Så jag började på ett kraftigt slutsteg, har byggt det under lång tid men har fått det att funka nu. Köpte en stor kylfläns, som syns på bilderna som kommer.
Har enbit kvar, drygt 20 cmeller nåt sånt, pris på elfa för denna lilla biten runt 600 kr...
Köpte en meter kylfläns, gick åt en hel del.
Byggde då in steget i denna lådan.

Har endast volymkontroll, som det ska va. Kommer komma en lysdiod när jag orkar.
Bild på baksidan kommer med.
För att driva hela detta shabrak har jag byggt ihop en låda som innehåller 2 st massiva transformatorer, de är kapabla till att leverera 20 amp / st. På en spänning runt 24 volt.
Har en mastodontkonding i den, lådan, för att stabba spänningen någorlunda.
Hade lite problem med steget, att få det att fungera som jag ville men efter en del bråkande, större mängder svordommar, ett par stunder av förtvvlan samt en rejäl omgång med boxbollen så fungerar det klockrent. Inte minsta antydan till missljud, jordbrumm eller liknande.
Ligger på ca en kW effekt. Plus minus lite beroende på komponenterna.
I vilket fall, behövde ju ett par mindra högtalare med, kan inte köra bara med basen, datorhögtalarna kan inte konkurrera med basen.
Så var och köpte ett par diskander och ett par mellanregister och snickrade ihop ett par hyffsat snygga högtalare.
Dock, detta är inga speciellt dyra grejor, betalade väl en 500 kr för mellanregister samt diskanter. Fick med delningsfilter.
Basen var dyrare, men ändå inte någo av det värsta.
Trots detta är det ett mycket mäktigt och fylligt ljud. det är en jämn kurva, inga spikar eller nåt som sticker ut speciellt.
Mycket nöjd med dem. Alla som jag pratat och visat dem för har trott jag köpt dem ,så så illa kan det inte vara.
Har en bild här, kommer fler på dessa sen när jag har batteri i kameran.

Var ju tvugen att snicka ett bord till strömförsörningen och slutsteget så jag satte igång med det med. Blev ganska bra måste jag säga.
Lite vanlig furu och lite bets kan bli ganska snyggt.
Bashögtalaren är för övrgt en GAS Metal tror jag den heter, 12". Ganska lagom, får ett otroligt djup men den är ändå snabb. Viket passar min musiksmak.
Den är inte alls långsam utan hänger bra med i korta och snabba basslag med.
Spelade med den för någon vecka sen. Hade fest då med.
Skulle gå hem till en poalre, han och jag och hämta något hos honom.
Han bor ett par hundra meter ifrån mig. Kunde ändå höra ett dovt muller i bakgruden, samt ibland hörde man hur basen dunkade. Dock blåste det åt vårt håll och jag hade högtalarna i uterummet som stod på vid gavel då det var rätt varmt ute och vi hade grillfest. Hick, hela trädgården full haha.
Enda som saknades var en pool haha.
Här kommer en bild på helheten. KOmmer mer men som sagt, trött batteri i kameran. Får bädda ner det med så der får vila. Eller kanske ladda der lite.

Ett av de mer lyckade projekten. Kanske inte nåt toppjobb men det fungerar utmärkt, ljudet är i toppklass och det ser någorlunda ut iaf.
Detta system får man väl kalla det kommer serva många fester frammöver. Vill inte använda finare hötalare till desaa fester då de blir rätt blöta. Har redan haft sönder en försärkare pga ett nöt till flicka som hällde ut en hel drink i denna. Vilket slutade med ett stort spraaak samt en dragen jordfelsbrytare.
Ni undrar varför jag inte byggt in transformatorer och kondingar etc i lådan med slutsteget.
Enkelt svar.
Pga den klumpiga men tuffa utformningen på slutsteget får dessa helt eneklt inte plats. Kretskortet tar nämligen upp hela längden, är väl en ca 350 mm långt samt 270 mm brett.
Hade jag tryckt in transformatorerna hade de inte fått plats på höjden och jag hade fått göra det ca 20 cm längre. Vilket blir lite väl stort.
Men det kommer fler bilder, håll till godo.
Kommentarer?
Micke