Förstärkare, strömförsörjning samt högtalare.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Förstärkare, strömförsörjning samt högtalare.

Inlägg av MNorrgren »

Har haft ett litet projekt pågående nu under rättlång tid. Byggde en baslåda för lägesen. Haft en litet slutsteg till att driva den. Men kände behövde nåt mer och kraftigare.

Så jag började på ett kraftigt slutsteg, har byggt det under lång tid men har fått det att funka nu. Köpte en stor kylfläns, som syns på bilderna som kommer.
Har enbit kvar, drygt 20 cmeller nåt sånt, pris på elfa för denna lilla biten runt 600 kr...
Köpte en meter kylfläns, gick åt en hel del.

Byggde då in steget i denna lådan.

Bild

Har endast volymkontroll, som det ska va. Kommer komma en lysdiod när jag orkar.
Bild på baksidan kommer med.

För att driva hela detta shabrak har jag byggt ihop en låda som innehåller 2 st massiva transformatorer, de är kapabla till att leverera 20 amp / st. På en spänning runt 24 volt.
Har en mastodontkonding i den, lådan, för att stabba spänningen någorlunda.

Hade lite problem med steget, att få det att fungera som jag ville men efter en del bråkande, större mängder svordommar, ett par stunder av förtvvlan samt en rejäl omgång med boxbollen så fungerar det klockrent. Inte minsta antydan till missljud, jordbrumm eller liknande.
Ligger på ca en kW effekt. Plus minus lite beroende på komponenterna.

I vilket fall, behövde ju ett par mindra högtalare med, kan inte köra bara med basen, datorhögtalarna kan inte konkurrera med basen.

Så var och köpte ett par diskander och ett par mellanregister och snickrade ihop ett par hyffsat snygga högtalare.

Dock, detta är inga speciellt dyra grejor, betalade väl en 500 kr för mellanregister samt diskanter. Fick med delningsfilter.
Basen var dyrare, men ändå inte någo av det värsta.
Trots detta är det ett mycket mäktigt och fylligt ljud. det är en jämn kurva, inga spikar eller nåt som sticker ut speciellt.

Mycket nöjd med dem. Alla som jag pratat och visat dem för har trott jag köpt dem ,så så illa kan det inte vara.

Har en bild här, kommer fler på dessa sen när jag har batteri i kameran.

Bild

Var ju tvugen att snicka ett bord till strömförsörningen och slutsteget så jag satte igång med det med. Blev ganska bra måste jag säga.
Lite vanlig furu och lite bets kan bli ganska snyggt.

Bashögtalaren är för övrgt en GAS Metal tror jag den heter, 12". Ganska lagom, får ett otroligt djup men den är ändå snabb. Viket passar min musiksmak.
Den är inte alls långsam utan hänger bra med i korta och snabba basslag med.

Spelade med den för någon vecka sen. Hade fest då med.
Skulle gå hem till en poalre, han och jag och hämta något hos honom.
Han bor ett par hundra meter ifrån mig. Kunde ändå höra ett dovt muller i bakgruden, samt ibland hörde man hur basen dunkade. Dock blåste det åt vårt håll och jag hade högtalarna i uterummet som stod på vid gavel då det var rätt varmt ute och vi hade grillfest. Hick, hela trädgården full haha.
Enda som saknades var en pool haha.

Här kommer en bild på helheten. KOmmer mer men som sagt, trött batteri i kameran. Får bädda ner det med så der får vila. Eller kanske ladda der lite.

Bild

Ett av de mer lyckade projekten. Kanske inte nåt toppjobb men det fungerar utmärkt, ljudet är i toppklass och det ser någorlunda ut iaf.

Detta system får man väl kalla det kommer serva många fester frammöver. Vill inte använda finare hötalare till desaa fester då de blir rätt blöta. Har redan haft sönder en försärkare pga ett nöt till flicka som hällde ut en hel drink i denna. Vilket slutade med ett stort spraaak samt en dragen jordfelsbrytare.

Ni undrar varför jag inte byggt in transformatorer och kondingar etc i lådan med slutsteget.
Enkelt svar.
Pga den klumpiga men tuffa utformningen på slutsteget får dessa helt eneklt inte plats. Kretskortet tar nämligen upp hela längden, är väl en ca 350 mm långt samt 270 mm brett.
Hade jag tryckt in transformatorerna hade de inte fått plats på höjden och jag hade fått göra det ca 20 cm längre. Vilket blir lite väl stort.

Men det kommer fler bilder, håll till godo.

Kommentarer?

Micke
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

En kW effekt på 24 V, intressant, kan du föklara hur du grejar detta? Du har inte en bild på ditt steg med avlyft lock?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag har tyvärr satt ihop det nu, har inte tagit en bild utan lock. Har inte heller lust att skrva isär det, en jäääkla jobb.

Grejen är den att i steget sitter en spänningsdubblare som drar upp spänningen till ca 70 volt.
Det är precis samma teknik som sitter i de flesta bilsteg. Först en enkelfyrkantsvåg som driver en hyffsat stor ringkärna.
Så det är precis som ett bilsteg.
Jag har bara en drivspänning på 24 volt, lämpligt passande då jag hade dessa transformatorerna...

Egentligen är inte spänningen till steget 24 v, utan kanske 22v. Spänningen i lådan mäter jag med en omvänd stapel, den går från 22,2 volt till 17,3 volt ellernåt i den stilen.
Så ju längre späninngen sjunker, ju färre dioder är tända. Syns kanske lite dåligt nu på dessa bilder men de finns där iaf.

Jag kan se om jag får loss tummen och skruvar isär det nån gång så kan jag ta en bild på det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med ett chassi bestående av kylflänsar. :)
Bashögalaren är jag väldigt bekant med. Fungerar ganska bra som PA-högtalare.
Vad är det för diskanthögtalare?

Det gör lite ont att se en baslåda stående på golvet vid ett hörn.
Det blir alltid massa otäcka resonanser när ljudet studsar åt alla möjliga håll. Om jag vore dig så hade jag flyttat på den omedelbums. Du skulle få **mycket** bättre ljud då. Basljud är inte direkt riktade, så den skulle kunna stå var som helst där det finns plats, så länge det inte är i ett hörn eller direkt på golvet.

Hur som helst: Ett trevligt projekt. Må det få många grannar att stampa takten! :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja det är ganska speciellt men jag tyckte det blev riktigt tufft. Inte sett så många innan så tänkte kunde ju prova.

Okay, du har byggt/haft sådana själv eller?
Tycker det är ett mycket bra ljud i den, även om den egentligen är till för billjud. Enligt BRL iaf.

Jag kommer inte ihåg vad d heter just nu, men kan kolla upp det till dig.

Hehe, är det så illa att ha dem i ett hörn? om man säger så, jag har inte så mcyekt plats att ha den på. I det rummet jag har den är ganska trångt så har inte så många val. Men kan se om jag hittar nåt bättre ställe kanske.
Ska kanske sätta den på spikes elelr ska man ha nåt annat under?

Om det låter, har redan lyckats välta ner en tavla från väggen, datorskärmen var på väg ner den med. Plus att en blomkruka small i golvet med..

Grannarna har vant sig. De bor i huset bredvid, ca 20 meter bort kom in härromkvällen och bad mig skruva ner. Hade det i uterummet då med. Klockan var väl rut halv 2 på natten eller så. Så det gjorde vi, inget ord om det sen dess iaf :razz:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Okay, du har byggt/haft sådana själv eller?"

Jo jag fick tag i sådana element för några år sedan och byggde två högtalarlådor.
Visste inte att de är för billjud egentligen, men allt som låter bra är bra. :)

Spikes är en bra uppfinning. Helst ska man ha så få som möjligt. Tyvärr kan man ju inte ha färre än 3st. :D Tanken är att högtalarlådan ska stå så mycket i luften som möjligt. Om man har trägolv så kan man ställa "spikarna" på en liten matta så att inte högtalaren åker omkring i rummet. :) Det går bra med precis vad som helst. Allt ifrån diskunderlägg till musmatta. Du verkar ha en lite mjuk golvmatta, så det vore nog bra med något under spikarna så att det inte blir gropar i golvet. Iofs så står den stadigt då.... :)

Men även om du har spikes så borde du ändå flytta på baslådan.
En idé är att du ställer högtalarstapeln där förstärkaren står.
Sedan något mjukt högst upp och förstärkaren ovanpå.
Därefter kan du flytta på hela stapeln så den står lika långt ifrån väggen som bordet/hyllan till vänster i bild.

Hm, men nu ser jag att det kanske är ett fönster där över... hm..
Äh, du kommer nog på något. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe känns som om det kvittar om de är för bil eller inte. De låter bra:).

Jo det är bra. Me jag har faktsikt rirkigt trägolv, så vill inte sätta spikes direkt på det, inte snygga märken sen, ajajaj i plånboken:P.

Ska se om jag kan få plats med det på höjden, ska även prova om jag kan få plats med det på långsidan av rummet, borde bli bättre. Sen sätta de små högtalarna på nåt stativ så de sprider lite bättre:).

Ja nä två blir nog svårt att baasera den på:P.

Om man säger så, när jag drar på ordentligt så rör sig baslådan så mycket, fram och tillbaka pga menbranet rör sig "lite" mycket... Den vandrar rundor lite hur den känner för, har fick flytta tillbaka den 10 cm innan idag haha.

En av de små högtalarna ovanpå höll på att trilla av med.
Sen har jag en bokhylla, eller småhyllor på väggarna med, hade en vas full med småmynt. Kanske 30 cm hög.. Den trillade ner från hyllan. Skakar bara lite:P

Men så ska det vara:)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Med andra ord så blev det ett riktigt lyckat projekt! :D
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja, si dagens ungdom... :roll: ;)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tänkte jag med, sen kom jag att tänka på ungdomens synder... När granntösen ovanpå kom ner och lite förssynt undrade om vi kunde sänka lite, de skulle ha en romantisk middag och tyckte det störde när det klirrade i vinglasen i skåpet... Blev lite för mycket sura miner från grannarna ett tag pga av mina byggen & fester :)

Spikes ger fula märken ja. En klassiker som jag kör med själv är en 50-öring under piggen. Billigt & bra :)

Annars gillar jag projektet, lite i stil med mina 'hellre bra än snyggt & dyrt'-projekt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Hehe... Det roliga är ju att jag skulle gissa på att jag är yngst i tråden :lol:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja det blev lyckat. Som tur är. Var lite orolig ett tag, lagt mycket pengar på en kylfläns och transistorer och transformatorer men inte säker på det funkar. Men det blev bra till slut.
Så får kalla det ett lyckat bygge faktsikt.

Hehe ja, dagens ungdom har nåt inbyggt fel, vet inte var de kommer ifrån :P . Enligt morsan iaf, när jag hade sönder en av hennes tavlor ja.

SKOJA BARA. Men tavlar gick i sönder...

Hehe, kan säga som tur är att jag inte har detta ljud i min lägenhet. då har jag inte fått bo kvar många dagar. Det hade blivit en mindre katastrof.

Ja det är itne riktigt bra, men jag har en lösning så länge iaf. Har satt silikonpads eller silikonfötter vad de nu heter under basen samt under de små högtalarna så det blir lite bättre.

Ska nog köpa spikes, men problemet är, tror den kommer vandra ändå. Det är så stor vikt i den.

Ja men utseendet kan man alltid fixa, lite smink.. humm men ja ni fattar går alltid att lägga till. Att ändra på funktionen är värre utan en större ombyggnad.

Zyxel615
Hur gammal är du då??
Jag är nyss fyllda 21... sen två veckor tillbaka på dagen...

Vissa projekt är man mer stolt över, detta kanske inte det vackraste värden skådat men funktionen, den är perfekt:)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det ska vara som den gamla hederliga Sunfire-basen som kröp runt på golvet :)
Kanske skruva fast den, ett betongfundament eller nått?

21, det var ett tag sedan, även om jag vet att det är en del här som är 'värre' :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ska erkänna, är nog inte ritkigt tillrkligt gammal !??? för att känna till den, eller???

Gick den runt på govlet med eller ,stor bas?

Ja får nästan göra det, inget skämt. Den vandrar stora rundor. Meeen, det är sånt som är kul. Imponera lite på flickan eller så iaf.
Hälla i lite beting i botten på lådan eller nåt.

Hehe, hur gamla är folk egen här, vet en del var de lugger runt men... överhängande del som är yngre va??

Men kul när saker funkar iaf, speciellt nä man lagt ner lite jobb på et.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Själv är jag inte ens 19 fyllda :) Så det kanske är på gränsen att börja prata om "dagens ungdom" ;)

Ja visst är det roligt när något man byggt fungerar som man vill. Även om jag tycker att detta kanske var lite överdrivet :) Men ett roligt projekt samtidigt, fortsätt med det! :tumupp:
Skriv svar