Minimig - Amiga 500 i en FPGA
- Illuwatar
- Kontakt:
50Hz VGA känns inte som något som finns i varje hem. Komponent däremot borde vara rätt så vanligt med alla plattskärmar som säljs. Så, att dumpa VGA-porten (man kan ha kvar den i form av en pinheader) och ersätta den med komponentutgångar känns vettigt. 15kHz-läget används för videoomvandlaren - den fungerar inget vidare vid 31kHz - så det är inga problem. Behövs lite mer omvandlarelektronik bara för komponent.
Att börja ändra designen så kodändringar krävs gör att Dennis originalkod inte fungerar länge. Jag vill hålla detta bygge kompatibelt med Dennis, så att ändringar han gör passar direkt. Egna utsvävningar kan dock komma i en senare version. Jag måste bara lära mig Verilog...
Att börja ändra designen så kodändringar krävs gör att Dennis originalkod inte fungerar länge. Jag vill hålla detta bygge kompatibelt med Dennis, så att ändringar han gör passar direkt. Egna utsvävningar kan dock komma i en senare version. Jag måste bara lära mig Verilog...
- Illuwatar
- Kontakt:
Fast tre RCA ser bättre ut än en massiv SCART-kontakt. Dessutom är jag lite allergisk mot adapterkablar...
Komponent there will be... bara jag hittar ett bra schema. Det blir lätt att testa med den Minimig jag har idag, bara bygga den vid sidan om och koppla in på VGA-porten. Då slipper jag överraskningar på PCB-nivå.
Måste dock först få maskinen att boota korrekt. Just nu blir det bara svart i rutan (förutom osd-menyn). Blir lite felsökning med oscilloskop...
Tangentbordet funkar i alla fall, så FPGA'n verkar köra sin kod okej.
Komponent there will be... bara jag hittar ett bra schema. Det blir lätt att testa med den Minimig jag har idag, bara bygga den vid sidan om och koppla in på VGA-porten. Då slipper jag överraskningar på PCB-nivå.
Måste dock först få maskinen att boota korrekt. Just nu blir det bara svart i rutan (förutom osd-menyn). Blir lite felsökning med oscilloskop...
Tangentbordet funkar i alla fall, så FPGA'n verkar köra sin kod okej.
- Illuwatar
- Kontakt:
Kicken är OK - har testkört den i WinUAE. Dessutom har jag själv ett 20-tal olika ROM-versioner från Amiga 1000 och uppåt. Jag tror mer på hårdvarufel i form av "skitig" klocksignal eller någon rutten lödning. Rippel på ca 10mV från 3,3V switchregulatorn ligger över hela kretsen förutom analogdelen. Enligt specarna för regulatorn är detta rippel normalt, men det kanske är för mycket för klockgeneratorn.
- Illuwatar
- Kontakt:
Kanske, men det är nog inte syftet med detta projekt (eller Minimig Original). Det är mer tänkt som en Amiga 500 för PC-generationen.
Jag skulle däremot vilja se stöd för HD-images från WinUAE som kördes från SD-kortet. Hoppas någon PIC/Verilog-guru får till detta utan att man behöver ändra hårdvaran.
Jag skulle däremot vilja se stöd för HD-images från WinUAE som kördes från SD-kortet. Hoppas någon PIC/Verilog-guru får till detta utan att man behöver ändra hårdvaran.
PC-generationen är irreversibelt förstörd ändåIlluwatar skrev:Kanske, men det är nog inte syftet med detta projekt (eller Minimig Original). Det är mer tänkt som en Amiga 500 för PC-generationen.

HD-image support är inte så svårt tror jag. Har kollat runt en del i verilog och c-firmware. Det handlar mest om att lägga in några 2-3 funktioner i MCUn.
Fick du kläm på varför den inte gillade 256kB kickstart?, eller är det bara att fylla ut den med massa nollor?