Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Mycket vackert. :bravo:
H.O

Inlägg av H.O »

Blev inte så mycket gjort idag som jag hoppats, men lite framsteg blev det i alla fall.

Två styck 7207BEGAP som varit i ugnen en stund, typ 80-100 grader samt en stelfrusen spindelaxel:

Bild

Använde ett aluminiumrör och plastklubba för att knacka på lagrena på axeln. Behövdes inte så mycket våld, sen på med KM-muttern. Lagrena är universellt par-bara och ger en lätt förspänning när dom monteras i direkt anslutning till varandra - inget axiellt glapp alltså :-)

Bild

Då kom jag på att jag inte hade någon LOCTITE till muttern så montering i huset får vänta tills imorgon. Men jag pressade, (eller bankade snarare) i hylsan för dragstången och monterade grippern på dragstången provisoriskt.

Bild

Bild

Är mycket nöjd så här långt - ska skaffa LOCTITE imorgon och se om jag kan montera den huset.

/H.O
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ser ju kanonsnyggt ut, blir säkert bra :)

Och så lärde jag mig lite nytt till, frysa den ena biten och värma den andra, smart :)
H.O

Inlägg av H.O »

Projektet rullar vidare. LOCTITE till KM muttern införskaffat och efter att huset fått vistas i ugnen en stund medan axeln låg i frysen så gled dom ihop snyggt och prydligt. Det övre lagret var lite tuffare, fick banka rätt rejält för att få på det på axeln. På bilden är det halvvägs "nere" men efter lite mer våld är det nu på plats.

Bild

Först roterade den väldigt lätt men efter monterat flänsen som pressar de nedre lagrenas ytteringar mot varandra så gick det lite trögare - fortfarande väldigt mjukt o jämnt men det går inte att sätta fart på den med fingrarna så att den snurrar vidare. Förspänningen gör sitt alltså - hoppas bara inte att det är för mycket... Integrerat med flänsen ska tätningen egentligen sitta men jag kör utan den tills dess att jag skall fräsa något.

Bild
(Fan vad dom där märkena retar mig.....verkar inte ha någon praktisk betydelse men i alla fall :? )

Sen LOCTITE'ade jag grippern på dragstången, fettade in den ordentligt och monterade den i spindeln. Därefter stoppade jag i tallriksfjädrarna, stackade för minsta möjliga fjäderkraft/längsta slaglängd. Jag fick hänga mig på spindeln för att pressa ner dragtången så pass långt att verktygshållaren "ploppade" på plats. För att ta ut den igen fick jag be min sambo dra ut den medans jag pressade ner dragstången. Det hela verkar fungera precis som planerat :D

Bild

Skall kolla rundgångs-noggranheten imorgon - behöver en vipp-indikator och jag äger ingen sådan. Sen blir nästa steg är att kapa av luftcylindern samt göra fyra distanser så att den kan monteras därefter blir det test med gradvis ökande fjäderkraft.

/H.O
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

vilket jobb! :bravo:

vad kul att det verkar funka.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Ser grymt bra ut!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ser bra ut! Overkill och överarbetat om något.

Du kan ju alltid bygga upp skadorna antingen med fejkmetall eller "svetsa" upp ochs en slipa/svarva, eller her man nu gör det enklast, till normal nivå.

Kanske blir lite snyggare med bara kemisk metall och mans lipper värmeproblemet.
H.O

Inlägg av H.O »

Tackar!
Overkill - japp, för min befintliga maskin iaf. Men överarbetat - njäe. Möjligtvis kunde man skippat slipningen men då hade man varit tvungen att skippa härdningen också. I övrigt finns där inget som inte behövs (tror jag :wink: )

Jag tror man deformerar huset om man börjar svetsa i det så kemiskt metall i så fall. Fast fungerar den i övrigt så lämnar jag det som det är.

Jag har precis mätt upp rungångs-(o)noggranheten. Den ligger mellan 1 och 2 hundradelar vilket är lite mer än jag hoppats på :?

/H.O
H.O

Inlägg av H.O »

Woohoo.... det fungerar.... :D

Idag tog jag och sågade av luftcylindern och snyggade till kapet i fräsen. Tog av ca 35mm så nu har den en slaglängd på ~15mm.

Sen gjorde jag fyra distanser. Tanken var att bara ha "rör" och sedan genomgående skruv från cylinderns adapterplatta ner i huset men jag fick inte tag i föränkta M8 skruv som var 70-80mm långa. Så istället blev det M8-gänga i bägge ändar på distansen och sedan LOCTITE'ade jag fast bitar av gängstång i ena änden.

Bild

Bild

Bild

Jag "stackade" om fjädrarna så att dom nu ligger "två-o-två" och sedan kopplade jag in cylindern till en handjagad ventil. Med tryckregulatorn på 4 bar så funkar det riktigt bra. I nuläget så styr ventilen bara tryck till ena sidan på cylindern (hade inte fler kopplingar) vilket gör att det är dragstången som pressar tillbaks kolven.

En liten filmsnutt på YouTube.

/H.O
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Vackert!! :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mycket imponerad!!! 8) :shock: 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt!! :shock: :D
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Snyggt gjort, väntar själv på min nya spindel med MK2 kona.
Per
gotis

Inlägg av gotis »

Om man gjorde "knappen", som cylinder trycker på, som en oval kona så skulle du kanske kunna vrida spindeln med cylindern till samma läge varje gång du ska byta verktyg.

Kan bara instämma i vad andra redan sagt, imponerande!.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

H.O. : Nu har jag helt fastnat i spindeljungeln och vet vare sig ut eller in. Min tanke från början var en kress 1050, men nu vet jag inte längre. Några frågor:

Vad var anledningen att du gick ifrån din ER16 spindel?

Har du möjligen sett någon spindelaxel med färdig invändig 30 kona för att passa en BT 30 hållare? I dagsläget vettifasen om jag kan fixa fram en sån axel som du gjorde. ER16 spindeln känns ju betydligt enklare, men det kanske är stora begränsningar?

Min fräs är fortfarande på planeringsstadiet ännu, men delarna till z-axeln börjar bli "klara". Har inget riktigt användingsområde ännu, men efterstärvar såklart så gott resultat som möjligt i både aluminium och trä/plast.
Skriv svar