Får inte plats med allt i eagle, vad göra?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Rocky_AL

Får inte plats med allt i eagle, vad göra?

Inlägg av Rocky_AL »

Som rubriken lyder så har jag ett problem med att få plats med allt på den lilla standardruta man får från början. Så här ser det ut på bild:
Bild
http://img206.imageshack.us/img206/373/passarb7.jpg
Hur gör jag för att få större arbetsyta?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Köra ytmonterat?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Köpa den licensierade versionen ?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

för 476 euro? Knappast. Så mycket pengar kan jag bara dröma att jag kunde lägga ner på detta. Finns det inget sätt att komma runt detta eller går det att använda något annat program?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Finns det inget sätt att komma runt detta...

Vet inte, men kolla med med deras support.

> ...eller går det att använda något annat program?

Självklart, men det är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det är nog som andra sagt att köpa en skarp version som gäller. Det finns "vägar runt" men inget jag reckomenderar då eagle är ganska humant prissatt och "specialversionen" är ganska jobbi iom att man inte kan öppna ett projekt som man sparat utan att kladda med serienumret i filerna.

Allt kan inte vara gratis... Men om du vill ha gratis så finns det åtminstånde ett opensource cadprogramm, kommer dock inte på namnet nu :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet att jag går ifrån själva frågan nu.

Rocky_AL: Varför väljer du inte motstånd och kondingar som står upp?
Det sparar massor med plats.
Måste du ha så gigantiskt stora pads? (de 12st längst ner)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller (om motstånden är lika) motståndsnät i SIL-format.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Eller faktiskt som Speakman föreslog köra ytmonterade komponenter. Många har en väldig respekt för ytmonterade komponenter, helt i onödan. Det är inte svårare att löda dit ett 0805 motstånd än motsvarande hålmonterat. Och det tar typ 1/5 så mycket utrymme.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

björn: Vad menar du att man inte kan öppna projekt man sparat i "specailversionen" 'harkel host' ? :roll:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag hade nog kunnat säga att man fått plats med allt det om man optimerat det en del. I SMD utförande garanterat.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det beror väldigt mycket på hur pass komplicerad tråd-dragningen blir.
Det är för många IC-kretsar för att jag ska tro att det lyckas även med SMD.

Ett alternativ kan vara att göra två kort, som sedan kopplas ihop med bandkabel, eller stackas på varandra (sk piggybacking), och kopplas ihop med
stiftlist.

Sedan att köra med ytmonterat så långt det går får man börja vänja sig vid, om man inte vill ha kretskort stora som dasslock.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu ser jag en grejj jag missade tidigare:
Jag trodde de största komponenterna (utanför rutan) var kondensatorer, men det är ju motstånd.
Effektmotstånd kanske?

De skulle jag nog ha placerat på ett eget kort. Särskillt om de riskerar att bli varma. Det är ju hela 12st... :D

Rocky_AL: Lägg gärna upp eagle-filen (eller maila den till mig så lägger jag upp den) så vi Eagle-råttor kan testa att routa. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Johan.o skrev:björn: Vad menar du att man inte kan öppna projekt man sparat i "specailversionen" 'harkel host' ? :roll:
Att filerna inte går att öppna pga cadsoft lagt in en koll av vilket serienummer som har öppnat filerna, och är det ett "felaktigt" serinummer så öppnar inte eagle dom. Dock kan man använda ett program för att byta serinummer i filern och på så sätt gå runt "problemet". (Och NEJ, jag använder *inte* någon fulversion själv utan har köpt mitt ex)
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jag kan hålla med om att de 12 padsen är onödigt stora, får nog minska ner på dem lite. De är bara pads som skulle vara till stegmotorer. De 12 effektmotstånden skulle kunna vara 6st om jag kunde få tag på effektmotstånd (icke trådlindade) på 0,5Ω. Det blev mycket billigare att bara ta 1Ω och parrallellkoppla (stavning).
Motståndsnät är ju också en bra idé eftersom de flesta bara är pull-down till diverse knappar m.m. Det finns en mycket härlig sak med de 6 ic-kretsarna (stegmotordrivare btw), de har två GND pinnar i mitten på varje sida (4st totalt). Detta underlättare ju själva routingen. Jag får nog göra om en hel del här och återkomma :oops:

Edit: Effektmotstånden kommer antagligen inte att bli väldigt varma, däremot så måste de 6 ic-kretsarna kylas ordentligt. Det står i databladet att man ska ha kylfläns som har kontakt med de 4 GND pinnarna. Jag hittar inga sådana på elfa. Förslag? Jag funderar på att köpa någon vanlig DIL-kylare från elfa och sedan ha en fläkt som blåser på hela kortet.

Edit2: En annan sak jag glömde säga. Effektmotstånden ska hållas så nära ic-kretsarna som möjligt för att undvika störningar.
Skriv svar