Solcellsdriven passagekontroll...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag ser inte problemet med riktantenn. Det är inte, som vissa skriver, så jättekritiskt att de är exakt mot varandra.
Du bygger antagligen inte en yagi med 1000 element som får en 1mm bred strålbild, utan snarare en med några element, vilket ger ganska bred.

T.ex. en tre elements yagi (för 144MHz, men går ju att bygga för andra frekvenser också).

Bild

Och en 19 elements.

Bild

Så strålbilden är ganska bred om du bygger med få element.

Frekvensen på radiorna är mest intressant, modulationen kommer efteråt.
Det finns de som tävlar med amatörradio, och kommer jorden runt med QRP-effekt (<5W) med en bra antenn på kortvåg. Att göra samma på t.ex. 10GHz är inte möjligt utan att ha antennerna på väldigt höga platser.
På lågra frekvenser studsar vågorna i atmosfären, högre frekvenser gör det ej. Så att köra på högra frekvenser kräver i princip att antennerna ser varandra.

Angående modulation så är ju AM och FM slöseri. På AM skickar du ut en bärvåg och två sidoband som moduleras. De är spegelbilder av varandra. Med FM skickar du ut en bärvåg och modulerar frekvensen på den.
Med SSB däremot, så genererar man en AM-signal, plockar bort bärvågen och ena sidobandet, förstärker signalen och kör ut. I mottagarändan tar man emot sidobandet och bearbetar den lite och vips har man samma signal igen. Tror det var 2/3 mindre effekt som går åt till SSB jämfört med AM, men är inte helt säker.

Så länge man kör med radiomoduler på högre frekvenser så skulle jag föredra FM-moduler framför AM-moduler.

Och en trådantenn är ingen bra antenn, den skickar lika mycket av signalen åt alla håll. Med riktantenn får du riktat största delen av effekten åt ett håll, vilket är ju just vad som önskas i detta fall. Onödigt att använda dyrbar batteritid till att skicka informationen åt fel håll.

Om du gör yagis till mottagaren och sändaren som riktas mot varandra och placeras i trätoppar har du inget problem alls. Placera sändaren och mottagaren i nära antennerna (kanske resten av elektroniken också?). På detta sätt får du maximal signal i antennen, på högre frekvenser dämpas väldigt mycket av signalen i kabeln om du kör billig och smal kabel.

T.ex. får du ~35dB förlust i 100 meter RG58 @ 500MHz. På 10 meter är det 3,5dB.
Tappar du 3dB av signalen, har du tappat 50%.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter intressant! du har inga länkar till någon ritning för en SSB lösning? Kanske till och med färdiga moduler? Jag ska Googla lite själv också, men det är ju alltid bättre med någon som har erfarenhet av en viss lösning eller redan har hittat en bra (och trovärdig) sida... Jag tycker själv att man allt för ofta får sitta i dagar bara för att reda ut om författaren av en viss sida faktiskt vet vad han (eller hon) pratar om :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men.... SSB? Varför då ens modulera? En ren bärvåg, mottagaren reagerar då när den har varit "på" en viss (kort) tid, that's it.

På det vis kan man göra en mycket enkel mottagare och sändare. Vill man "tänja lite" på reglerna kan man se till att utgångseffekten på sändaren är i överkant vilket medger enkel mottagning men samtidig innebär att man bör ha riktningsantenn för att inte allt för många ska veta att det kommer besök.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

För egen del är det bara bra om det är superenkelt (blir billigare och mindre felmöjligheter), men om det är fler som blir intresserade kan det ju vara bra med lite selektivitet och gärna lite kodat. Man kan ju tänka sig att bygga om det till en "du har fått post" indikator och blir det många i ett radhusområde så vill det till att inte allt för många får meddelandet... :D

Vad gäller mitt nuvarande behov är det nog ett par mil till närmsta gård, så det blir nog inte allt för många som fångar upp att jag har besök :wink:

Men det är en bra idé att bara sända en bärvåg som fångas upp, det blir säkerligen mycket enklare...

/PeterH
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Visst, SSB är lite i överkant till detta. Bara bärvåg skulle ju räcka fint, och som du säger skicka några korta pulser som mottagaren lyssnar efter.
Någon kodning behövs ju (t.ex. några pulser med ett visst mellanrum) är ju ganska obligatoriskt, ifall man använder ISM-moduler. Finns ganska stor risk att någon annan ISM-utrustning ger fellarm.

Säg vad det är för frekvens på sändaren du skall använda, så kan jag försöka gräva efter någon ritning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är helt öppen för förslag, om det är 27MHz eller 14Mhz spelar ingen roll för mig. Jag är helt grön på just radio så här behöver jag tips från er vad som är att föredra!

Jag har hittat en mottagare från AoE som är solcellsdriven och jobbar på MV-bandet (AM). Den är väldigt enkel men jag vet inte om den är att föredra? Egentligen är ju enklast möjliga sändare/mottagare att föredra och då helst en strömsnål lösning. Kodningen kan man ju göra genom att pulsa ut bärvågen med en PIC, och på samma sätt låter man en PIC avkoda och ge en logisk signal när rätt kod tagits emot... Om jag skall använda denna MV-mottagare måste jag ju hitta en passande sändare också, men jag måste alltså inte absolut använda denna mottagare :wink:

Edit: hittade precis denna modul från Kjelle, vad tror ni om räckvidden på den?

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 10 augusti 2007, 17:13:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sändaren är väl bara igång under den korta tid den sänder koden?

Om det kommer så många besök under dom veckorna du är där i stöten, då kan du väl bara skriva en skylt att dom kan ta kölapp för att komma ut på bryggan, hmm...

När du inte är på stugan, då tar du väl med dig batteriet iaf och laddar det hemma. Inte ska det väl ligga ute i snön över vintern iaf.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe, visserligen... men det är fler än jag som kommer nyttja funktionen och jag vill att den skall vara så underhållsfri som möjligt! Med tanke på att vissa familjemedlemmar inte ens kan lyssna av sina mobilsvar vågar jag inte lita på att ett batteri kan kopplas in och ur utan att hela kretsen rasar samtidigt! :lol:

Men visst är det så, det måste inte absolut vara solcellsdrivet men jag tänkte det kunde vara lämpligt så att inte funktionen lägger av mitt i utan att man vet om det! Jag har ju svårt att själv höra signalen vid bryggan medans jag passerar bommen :D

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så den ska stå på å sända 24/7?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Satsa på några Easy Radio-moduler istället. Kvalitén är helt annan.
Sedan är det lite knepigare med riktantenn för så låga frekvenser då våglängden är lång -> antennen stor.
Skippen blir dessutom så stor ifall signalen skall studsa i atmosfären (tvivlar dock med den lilla uteffekt i Kjells moduler), så närmaste stället att ta emot signalen blir många kilometer bort fastän du kör med en stor utgångsvinkel (heter det så? Lähtokulma är det på finska iallafall. Menar alltså i vilken vinkel i förhållande till horisonten effekten riktas).
På 14MHz är våglängden 20 meter. T.ex. en halvvågsdipol blir då 10 meter, ungefär samma per element i en riktningsantenn. Så du får ha väldigt enorma riktantenner isåfall.

Hittar du däremot ISM-moduler för 433MHz så har du en våglängd på 70cm. Mycket mer praktiskt, och fungerar bättre ifall du får antennerna så, att inget är i vägen mellan dom. T.ex. i trätoppar.

Sedan behöver man ju inte sända hela tiden, räcker ju att sända då något händer.
Och mottagaren behöver väl inte vara strömsnål, då du har el i stugan?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

2 st http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=705
och två wlan riktantenner kanske.
Sedan kör du den nere i vägen och sänder 5 min mellan varje eller något sådant i väldigt korta burstar, då vet mottagaren när den ska gå upp och lyssna.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo den kommer att vara på 24/7. Det låter defenitivt som att jag behöver satsa på högre frekvenser trots allt eftersom det inte låter så kul med en jätteantenn!

Det finns tyvärr ingen möjlighet till fri sikt även om man mot förmodan skulle få upp antenner i trädtopparna... Och som jag skrev i början av tråden finns det tyvärr ingen ström i stugan :(

Ett ganska klurigt fall alltså, men det borde väl inte vara omöjligt? Om man börjar i änden att bara få till det utan att behöva tänka på strömförbrukningen (inom rimliga gränser då förstås), vad gäller då? Kan man nyttja en FM-sändare med hög effekt, mottagare finns ju i fickformat som i princip drar noll ström! Det går ju i alla fall bra att lyssna på radio utan att man har fri sikt till sändaren :?

Kunde det funka med någon form av "repeater"? Om inte annat kunde man ju använda denna repeater som "nu har besökaren kommit halvvägs" funktion om man samtidigt i repeatern gör en likadan barriär på halva sträckan... :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Man kan alltid relay:a datan några ggr för träffa rätt. Tror du att du har fri sikt om du delar upp avståndet i 2 eller 3 sträckor?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En typ av antenn
http://www.netscum.com/%7Eclapp/wireless.html :lol:
En s.k. pringlesantenn.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

2,4GHz kräver definitivt direkt synfält mellan antennerna om du vill få någon räckvidd över huvudtaget. Kolla bara hur det är med WLAN till datorer, där har du ju mera effekt också. Räcker med 2-3 träväggar så är det inte mycket kvar av signalen.

Jag tror nästan 433MHz är ganska bra kompromiss, finns färdiga billiga moduler och antennerna blir ganska småa. Kräver i princip direkt synkontakt, men fungerar bättre utan än 2,4GHz.

Relästationer kan du ju göra, men tror nog mera på att köra högre effekt istället. Är både billigare och lättare. Observera dock lagstadgade maxeffekten.
PMR-radior med yagis är ett alternativ. Olagligt dock, både att byta antenn och att köra data över det.
Skriv svar