"tandat" hjul, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Eftersom det är ganska få som egentligen vet vad en trådgnist är tänkte jag bara förklara lite hastigt.

Trådgnisten används för att "skära" i metall. Bearbetningen sker med hjälp av en mässingtråd som man kör växelström igenom. När den kommer i kontakt med materialet så "eroderas" det bort. Tråden matas från en rulle, uppifrån och ner, och matas ut i en behållare bakom maskinen för att sedan skickas för återvinning.
Detta sker med mycket hög precision och med de maskiner vi har på jobbet kan vi köra upp till 5 finskär utöver det första grovskäret för att öka precisionen och ytfinheten. Bearbetningshastigheten kan ses som ganska låg. I detta fall med 1mm plåt låg den på ungefär 7-8mm/min och hela körningen tog ungefär en timme.

Nu i helgen har jag även kört en stanshållarplatta till ett pressverktyg. Plattan är gjord i 32mm härdat SS2260. Den körningen tog ungefär 35 timmar och krävde min tillsyn endast vid ett tillfälle, när skrotbitarna som uppstår i mitten av hålen skulle plockas ur. Vid en snabb kontrollmätning konstaterade jag att måttnoggrannheten låg på ungefär +-0.005 mm. Duger gott för det ändamål den är avsedd för, men går säkert att få ännu bättre.

Bild
Bild 1: Här är tandhjulet delvis klart. Stoppade maskinen och körde upp den övre trådstyrningen (z-axeln) för att kunna visa.

Bild
Bild 2: Färdigt hjul. För att vara kört med endast ett grovskär så är jag rätt nöjd med slutmåttet :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ser bra ut.
Jag visste inte ens att denna metod fanns.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nej det är väl inte direkt det vanligaste, men kanske det enda sättet att skära i stål med riktigt bra precision. Vatten, laser och plasma ger inte alls samma. Deras fördelar är väl att de är snabbare. Ingen expert på dessa dock...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Kör ni utan gnistvätska?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nejdå, vi kör nedsänkt avjoniserat vatten och spolning genom spalten med detsamma..
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

NU vet jag lite vad en trådgnist är, :D

Tack för det nlinus, trodde inte att det var en sådan noggranhet på det.
Hur är det i hörnorna :?: med fräs blir det ju radien av fräsen, blir det radien av mässingstråden här :?:
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Japp det blir en radie även här, om än lite mindre än i en fräs.
Tråden är 0.25mm, men så har man ett gnistgap som varierar med vilka inställningar man kör med. På ett grovskär kanske radiekompenseringen (med gnistgapet inräknat) ligger på 0.2mm. Beror helt på inställningar och material.

Vill man helt komma undan radien kan man välja att gnista en "öggla" i hörnet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nämen titta så fint. :whoho:
Rena konstverken, det är ju så man blir tårögd.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Chribbe76 skrev:"Men inte tusan går ir-ljuset genom kretskortslaminatet? "

Jag fick ett släng av kreativitet så nu har jag testat det oxå.
Jag använder tjockt laminat, med tunnare blir det bara bättre.
Där ser man, trodde inte det skulle gå genom laminatet i och med att en taskig laserutskrift på overhead film stoppade ljuset.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tråden kommer aldrig i kontakt med materialet utan det är gnistan mellan mässingstråden och materialet som avverkar materialet därför kallas det "trådgnistning", finns även sänkgnistning där man gör en negativ master "elektrod" i ett speciellt kolmaterial som sakta sänks ner emot materialet och vid ett visst avstånd så bildas det även där gnistor som avverkar materialet. Finns lite andra varianter på elektroderna också.
Lite mer fakta :D
Per
Edit: Lade till elektrod
Skriv svar