Montering av Lillsyrran
OK grabbar.
Men Knotas. Det enda man vinner då är några gram lättare MDF, hmm...
Ställer man en tunn skiva på tvären emot så hjälper det mycket, men att ta bort lite "överflödigt" material tar bara längre tid för mig, men man får det inte stadigare för det, snarare tvärt om. Det tar iaf lika stor plats, och den extra vikten och strukturen i MDF'en hjälper också till att dämpa svängningarna. Gjutjärn dämpar också svängningar bättre än fjäderstål.
Eller förstår jag kanske inte vad du menar. Kan du kanske göra en skiss eller bilder?
Men Knotas. Det enda man vinner då är några gram lättare MDF, hmm...
Ställer man en tunn skiva på tvären emot så hjälper det mycket, men att ta bort lite "överflödigt" material tar bara längre tid för mig, men man får det inte stadigare för det, snarare tvärt om. Det tar iaf lika stor plats, och den extra vikten och strukturen i MDF'en hjälper också till att dämpa svängningarna. Gjutjärn dämpar också svängningar bättre än fjäderstål.
Eller förstår jag kanske inte vad du menar. Kan du kanske göra en skiss eller bilder?
Jag sitter och filar på en 3D bild men är inte klar...
Min tanke var att en boxad gavel blir vridstyv.
Men du har ju rätt i att det blir mer fräsning för dig.
Det är nog enklast att sandwich'a ihop två skivor.
Jag var ändå lite orolig att en ihålig gavel skulle skapa resonansljud, hehe.
Jag tycker det låter som en bra idé att montera avgasklämman i gaveln som på prototypen.
Det stöttar ju en bit upp på gaveln och minskar diagonalvridning.
Min tanke var att en boxad gavel blir vridstyv.
Men du har ju rätt i att det blir mer fräsning för dig.
Det är nog enklast att sandwich'a ihop två skivor.
Jag var ändå lite orolig att en ihålig gavel skulle skapa resonansljud, hehe.
Jag tycker det låter som en bra idé att montera avgasklämman i gaveln som på prototypen.
Det stöttar ju en bit upp på gaveln och minskar diagonalvridning.
Ja, jag tror nu att det är bästa lösningen.
Jag blev nog lite för optimistisk förut. Jag hade gjort en sak till. Jag hade skruvat fast en extra underdel på traversen. När jag satte dit den märkte jag inte så stor skillnad, men när jag nu tog bort den nu, då fick jag tillbaka självsvängningarna igen. Man kan ju inte bara plussa på massa extra MDF-skivor överallt. Det blir för tungt till slut, så det är nog lika bra att flytta tillbaka klämmorna där dom satt förut, först som sist.
Jag blev nog lite för optimistisk förut. Jag hade gjort en sak till. Jag hade skruvat fast en extra underdel på traversen. När jag satte dit den märkte jag inte så stor skillnad, men när jag nu tog bort den nu, då fick jag tillbaka självsvängningarna igen. Man kan ju inte bara plussa på massa extra MDF-skivor överallt. Det blir för tungt till slut, så det är nog lika bra att flytta tillbaka klämmorna där dom satt förut, först som sist.

Senast redigerad av jojje 11 september 2007, 23:32:23, redigerad totalt 3 gånger.
Allt blir lite "onödigt" tungt.
Boxningar är bra. Jag har använt mig av det några gånger förut. Det blir stadigt och fint med tunna skivor. Nedre fräsen har en förstyvande "vinkel", som också funkar bra.

Enormt vridstyv i plywooden, men rören var aldeles för veka.

Funkar tom att göra prototyper i halvskala av 0,8mm kretskortslaminat.

Boxningar är bra. Jag har använt mig av det några gånger förut. Det blir stadigt och fint med tunna skivor. Nedre fräsen har en förstyvande "vinkel", som också funkar bra.
Enormt vridstyv i plywooden, men rören var aldeles för veka.
Funkar tom att göra prototyper i halvskala av 0,8mm kretskortslaminat.
Wow! Vilka konstverk.
Jag är inte värdig att ens försöka komma på bättre idéer.
Boxade konstruktioner av tunnare plywood blir riktigt starka, funkar bättre än mdf. (av samma tjocklek)
Men som du sa, solid mdf dämpar resonanser bra.
Förräxten, att flytta avgasklämman till gaveln kräver väl att du skippar stödklossen och flyttar ut X-rören?
Klämman når väl inte genom både klossen och gaveln?
Då behöver du fräsa nya designgavlar...
Surt om du redan fräst ett gäng.
Edit. förtydligande

Jag är inte värdig att ens försöka komma på bättre idéer.


Boxade konstruktioner av tunnare plywood blir riktigt starka, funkar bättre än mdf. (av samma tjocklek)
Men som du sa, solid mdf dämpar resonanser bra.
Förräxten, att flytta avgasklämman till gaveln kräver väl att du skippar stödklossen och flyttar ut X-rören?
Klämman når väl inte genom både klossen och gaveln?
Då behöver du fräsa nya designgavlar...
Surt om du redan fräst ett gäng.
Edit. förtydligande
He he, det är du visst det, iaf blir du det snart.
Det är bara bra om du/ni kommer med "dumma" frågor och kommentarer. Jag ser inte skogen, för bara massa träd ibland.
Olika material är bra till olika saker, och jag gillar MDF/HDF. Några saker vill man ha homogena och tunga, tex underdelen. Där är det bara kostnaden som blir negativ, ju tyngre det blir.
Det är några saker jag bara har förkapade. Tex dom tre grundbitarna till traversen och underdelen med 650x400 skivan och gavlarna. Dom ville jag inte göra massa hål i utan att vara säker på vart dom skulle vara. Det är i stort sätt bara stora skivan som tar lång tid att fräsa pga T-spåren.
Men eftersom dom är förkapade så "måste" jag hålla mig till yttermåtten. Jag kan göra dom mindre, men inte större.
Sen kan man ju skaffa nya bitar om det skulle vara för mycket fel.

Olika material är bra till olika saker, och jag gillar MDF/HDF. Några saker vill man ha homogena och tunga, tex underdelen. Där är det bara kostnaden som blir negativ, ju tyngre det blir.
Det är några saker jag bara har förkapade. Tex dom tre grundbitarna till traversen och underdelen med 650x400 skivan och gavlarna. Dom ville jag inte göra massa hål i utan att vara säker på vart dom skulle vara. Det är i stort sätt bara stora skivan som tar lång tid att fräsa pga T-spåren.
Men eftersom dom är förkapade så "måste" jag hålla mig till yttermåtten. Jag kan göra dom mindre, men inte större.

Sen kan man ju skaffa nya bitar om det skulle vara för mycket fel.
Jojje:
Smart att du inte fräst klart designgavlarna än.
Då räcker det ju att flytta hålen för rören lite längre ut.
Att flytta rören längre isär borde väl också bidra till en stadigare portal.
Stödklossen kanske får plats liggande under avgasklämman istället?
En annan sak jag grunnat på...
För att få rören att dämpa snabba vibrationer skulle man kanske kunna fylla dem med fogtätning på tub.
Alltså den typen som är svart, seg och håller sig elastisk utan att krympa.
Edit: Oj, nu hann det slinka in några inlägg emellan Jojjes inlägg som detta var ett svar på.
Smart att du inte fräst klart designgavlarna än.
Då räcker det ju att flytta hålen för rören lite längre ut.
Att flytta rören längre isär borde väl också bidra till en stadigare portal.
Stödklossen kanske får plats liggande under avgasklämman istället?
En annan sak jag grunnat på...
För att få rören att dämpa snabba vibrationer skulle man kanske kunna fylla dem med fogtätning på tub.
Alltså den typen som är svart, seg och håller sig elastisk utan att krympa.
Edit: Oj, nu hann det slinka in några inlägg emellan Jojjes inlägg som detta var ett svar på.
Senast redigerad av Knotas 12 september 2007, 01:22:43, redigerad totalt 1 gång.
Det är inte i balken "felet" ligger. Det hjälper nästan noll att ändra på den. Där hjälps balken och båda rören åts för att göra det starkt.
Det är gavlarna som blir som "S", när man slår på dom. Den övre delen parallellförskjuts med den nedre.
Dom undre rören har inte mycket inverkan. När ie var här så satte vi traversen i ena änden, men det blev nästan lika mycket vibrationer då. Sen satte jag mellanlägg och tvingar på andra sidan, så röret blev helt stumt, men även då fanns vibrationerna kvar. Det var det vi tyckte var lite mysko. Nu tror jag iaf att jag vet vart dom uppstår och hur jag får bukt med dom. Tar bara lite tid att rita och fräsa ut nya delar.
Det här kan tyckas lite petigt att hålla på med eftersom det inte märks nåt när man fräser, men jag vill att det ska bli så bra det kan iaf, nu när vi har chansen.
Det är gavlarna som blir som "S", när man slår på dom. Den övre delen parallellförskjuts med den nedre.
Dom undre rören har inte mycket inverkan. När ie var här så satte vi traversen i ena änden, men det blev nästan lika mycket vibrationer då. Sen satte jag mellanlägg och tvingar på andra sidan, så röret blev helt stumt, men även då fanns vibrationerna kvar. Det var det vi tyckte var lite mysko. Nu tror jag iaf att jag vet vart dom uppstår och hur jag får bukt med dom. Tar bara lite tid att rita och fräsa ut nya delar.
Det här kan tyckas lite petigt att hålla på med eftersom det inte märks nåt när man fräser, men jag vill att det ska bli så bra det kan iaf, nu när vi har chansen.
Det lönar sig säkert att jaga bort så mycket vibrationer och svaj som möjligt.
Vibrationer syns ju när man graverar tunna linjer och svaj märks när man ska fräsa lite tyngre saker.
Jag hoppas fortfarande man kan fräsa i aluplåt för att göra snygga fronter till kommande projekt.
Det har du gjort klart att den inte är avsedd för men ändå...
Vibrationer syns ju när man graverar tunna linjer och svaj märks när man ska fräsa lite tyngre saker.
Jag hoppas fortfarande man kan fräsa i aluplåt för att göra snygga fronter till kommande projekt.
Det har du gjort klart att den inte är avsedd för men ändå...
