Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, troligtvis har jag missuppfattat dig Borre, men som jag skrev förut, så är det inte bara du. Men när du skriver "Så nu blir det inte mer montering tills jag får mer saker. Hur tycker du vi gör med dessa saker jojje?" så tolkar jag det som att jag ska skicka det som fattas så fort det går.
Jag har redan skickat ett litet paket med saker som fattades, och som inte går att köpa på varenda soppastation. Då tycker man att du kunde tagit dig tid att även titta igenom resten. Det tar ca 15 minuter, och om det ändå skulle fattas någon mutter, då fixar man det själv.

Att du/ni hittar konstruktionsfel är jag väldigt tacksam för. Det är därför ni bygger. Ibland hittar flera samma sak och skickar PM om det, så därför kanske det ser ut som om jag inte bryr mig, men det gör jag. Sen kan det vara att jag vet om det själv från början, men tycker inte det är värt att kasta delarna om det är småsaker.

Solly Borre, men ibland rinner det över även för mig. (Många bäckar små...) :wink:
Skriv gärna om små FEL, det har jag inte "klagat" på eller?, men hoppa gärna trivialiteterna.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Mina inlägg har då aldrig varit menade som klagomål på dig jojje utan endast påpekat fel som jag hittat/reagerat på. Hur du tar, och vad du gör med den infon är ju upp till dig.

Mycket möjligt att det varit strunt saker men om du ska sälja detta senare så är jag rädd för att en liten liten skitsak kan va skilnaden mellan flipp eller flopp.

Personligen tycker jag att du gör ett jävla bra jobb. Och jag vill hjälpa till och kunna ge tebax lite feedback så din produkt blir så bra den bara kan.

Tankade hem filerna precis. Blir att fixa hem lite mdf till veckan.

Edit:
Ett litet prov på vad en version 0.0000001 av lillasyster kan åstakomma.
Direkt ur fräsen utan efterbehandling, teak 12mm 1,6mm fräs
Bild
Borre

Inlägg av Borre »

"Hur tycker du vi gör med dessa saker jojje?"
Den meningen var inte tänkt att vara med men det vart det ändå ser jag nu. Vara bara det första som skulle vara där och där syftade jag på att jag monterade lördagkväll/natt och allt är stängt häromkring tills måndag, därav uppehållet. :)

Jo du skickade glappfria muttrarna samt fräsarna och det är jag glad för, kollade dock inte igenom resten. Men som sagt jag skaffar fram dessa saker själv så det kan vi/du glömma.

Nej du har väl egentligen inte klagat på att vi anmäker/upplyser om småfel men har bara fått känslan av att du blir lite irriterad av att vi anmärker/upplyser om dessa, även innan jag hade sakerna/skrev inlägg om dem. Men det är säket fel, det är så lätt det uppstår missuppfattningar på forum såhär.

För att vara lite positivt en gång så kan jag säga att det är en väldit bra passform på så gott som allt. Nästan bara passa in bitarna och skruva åt lite så sitter det som berget och stabilt som bara den. :D

edit: Precis som Anahka1975 skriver så finns nog risken för att bara några småfel kan innebära stora problem vid slutgiltig design och försäljning.
Så jag tror för din del att det bara är positivt om du får en massa frågor (dumma eller inte) om allt från montering till delar som följer med nu istället för när du börjar sälja på riktigt. Finns nog en risk för att en köpare av den slutgiltiga modellen inte godtar några fel eller dålig beskrivning.
Nu har du chansen att sammanställa alla frågor och allt som kan behövas i en beskrivning av monteringen.
För skulle vi alla här prova oss fram utan att fråga något skulle vi säker få ihop fräsen som den ska men du skulle aldrig få reda på vad man som köpare undrar över. Och frågor kommer det ju alltid dyka upp förr eller senare och för egen del hade jag gärna haft en så heltäckande beskrivning vid den slutgiltiga försäljningen för att kunderna ska blir så nöjda som möjligt.
Inte som lego eller Ikea kanske men du förstår nog vad jag menar. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du har rätt i att det skriva ordet inte alltid är det samma som det lästa.
Många gånger tolkar man texten lite annorlunda nästa gång man läser, och speciellt när man fått det förklarat.

Detta gäller även det jag skriver. Det låter nog värre än det jag hade inne i huvet då jag skrev. :)
Jag gillar i princip inte att diskutera på typ forum. Man har inga nyanser och kan inte snappa upp annat från den skrivna texten, tex betoningar eller ansiktsuttryck. Allt överlåts till läsarens fantasi. Telefon är iaf lite lättare.

Nu går vi vidare mot nyfrästa mål.
Tack för det positiva du skrev iaf. :wink:

Borres Edit:
Jepp, jag har lärt mig massa, och försöker att göra nåt åt det. Jag måste nog hoppa tillbaka några steg och prioritera en byggbeskrivning. Ska montera ihop en Lillsyrra nu, så vi får se vad som kommer ut av det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet inte om jag var först med att plocka hem delar till lillsyrran, men jag är definitivt inte först med att få ihop den. :D
Nu har jag iaf limmat allt som ska limmas (inkl. stödklossarna på traverssidorna) och slipat allt jämnt och fint. Härnäst ska jag köpa färg. Frågan är vilka kulörer...
Hmm... undrar var jag lagt alla kullager. Har bara de 12 jag hämtade sist som fattades här... :P

[edit] Där var de ju. Påsen hade fastnat i botten på lådan jag lagt allt i.
Senast redigerad av MadModder 30 september 2007, 19:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har hört att man bör ha så ljus kulör som möjligt. Då blir det väl rosa om du först tänkte på rött. :D
Senast redigerad av jojje 30 september 2007, 19:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe ja... Nä jag har fundrat på ljusgrå och ljusblå kulörer...
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje, laddade hem filerna (i dxf och dwg). Utav nån outgrundlig anledning vill inte artcam importera dina dwg...men skit samma dfx'erna funkar. Vad är det för prylar?? Portalsidorna är ju givna men vad är de andra 2??

Kommer gavlarna och den nya förstärkningsbalken i portalen också ut "public" ?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom andra två är den nya förstärkningsbalken och en 4mm extra HDF som ska limmas under portalen.

Bra att du laddat ner dom, för nu tar jag bort dom.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Angående brickor och lager har jag kommit fram till detta: (med de delar jag fått)
För att lagrena ska hamna så nära centrum av rören som möjligt, bör man på...

...de stora L-profilerna inta ha någon bricka alls.
...de mellanstora L-profilerna ha två brickor per lager.
...de minsta L-profilerna ha en bricka per lager.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

MM, jag fick det till en bricka på de stora L-profilerna med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är väl en smaksak. Man får dem aldrig helt i mitten. Skulle behövt brickor med halva tjockleken. :)
Men jag tyckte det blev närmare mitten utan brickor än med.
Jag tänker iaf INTE ändra på det. Jag drog åt mutterjävlarna så jag trodde skruven skulle gå av... nä, men hårt blev det. :lol:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

MM, tänker du implementera jojjes förbättringar direkt eller börjar du med de delar du har?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag ska först och främst limma på förstärkningen på traversens bottenplatta, så den förbättringen ska jag ha. Jag tänkte sen fortsätta med det jag har, men nu vet jag inte riktigt med de nya traverssidorna och tvärbalken under vagnen. Det är frestande...
Nu har jag iofs limmat ihop sidorna med stödklotsarna med 6 hål i, men Jojje kan ju få en slant för nya sidor+klotsar. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra om ni gör lite olika saker, så kan vi se vad som hjälper mest. Gör gärna egna förstärkningar och modifikationer.
(Det behöver man nog inte be M&M om två gånger. :lol: ) Sen lägger vi ut bilder.

Jag tror M&M's ide med att limma klossarna på gavlarna blir permanent. Det blir iaf inte värre av det.
Skriv svar