Trådgnisten används för att "skära" i metall. Bearbetningen sker med hjälp av en mässingtråd som man kör växelström igenom. När den kommer i kontakt med materialet så "eroderas" det bort. Tråden matas från en rulle, uppifrån och ner, och matas ut i en behållare bakom maskinen för att sedan skickas för återvinning.
Detta sker med mycket hög precision och med de maskiner vi har på jobbet kan vi köra upp till 5 finskär utöver det första grovskäret för att öka precisionen och ytfinheten. Bearbetningshastigheten kan ses som ganska låg. I detta fall med 1mm plåt låg den på ungefär 7-8mm/min och hela körningen tog ungefär en timme.
Nu i helgen har jag även kört en stanshållarplatta till ett pressverktyg. Plattan är gjord i 32mm härdat SS2260. Den körningen tog ungefär 35 timmar och krävde min tillsyn endast vid ett tillfälle, när skrotbitarna som uppstår i mitten av hålen skulle plockas ur. Vid en snabb kontrollmätning konstaterade jag att måttnoggrannheten låg på ungefär +-0.005 mm. Duger gott för det ändamål den är avsedd för, men går säkert att få ännu bättre.

Bild 1: Här är tandhjulet delvis klart. Stoppade maskinen och körde upp den övre trådstyrningen (z-axeln) för att kunna visa.

Bild 2: Färdigt hjul. För att vara kört med endast ett grovskär så är jag rätt nöjd med slutmåttet