Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan du inte bara koppla en VGA->SCART (el YPrPb) sladd och ändra horisontalsvepet till 15 kHz?, det är trots allt bara en simpel D/A och du kan ändra HDL koden som du behagar?
Slipper du modifiera alltför mycket.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

50Hz VGA känns inte som något som finns i varje hem. Komponent däremot borde vara rätt så vanligt med alla plattskärmar som säljs. Så, att dumpa VGA-porten (man kan ha kvar den i form av en pinheader) och ersätta den med komponentutgångar känns vettigt. 15kHz-läget används för videoomvandlaren - den fungerar inget vidare vid 31kHz - så det är inga problem. Behövs lite mer omvandlarelektronik bara för komponent.

Att börja ändra designen så kodändringar krävs gör att Dennis originalkod inte fungerar länge. Jag vill hålla detta bygge kompatibelt med Dennis, så att ändringar han gör passar direkt. Egna utsvävningar kan dock komma i en senare version. Jag måste bara lära mig Verilog...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Många TV-apparater klarar väl RGB-in via SCART. Då har du väl i princip det som behövs på kortet redan, eller?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fast tre RCA ser bättre ut än en massiv SCART-kontakt. Dessutom är jag lite allergisk mot adapterkablar...

Komponent there will be... bara jag hittar ett bra schema. Det blir lätt att testa med den Minimig jag har idag, bara bygga den vid sidan om och koppla in på VGA-porten. Då slipper jag överraskningar på PCB-nivå.

Måste dock först få maskinen att boota korrekt. Just nu blir det bara svart i rutan (förutom osd-menyn). Blir lite felsökning med oscilloskop...
Tangentbordet funkar i alla fall, så FPGA'n verkar köra sin kod okej.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om OSD funkar bör ju felet vara i 68000-kedjan (med minne, kickrom etc) så att programmen inte exekverar korrekt. Behöver du prova med andra kickroms har jag Amiga Forever CD med ett gäng rom.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kicken är OK - har testkört den i WinUAE. Dessutom har jag själv ett 20-tal olika ROM-versioner från Amiga 1000 och uppåt. Jag tror mer på hårdvarufel i form av "skitig" klocksignal eller någon rutten lödning. Rippel på ca 10mV från 3,3V switchregulatorn ligger över hela kretsen förutom analogdelen. Enligt specarna för regulatorn är detta rippel normalt, men det kanske är för mycket för klockgeneratorn.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Check this out! :D 8)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Problemet jag hade igår berodde inte på vare sig regulatorer eller lödningar. Uppenbarligen gillar inte Minimig 256k-kickromar. Med en kick på 512k gick det klockrent. Så även om WinUAE accepterar romen så behöver det inte betyda att Minimig gör det.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Wooooooooooooooooooo!!!!! :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Riktigt kul att du fick igång kortet! Grattis!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Skulle va kul om det gick att koppla ihop med en orginal diskettstation och tangentbord från en A500.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kanske, men det är nog inte syftet med detta projekt (eller Minimig Original). Det är mer tänkt som en Amiga 500 för PC-generationen.

Jag skulle däremot vilja se stöd för HD-images från WinUAE som kördes från SD-kortet. Hoppas någon PIC/Verilog-guru får till detta utan att man behöver ändra hårdvaran.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tänkte så man kunde köra sina gammla disketter.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det där är sååå koolt!
Grattis!
Måste kännas grymt att få liv i den.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Snyggt jobbat! 8)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Illuwatar skrev:Kanske, men det är nog inte syftet med detta projekt (eller Minimig Original). Det är mer tänkt som en Amiga 500 för PC-generationen.

Jag skulle däremot vilja se stöd för HD-images från WinUAE som kördes från SD-kortet. Hoppas någon PIC/Verilog-guru får till detta utan att man behöver ändra hårdvaran.
PC-generationen är irreversibelt förstörd ändå :D

HD-image support är inte så svårt tror jag. Har kollat runt en del i verilog och c-firmware. Det handlar mest om att lägga in några 2-3 funktioner i MCUn.
Fick du kläm på varför den inte gillade 256kB kickstart?, eller är det bara att fylla ut den med massa nollor?
Skriv svar