baslåda + funderingar
KATASTROF!!!!
Kopplade in förstärkaren och provade... Lät som ett snabbt tickande ljud sen POFF! och rök välde ur lådan. Har inte öppnat och kollat än. Nån som har en gissning?
Skulle väl själv gissa på att en kondensator gick..
Skulle väl själv gissa på att en kondensator gick..
Mycket riktigt...
En av kondensatorerna hade sprängts. Dock kan jag inte gissa vad jag gjort fel. Jag borde ju ha lyckats vänt på +,- för att en lyt-kondensator ska gå?
Likriktarbrygga.
http://www.elfa.se/pdf/70/07004526.pdf
transformator.
http://www.elfa.se/pdf/56/05612569.pdf
Kretsschema, observera att jag ritat bryggans ben så som jag kopplat dem. Jag kan inte hitta någon info om detta i databladet. men känns som jag borde gjort fel här. Det var den kondensatorn på +-sidan som small.
http://i243.photobucket.com/albums/ff30 ... GE_051.jpg
Likriktarbrygga.
http://www.elfa.se/pdf/70/07004526.pdf
transformator.
http://www.elfa.se/pdf/56/05612569.pdf
Kretsschema, observera att jag ritat bryggans ben så som jag kopplat dem. Jag kan inte hitta någon info om detta i databladet. men känns som jag borde gjort fel här. Det var den kondensatorn på +-sidan som small.
http://i243.photobucket.com/albums/ff30 ... GE_051.jpg
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34915
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
AV/PÅ-knappen ska sitta på trafons primärsida. Ny bryter du ju (+)-matningen till stärkaren medan (-)-matningen ständing ligger på - det är som gjort för höga knallar och elektrolytvätska och förångad kiseloxid i luften.
Vidare RITA ALLTID ut symboler på komponenter. Märk ut +/~/-~/ på diodbryggan och +/- på elektrolyter. Det minskar riksen för felkoppling med en faktor 100.
Vidare RITA ALLTID ut symboler på komponenter. Märk ut +/~/-~/ på diodbryggan och +/- på elektrolyter. Det minskar riksen för felkoppling med en faktor 100.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34915
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Det kan man inte vara säker på. Kolla!
Jämför du med mitt foto ska den röda och bruna sladden anslutas till en punkt som är oV (jord). Bryggans ena (hittills oanslutna) anslutning går till PLUS och den andra till MINUS. Måste kolla vilken som är vilken ...
Tillägger att mitt Monster ger 8W i ren klassA.
Jämför du med mitt foto ska den röda och bruna sladden anslutas till en punkt som är oV (jord). Bryggans ena (hittills oanslutna) anslutning går till PLUS och den andra till MINUS. Måste kolla vilken som är vilken ...
Tillägger att mitt Monster ger 8W i ren klassA.
Nu ser jag att jag kopplat bryggan som du gjort.
Jag har endast anslutit den röda och bruna till glättningskondensatorerna. Jag trodde att det räckte. Att i sammanhanget skulle det vara, kanske inte 0 volt men mitt emellan de andra två anslutningarna. Måste jag alltså koppla det till ett element eller ett rör i väggen för att få 0 volt?
EDIT:
jord är ju vidarekopplat till kretskortet, som också får in jord på från förstärkaren.
Jag har endast anslutit den röda och bruna till glättningskondensatorerna. Jag trodde att det räckte. Att i sammanhanget skulle det vara, kanske inte 0 volt men mitt emellan de andra två anslutningarna. Måste jag alltså koppla det till ett element eller ett rör i väggen för att få 0 volt?
EDIT:
jord är ju vidarekopplat till kretskortet, som också får in jord på från förstärkaren.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34915
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Titta på detta grova schema (och bry dig i9nte om min förstärkare eftersom anslutningar kan skilöja mellan olika komponenter):

Notera att kondingarna har sin plus-anslutning uppåt och minus nedår i schemat.
Anslut mitten på transformatorn till "noll" eller jord. Ordna en lämplig jordskena - jag använder en 2mm förtennt koppartråd som jag ansluter till trafo, kondingar och sedan med en sladd till ingångskontakternas jord och till utgångskontakterna (svart/noll/jord). Grejjen är att ha denna jord så koncentrerad som möjligt - helst i en punkt. Anslut chassit till denna punkt med EN kort sladd (en del ansluter via motstånd på 10-20 ohm, varför vet jag inte).
Och du ser var strömbrytaren ska sitta!
Kolla ditt bygge - leta efter felvända komponenter (elektrolyter, dioder, transistorer). Om allt ser bra ut (byt sådant som uppenbarligen är trasigt!) slå på apparaten med nätdelen isolerad från förstärkaren och se att du har plus/minusspänningar. Slå sedan från spänningen anslut förstärkeriet och kör igen!

Notera att kondingarna har sin plus-anslutning uppåt och minus nedår i schemat.
Anslut mitten på transformatorn till "noll" eller jord. Ordna en lämplig jordskena - jag använder en 2mm förtennt koppartråd som jag ansluter till trafo, kondingar och sedan med en sladd till ingångskontakternas jord och till utgångskontakterna (svart/noll/jord). Grejjen är att ha denna jord så koncentrerad som möjligt - helst i en punkt. Anslut chassit till denna punkt med EN kort sladd (en del ansluter via motstånd på 10-20 ohm, varför vet jag inte).
Och du ser var strömbrytaren ska sitta!
Kolla ditt bygge - leta efter felvända komponenter (elektrolyter, dioder, transistorer). Om allt ser bra ut (byt sådant som uppenbarligen är trasigt!) slå på apparaten med nätdelen isolerad från förstärkaren och se att du har plus/minusspänningar. Slå sedan från spänningen anslut förstärkeriet och kör igen!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34915
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
tackar.
Nu har jag gjort som du sa: använde lådan som jordpunkt, klippte bort kretskortet så det är bara strömförsörjningen som testas. Inget sprängdes. Men surret är dock kvar, vet du vad det kan bero på?
EDIT:
Nu har jag lyssnat lite mer, efter jag har kört lite mer låter det som plastfilmen på transformatorn kokar när transformatorn är igång och efteråt. låter ganska obehagligt. Jag har inte vågat ha strömmen på mer kanske 30 sekunder, eftersom jag är rädd att plasten ska börja koka och smälta bort.
Nu har jag gjort som du sa: använde lådan som jordpunkt, klippte bort kretskortet så det är bara strömförsörjningen som testas. Inget sprängdes. Men surret är dock kvar, vet du vad det kan bero på?
EDIT:
Nu har jag lyssnat lite mer, efter jag har kört lite mer låter det som plastfilmen på transformatorn kokar när transformatorn är igång och efteråt. låter ganska obehagligt. Jag har inte vågat ha strömmen på mer kanske 30 sekunder, eftersom jag är rädd att plasten ska börja koka och smälta bort.
Använd volt och ampermeter - kolla steg för steg - kolla tex att trafon inte drar en massa ström när den _inte_ är ansluten till likriktarbryggan - är det ok - koppla in likriktarbryggan men inte kondingarna - är det också OK - koppla in kondingarna etc .etc.
När man kopplar ihop alltihop utan att hela tiden kontrollera sig fram utan gör 'Big Bang' så kan man råka ut för detta - både av felkopplingsorsak men också pga. trasiga komponenter.
När det smäller så här så kan flera komponenter ha gått ala kedjeverkan tex. kan en av dioderna i din likriktarbrygga ha gått och du har kortslutning varannan halvperiod och trafon DC-mättas och börja strömrusa - därav är ampereläget på multimetern ganska bra grej att kolla med ibland...
När man kopplar ihop alltihop utan att hela tiden kontrollera sig fram utan gör 'Big Bang' så kan man råka ut för detta - både av felkopplingsorsak men också pga. trasiga komponenter.
När det smäller så här så kan flera komponenter ha gått ala kedjeverkan tex. kan en av dioderna i din likriktarbrygga ha gått och du har kortslutning varannan halvperiod och trafon DC-mättas och börja strömrusa - därav är ampereläget på multimetern ganska bra grej att kolla med ibland...
Jag ringde elfa och undrade om transformatorn, killen jag pratade sa att ibland kan plasten kan behöva gå till sig i början. så jag kopplade upp idag (med jordfelsbrytare) och tittade, inget ljud kom ut ur högtalaren. Dock tyckte jag det kom rök från transformatorn så nånting är definitivt fel.
xxargs: Tack! om allt stämmer bör jag ha ungefär 30 volt mellan + och chassi och således -30 mellan chassi och - , skulle jag gissa. Jag ska klippa allt senare och börja om.
hur ser jag om likriktarbryggan fungerar? där borde jag väl kunna göra ett vanligt diod-test med multimetern.
xxargs: Tack! om allt stämmer bör jag ha ungefär 30 volt mellan + och chassi och således -30 mellan chassi och - , skulle jag gissa. Jag ska klippa allt senare och börja om.
hur ser jag om likriktarbryggan fungerar? där borde jag väl kunna göra ett vanligt diod-test med multimetern.
Om man tittar på den typ av brygga du använder ser man att ett av benen sitter annorlunda mot dom övriga tre, det brukar indikera plus-utgången.
Här hittar du en skiss skiss från ELFA.
Som du ser lite svagt på ritningen är både AC in (~), plus (+) och minus (-) utmärkta i botten på bryggan... (du ser också att plus-stiftet sitter 90 grader vridet jämfört med dom andra).
/PeterH
Här hittar du en skiss skiss från ELFA.
Som du ser lite svagt på ritningen är både AC in (~), plus (+) och minus (-) utmärkta i botten på bryggan... (du ser också att plus-stiftet sitter 90 grader vridet jämfört med dom andra).
/PeterH