Min lindningsväxlare växlar inte själva lindningarna. Två likriktare behöver man inte, man använder den vanliga kretsen för att + och - med 0-a, den som brukar vara i t.ex. audioförstärkare. Däremot så behöver man två kondensatorer och det är ju en nackdel, speciellt eftersom det bara är den ena som används på den lägre utspänningen. Fördelen med en stor och relä är ju att man kan få lägre rippel (behövs bara en kondensator) och högre spänning. (inget spänningsfall över transistor) Jag tycker relä skulle passa i din krets, transistorerna klarar ju i princip att köra 0V ut och 5A vid 60V in, i alla fall tills kylflänsen blir för varm.
Det är ju bra att du kan få ut så mycket spänning på låga lindningen, då kan man ju sätta switchpunkten rätt högt med minskad värmeutveckling på spänningarna ovanför som följd

Det "problem" (eller är det en feature?) som jag ser med den där R//C kretsen är att basströmmen till drivtransistorn flyter genom den. Vid 5A ut om man räknar på c:a 20*100 i strömförstärkning så blir det c:a 0,1V mer ut när man belastar hårt. Det innebär en utgånsresistans på c:a -20mΩ. Det tar iofs ut resistansen hos två normala testsladdar, men beror på transistorernas strömförstärkning som i sin tur beror på allt möjligt, t.ex temperatur, spänning över transistorn osv...
Typ hur hög blir frekvensen? Var i kretsen sitter den där 47µF-kondensatorn på utgången? Den är ju inte på effektkortet vad jag kan se... Det är rätt viktigt att minus från nätkortet och + till och från effektkortet följs åt hela vägen från nätdel så att man får så liten yta på strömloopen för utströmmen. Sen måste kondensatorn sitta där avkänningstrådarna grenas ihop med krafttrådarna och trådarna till utgången. Jag fick experimentera en del med värdet på utkondensator och kondensatorn runt op-förstärkaren för spänningsregleringen. Jag försökte få en så liten kondensator på aggregatets utgång så att spänningen skulle sjunka tillräckligt snabbt när man skruvar ner utgången, men i ditt agg sitter ju en resistor som snabbar upp den urladdningen så du kan ju öka den om det skulle behövas. Det blev mycket stabilare med en lite större kondensator minns jag

Kan ju säga att i HP-aggregatet jag köpte så är kondensatorn på utgången på 1800µF, aningen mer än 47µF...