Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon - Släppt idag!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
speakman

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon - Släppt idag!

Inlägg av speakman »

Nu finns äntligen en final release av Ubuntu Gutsy Gibbon för nerladdning.

Officiell information finns på www.ubuntu.com .
Direktlänk till Desktop-versionen för nyinstallation:
http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ ... p-i386.iso

För er som vill uppgradera så är det bara att köra "Update Manager" från System > Administration -> Update Manager.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Håller redan på med uppgraderingen, 7.04 -> 7.10 :)

Kände mig riktigt nördig när jag skrev in det här datumet i kalendern... :oops:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Hum... 132 uppdateringar blev det hos mig. Känns som att köra Windows Update på en nyistallation av XP... :P
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Måste säga att dom har riktigt stabila servrar i Sverige att spegla på.
Under beta-tiden gick nerladdningarna av uppdateringar i dryga 10MB/s, och då är det ändå bara en session i taget.

Känns som detta är ett stort kliv för Ubuntu iaf! Lycka till med installationen gott folk! :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är skillnaderna från 7.04?

Fast jag tror jag avstår från att uppdatera arbetsmaskinen, tror ingen vill betala för eventuel downtime....
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har en gammal, fiesty(Stavning?) som ligger på disken. Kommer upp en meny när jag startar där även vista finns med. Tyvärr har den partionen blivit korrupt och ubuntu går ej att starta.

Kan jag slänga in Gutsy Gibbon från skiva och installera över och ändå ha kvar vista oförändrat?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

AndLi: Uppdatering *ska* ju flyta på obemärkt (du kan ju arbeta med systemet under tiden), men man vet ju aldrig tyvärr...

zeus: Det går alla tiders, jag tror den frågar om du vill rensa bort de gamla resterna när du försöker installera över den gamla partitionen.
I annat fall tar du helt sonika bort gamla Ubuntu-partitionen, och sedan skapar om den igen. Allt görs från install-skivan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Så bootloadern, eller vad det nu heter, kommer ligga kvar? Startar alltså Vista genom att först starta något som har med linux att göra.

Som du märker är jag väldigt dåligt insatt...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Näe, bootloadern har egentligen inget med Linux att göra. Den bara "läggs in" på bootsektorn från Linux. Sedan har den i princip sitt eget liv. I princip. :)

Debian Install (som Ubuntu använder) hittar din Windows-partition när du installerar Ubuntu, och kommer då automagiskt lägga in ett startalternativ i bootloadern att starta Windows istället.

Windows har också en bootloader, men inte lika synlig som GRUB. :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tack! Då är jag med på banan igen och laddar hem skivan.
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Är också lite sugen på att prova.

Körde Slackware för en himla massa år sedan och har för mig att Lilo inte var någon bra idé att blanda ihop med windows. Funkar den här "GRUB" bättre?

Såg ju riktigt mysigt ut på screenshotsen ;)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Är sugen på att testa 7.10 på min bärbara och ändå ha WinXP kvar i dualboot. Visst fixar Ubuntu-installationen en sådan sak?
Gissar dock att jag måste frigöra en del av NTFS-partitionen (en stor just nu) med lämpligt verktyg innan... eller? Tips på programvara?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

badtastex:
Du kommer märka en viss skillnad om du främst är ute efter skrivbordsmiljö. För att inte ta i i överkant. :)
"LiLo" går alla tiders att boota Windows med, men det kräver att man själv konfigurerar den så den vet hur den ska göra.
När man installerar Ubuntu så hittar den Windowspartitionen själv, och lägger in den som ett alternativ i bootmenyn.
GRUB är en hel del flexiblare (CLI direkt vid boot t.ex.. Räddat många uppstarter).

oJsan:
GParted har en LiveCD man kan boota ifrån och ändra om partitioner. Även NTFS.
Det finns även LiveUSB = lägg programmet på USB-sticka å boota (om din dator klarar det). :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Du kan göra det inifrån windows. Program / Administrationsverktyg / Datorhantering är sökvägen på Vista, är något liknande i XP.

Kolla i "Diskhantering" så hittar du funktioner för att ändra storleken på din NTFS-partion.

Edit: Det var till ojsan jag skrev om det inte framgick... blev en post emellan :)
Senast redigerad av RasmusB 18 oktober 2007, 21:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har redan tankat skivan, ska uppdatera en burk nu i kväll :)
Skriv svar