Måste säga att dom har riktigt stabila servrar i Sverige att spegla på.
Under beta-tiden gick nerladdningarna av uppdateringar i dryga 10MB/s, och då är det ändå bara en session i taget.
Känns som detta är ett stort kliv för Ubuntu iaf! Lycka till med installationen gott folk!
Har en gammal, fiesty(Stavning?) som ligger på disken. Kommer upp en meny när jag startar där även vista finns med. Tyvärr har den partionen blivit korrupt och ubuntu går ej att starta.
Kan jag slänga in Gutsy Gibbon från skiva och installera över och ändå ha kvar vista oförändrat?
AndLi: Uppdatering *ska* ju flyta på obemärkt (du kan ju arbeta med systemet under tiden), men man vet ju aldrig tyvärr...
zeus: Det går alla tiders, jag tror den frågar om du vill rensa bort de gamla resterna när du försöker installera över den gamla partitionen.
I annat fall tar du helt sonika bort gamla Ubuntu-partitionen, och sedan skapar om den igen. Allt görs från install-skivan.
Näe, bootloadern har egentligen inget med Linux att göra. Den bara "läggs in" på bootsektorn från Linux. Sedan har den i princip sitt eget liv. I princip.
Debian Install (som Ubuntu använder) hittar din Windows-partition när du installerar Ubuntu, och kommer då automagiskt lägga in ett startalternativ i bootloadern att starta Windows istället.
Windows har också en bootloader, men inte lika synlig som GRUB.
Är sugen på att testa 7.10 på min bärbara och ändå ha WinXP kvar i dualboot. Visst fixar Ubuntu-installationen en sådan sak?
Gissar dock att jag måste frigöra en del av NTFS-partitionen (en stor just nu) med lämpligt verktyg innan... eller? Tips på programvara?
badtastex:
Du kommer märka en viss skillnad om du främst är ute efter skrivbordsmiljö. För att inte ta i i överkant.
"LiLo" går alla tiders att boota Windows med, men det kräver att man själv konfigurerar den så den vet hur den ska göra.
När man installerar Ubuntu så hittar den Windowspartitionen själv, och lägger in den som ett alternativ i bootmenyn.
GRUB är en hel del flexiblare (CLI direkt vid boot t.ex.. Räddat många uppstarter).
oJsan: GParted har en LiveCD man kan boota ifrån och ändra om partitioner. Även NTFS.
Det finns även LiveUSB = lägg programmet på USB-sticka å boota (om din dator klarar det).