute och cycklar? Har ett par tl431, kanske skulle gå att använda dem.

/Christopher
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En dubbelpot till spänningsinställning och crowbar är lösningen! :D
Kalibrera så att den ligger lite före och trippar om spänningen stiger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det räker med enkelpot och ha en op som adderar en given liten spänning till den och sedan jämför med utgående, och som klipper thyristor/triac/trissa tvärs över utgående

man kan kanske ha en simplare lösning med en ett motstånd från plus till en dios på spänningväljpotten så man alltid har en spänning som ligger 0.6 över vald spänning

finns många sätt gäller bar att välja
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Andy:Jo var inne på den tanken med, men eftersom jag har skaffat ett par 10 varviga potentiometrar så tänkte jag använda dessa.

grym:Vet inte om jag kan göra så heller, blir inte klok hur jag skall plocka ut en spänning som jag kan använda till crowbaren. Spänningen över poten varierar med utspänningen, och jag kan ju inte basera crowbaren på utspänningen. :roll:

Tips mottages :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag skulle välja en extra pot, speciellt med tanke på att glappande pot i din koppling = full utspänning... En dubbel hade ju säkert varit ok, men lär ju inte vara billigt med en duppel 10-varvs. :O
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Jo en extra pot hade nog vart lättast, men av erfarenhet vet jag att efter ett par månader så kommer den potten alltid stå inrattad på max :oops:
Och varför göra det lätt för sig :D

Skulle man inte kunna tända tyristorn när spänningen mellan spänningsreglerings op'ns ingångar är större än noll, för så länge op'n kan göra sitt jobb är väl den spänningen noll. Om sedan en trissa brinner kommer den spänningen inte längre vara noll...frågan är hur man löser upp start av agget och om det kanske finns andra fall som skulle ge falsklarm.

Har börjat fundera på om man skulle kunna bygga bort fenomenet med full utspänning vid glappande pot.
kimmen: Hur hade du kopplat i ditt agg, du sa något om att du mäter spänningen över en resistor som du sedan reglerar strömmen igenom, är det något man lätt skulle kunna tillämpa här?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Körde resistor i stället för poten i din krets och sen den övre resistorn i spänningsdelaren går till löparen på poten som sitter mellan styrkretsens 0 och referensspänning. Det leder dock till att spänningsinställningen inte blir linjär. Jag körde med fin och grovinställningspotar i stället, skulle jag bygga ett till aggregat skulle jag definitivt ta en 10-varvs :)
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Tackar för tipset, kopplade om potten som på ditt agg, tror jag i alla fall, så nu slipper jag problemet med fullspänning ut om potten glappar, schema(pdf).
Men som sagt, det blev inte så linjärt längre, fast vet inte om jag tycker det gör något. Nästan bara bra med hög "upplösning" vid låga spänningar och lägre vid höga, hur ofta behöver man t.ex ratta in 24.85V, däremot kanske man vill ha 2.50 ibland.

Angående crowbaren så tror jag det skall gå att använda spänningen mellan den ickeinverterande ingången på spännings.reg op'n och jord. Denna spänningen är nära 0v när allt funkar som det skall, och när jag testar och kortsluta emitter och kollektor på en av effekt-trissorna så stiger spänningen till strax över 3v. Men kom just på att jag inte mätt vad som händer när agget strömbegränsar, då är nog inte denna spänning 0v längre :(
Jaja, får väl prova det imorrn.

Jag gav 4kr/st för mina 10varviga pottar i Kina, annars hade jag nog med kört med fin och grov pot.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Eftersom du har en 10-varvig pot så tar det ju lite tid att flytta spänningen några volt. Man borde kunna utnyttja det genom att låta crowbaren trippa på lite snabbare ändringar med typ en omvänd peak detektor?!

Annars kan man ha en momentan switch som man håller intryckt medan man ställer in spänningen och som sedan (när man släpper den) startar övervakningen från det inställda värdet.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Blir inte klok på hur jag skall få till den här himla crowbaren :(

Som jag misstänkte i förra inlägget gick det inte heller att använda spänningsreg.opn's ena ingång som indikator att något är på tok, när agget strömbegränsar tar den andra op'n över och spänningen där jag mätte stack iväg.

Andy, det skulle funka som du först nämner men jag kommer direkt få problem om jag vill kunna använda strömbegräsningsfunktionen, eftersom utspänningen ev kommer att hoppa lite när denna jobbar.

Din andra idé är dock inte så tokig, man skulle kunna ha en knapp som man aktiverar crowbaren med och som sedan sätter överspänningsskyddet på ett par volt över inrattad utspänning, men då måste också denna spänning minnas på något sätt, eftersom jag inte verkar lyckats hitta något ställe i kretsen att hämta denna. Finns det något sätt att med analoga kretsar lagra ett värde och sedan jämföra mot detta? Låter mer som ett jobb för en uc.

Hittar jag ingen smidig lösning på detta med ställbar/automatisk crowbar blir det nog att jag bygger en fristående med antingen en fast spänning på strax över 40v eller en separat pot....men just nu stör det mig rejält att jag inte kan få till en automatisk på ett enkelt sätt....
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror inte att spänningen kommer att ”hoppa” uppåt vid strömbegränsning förstås, endast neråt i så fall. :humf:

En kondensator i en högohmig R/C krets ”minns” spänningen. :roll:

Annars får du bli ”mekanisk” och koppla in en pot till via tandrem från axeln på den andra. Det kan gå fint att fixa bakom frontpanelen!
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Andy: För att förklara vad jag menade med att spänningen kunde hoppa vid strömbegr. Om man nu har något anslutet och agget står inställt så att det strömbegränsar, så kommer spänningen att hoppa upp till inrattad utspänning om man får för sig att koppla loss lasten => falsk triggning av crowbaren..

Har fortfarnade inte kommit på någon riktigt bra lösning på crowbar-problemet, blir väl kanske så att jag får ha en separat ratt ändå, eller som Andy föreslår, en mekanisk koppling mellan potarna. Hur som helst vill jag komma vidare med bygget så i helgen gjorde jag styrkortet. crowbaren får jag bygga på ett eget kort när jag klurat ut hur jag vill ha den.
Här följer lite bilder:

Bild
Undersida
Bild
Ovansida
Bild
Borrat och klart, inte lika kul som att etsa.
Bild
Det mesta pålött. Satte op-förstärkarna i socklar så jag kan labba lite med olika typer.
Bild
Färdigt och uppkopplat, kortet fungerade inte riktigt som tänkt först, efter lite felsökande visade det sig att första op'n som reglerar spänningen självsvängde som sjutton, testade att byta op, från tl081 till 741 och då blev den lugn som en fulbunke. Någon som har några tips på hur jag kan få den stabil med tl081'an, kan mina jordplan vara problemet? Hela ovansidan är jord för att jag hade problem att få fram jorden på ett bra sätt på undersidan.
Sedan ville heller inte strömbergränsningen funka till en början, det var dock bara en loppa på kortet. Så nu funkar allt som det skall.
Det som återstår nu är att göra ett nytt power-kort och ett nytt supply-kort. Båda är i stort sätt klara, behöver bara byggas.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror inte att regleringen svingar så mycket att en crowbar skulle falsktrigga. Fast när jag ser att du använder 741:an så blir jag ju osäker förstås. Den är ju lite outdated om du ursäktar uttrycket, och inte så snabb heller.
Har du försökt stoppa självsvängningen med en konding innan du bytte till 741?
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Andy: Det jag menar är att om nu strömbegränsningen står inrattad på t.ex 1A, och utspänningen på 20V. Och jag sedan ansluter en last på t.ex 10ohm, så kommer agget sänka utspänningen till 10V för att inte överskrida de inställda 1A, när sedan denna last kopplas loss kommer utspänningen hyfsat fort hoppa upp till 20v, misstänker att detta "hopp" skulle kunna falsktrigga en crowbar som är byggd for att trigga på hastiga spänningsökningar....sen går det kanske att trimma in crowbar-kretsen så att den endast triggar på extremt snabba spänningsökningar, men då är det ju inte så säkert att den skyddar om det verkligen blir fel på agget.

Ang. självsvängningarna, hade en 741 liggandes på labb-bordet, men visst skall jag försöka får det att funka med en snabbare op. Skall testa med lite olika kondingar nästa gång jag sätter mig.
Skriv svar