Andy: För att förklara vad jag menade med att spänningen kunde hoppa vid strömbegr. Om man nu har något anslutet och agget står inställt så att det strömbegränsar, så kommer spänningen att hoppa upp till inrattad utspänning om man får för sig att koppla loss lasten => falsk triggning av crowbaren..
Har fortfarnade inte kommit på någon riktigt bra lösning på crowbar-problemet, blir väl kanske så att jag får ha en separat ratt ändå, eller som Andy föreslår, en mekanisk koppling mellan potarna. Hur som helst vill jag komma vidare med bygget så i helgen gjorde jag styrkortet. crowbaren får jag bygga på ett eget kort när jag klurat ut hur jag vill ha den.
Här följer lite bilder:

Undersida

Ovansida

Borrat och klart, inte lika kul som att etsa.

Det mesta pålött. Satte op-förstärkarna i socklar så jag kan labba lite med olika typer.

Färdigt och uppkopplat, kortet fungerade inte riktigt som tänkt först, efter lite felsökande visade det sig att första op'n som reglerar spänningen självsvängde som sjutton, testade att byta op, från tl081 till 741 och då blev den lugn som en fulbunke. Någon som har några tips på hur jag kan få den stabil med tl081'an, kan mina jordplan vara problemet? Hela ovansidan är jord för att jag hade problem att få fram jorden på ett bra sätt på undersidan.
Sedan ville heller inte strömbergränsningen funka till en början, det var dock bara en loppa på kortet. Så nu funkar allt som det skall.
Det som återstår nu är att göra ett nytt power-kort och ett nytt supply-kort. Båda är i stort sätt klara, behöver bara byggas.