Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK grabbar.

Men Knotas. Det enda man vinner då är några gram lättare MDF, hmm...
Ställer man en tunn skiva på tvären emot så hjälper det mycket, men att ta bort lite "överflödigt" material tar bara längre tid för mig, men man får det inte stadigare för det, snarare tvärt om. Det tar iaf lika stor plats, och den extra vikten och strukturen i MDF'en hjälper också till att dämpa svängningarna. Gjutjärn dämpar också svängningar bättre än fjäderstål.

Eller förstår jag kanske inte vad du menar. Kan du kanske göra en skiss eller bilder?
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Jag sitter och filar på en 3D bild men är inte klar...
Min tanke var att en boxad gavel blir vridstyv.

Men du har ju rätt i att det blir mer fräsning för dig.
Det är nog enklast att sandwich'a ihop två skivor.

Jag var ändå lite orolig att en ihålig gavel skulle skapa resonansljud, hehe.

Jag tycker det låter som en bra idé att montera avgasklämman i gaveln som på prototypen.
Det stöttar ju en bit upp på gaveln och minskar diagonalvridning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja, jag tror nu att det är bästa lösningen.

Jag blev nog lite för optimistisk förut. Jag hade gjort en sak till. Jag hade skruvat fast en extra underdel på traversen. När jag satte dit den märkte jag inte så stor skillnad, men när jag nu tog bort den nu, då fick jag tillbaka självsvängningarna igen. Man kan ju inte bara plussa på massa extra MDF-skivor överallt. Det blir för tungt till slut, så det är nog lika bra att flytta tillbaka klämmorna där dom satt förut, först som sist. :)
Senast redigerad av jojje 11 september 2007, 23:32:23, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Blir det för tungt för X-skruven, X-motorn eller för Posten :?:

Kanske underdelen kan boxas istället...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Allt blir lite "onödigt" tungt.

Boxningar är bra. Jag har använt mig av det några gånger förut. Det blir stadigt och fint med tunna skivor. Nedre fräsen har en förstyvande "vinkel", som också funkar bra.

Bild
Enormt vridstyv i plywooden, men rören var aldeles för veka.

Bild
Funkar tom att göra prototyper i halvskala av 0,8mm kretskortslaminat.

Bild
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Wow! Vilka konstverk. :drool:

Jag är inte värdig att ens försöka komma på bättre idéer. :eek2: :lol:

Boxade konstruktioner av tunnare plywood blir riktigt starka, funkar bättre än mdf. (av samma tjocklek)
Men som du sa, solid mdf dämpar resonanser bra.

Förräxten, att flytta avgasklämman till gaveln kräver väl att du skippar stödklossen och flyttar ut X-rören?
Klämman når väl inte genom både klossen och gaveln?
Då behöver du fräsa nya designgavlar...
Surt om du redan fräst ett gäng.

Edit. förtydligande
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

He he, det är du visst det, iaf blir du det snart. :D Det är bara bra om du/ni kommer med "dumma" frågor och kommentarer. Jag ser inte skogen, för bara massa träd ibland.

Olika material är bra till olika saker, och jag gillar MDF/HDF. Några saker vill man ha homogena och tunga, tex underdelen. Där är det bara kostnaden som blir negativ, ju tyngre det blir.

Det är några saker jag bara har förkapade. Tex dom tre grundbitarna till traversen och underdelen med 650x400 skivan och gavlarna. Dom ville jag inte göra massa hål i utan att vara säker på vart dom skulle vara. Det är i stort sätt bara stora skivan som tar lång tid att fräsa pga T-spåren.

Men eftersom dom är förkapade så "måste" jag hålla mig till yttermåtten. Jag kan göra dom mindre, men inte större. :)
Sen kan man ju skaffa nya bitar om det skulle vara för mycket fel.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: vad är dimensionerna på den laminerade balken mellan portalsidorna?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Uttaget är 34x60mm och 12mm djupt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

ok.. jag funderade på vad det skulle ge för resultat att byta ut den mot en 30*60mm aluminiumbalk, en sådan bit kostar 110kr + frakt färdigkapad från alucon...

Sedan kan man ta en bit gängstång och spänna genom den också.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Jojje:
Smart att du inte fräst klart designgavlarna än.
Då räcker det ju att flytta hålen för rören lite längre ut.
Att flytta rören längre isär borde väl också bidra till en stadigare portal.

Stödklossen kanske får plats liggande under avgasklämman istället?

En annan sak jag grunnat på...

För att få rören att dämpa snabba vibrationer skulle man kanske kunna fylla dem med fogtätning på tub.
Alltså den typen som är svart, seg och håller sig elastisk utan att krympa.

Edit: Oj, nu hann det slinka in några inlägg emellan Jojjes inlägg som detta var ett svar på.
Senast redigerad av Knotas 12 september 2007, 01:22:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är inte i balken "felet" ligger. Det hjälper nästan noll att ändra på den. Där hjälps balken och båda rören åts för att göra det starkt.
Det är gavlarna som blir som "S", när man slår på dom. Den övre delen parallellförskjuts med den nedre.

Dom undre rören har inte mycket inverkan. När ie var här så satte vi traversen i ena änden, men det blev nästan lika mycket vibrationer då. Sen satte jag mellanlägg och tvingar på andra sidan, så röret blev helt stumt, men även då fanns vibrationerna kvar. Det var det vi tyckte var lite mysko. Nu tror jag iaf att jag vet vart dom uppstår och hur jag får bukt med dom. Tar bara lite tid att rita och fräsa ut nya delar.

Det här kan tyckas lite petigt att hålla på med eftersom det inte märks nåt när man fräser, men jag vill att det ska bli så bra det kan iaf, nu när vi har chansen.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Det lönar sig säkert att jaga bort så mycket vibrationer och svaj som möjligt.
Vibrationer syns ju när man graverar tunna linjer och svaj märks när man ska fräsa lite tyngre saker.

Jag hoppas fortfarande man kan fräsa i aluplåt för att göra snygga fronter till kommande projekt.
Det har du gjort klart att den inte är avsedd för men ändå... :pray:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har försökt att rita principen på hur det ser ut.
På den högra sidan ser man hur det svänger från det röda till cyan.
På den vänstra ser man att det blir mycket kortare bit som kan svänga/vibrera (grönt).

Desto stadigare, desto större chans att fräsa/gravera aluminium.

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men på din skiss där är inte förstärkningsklossarna inritade?
Skriv svar