Modifiera MIGsvets.
Modifiera MIGsvets.
Jag köpte en enkel MIGsvets på tradera nyligen, den har inställning för strömmen i 5-steg och variabel trådmatningshastighet. Är det intressant med någon mer funktionalitet som tex pulsad ström som man har på TIGsvetsar ? Jag kan inte klaga på funktionen den går fint som den är,
men man kanske kan ha nytta av någon mer funktion.
Det följde med en tub ren argon men normalt använder man väl tex Mison, vad blir det för skillnad ?
Här finns antagligen ett antal drivna MIGsvetsare som vet vad som kan vara bra att ha
men man kanske kan ha nytta av någon mer funktion.
Det följde med en tub ren argon men normalt använder man väl tex Mison, vad blir det för skillnad ?
Här finns antagligen ett antal drivna MIGsvetsare som vet vad som kan vara bra att ha
Kan tyvärr inte hjälpa till, men det var inte dåligt att du även fick med en flaska till den. MISON gas har väl några få fördelar till själva fogen i sig men ren argon kan säkert fungera bra det med om man inte har några extrema krav eller så skulle jag tro.
Gasen är anledningen till att jag inte har använt min sedan jag skaffade den för ca ett år sedan då jag tycker att flaskorna är för dyra och någon lämplig behållare för CO2 har jag inte heller stött på än så länge.
Gasen är anledningen till att jag inte har använt min sedan jag skaffade den för ca ett år sedan då jag tycker att flaskorna är för dyra och någon lämplig behållare för CO2 har jag inte heller stött på än så länge.

-
Ren argon är det du använder till svetsning av rostfritt och aluminium samt att det går att svetsa svartjärn också. Det blir lite bättre och går fortare med argon+CO2 eller med ren CO2. Mison är ett varumärke från AGA/Linde och det innebär att den innehåller lite lustgas som reduserar ozon innehållet i rökgaserna vilket ger bättre hälsa hos svetsaren. Mison 18=18% CO2 resterande argon och lustgas, Mison AR bara argon + lustgas osv..
Normalt så får du byta till Mison 18 från en Argonflaska när du handlar ny gas utan kostnad.
Normalt så får du byta till Mison 18 från en Argonflaska när du handlar ny gas utan kostnad.
Det var ett bra pris så jag kunde inte låta bli att slå till. Och eftersom den var komplett med flaska och regulator var det inte mycket att fundera över.
Det är en enkel svets, ESAB Miggy 125, den börjar bli lite till åren. Börjar bli svårt med delar så man får väl tillverka egna om det skulle behövas. Dock är den i nyskick, jag tror att trådrullen som sitter i är originalet.
Jag är inte intresserad av produktionssvetsning så jag behöver inte någon större hastighet. Jag får fundera på om jag ska byta gas när den här tuben är slut.
Ingen som har några ideer om nya funktioner ?
Det är en enkel svets, ESAB Miggy 125, den börjar bli lite till åren. Börjar bli svårt med delar så man får väl tillverka egna om det skulle behövas. Dock är den i nyskick, jag tror att trådrullen som sitter i är originalet.
Jag är inte intresserad av produktionssvetsning så jag behöver inte någon större hastighet. Jag får fundera på om jag ska byta gas när den här tuben är slut.
Ingen som har några ideer om nya funktioner ?
En funktion som kan vara användbar är sänkning av strömmen efter svetsstart.
Då man har material som är halvtjock kan det vara bra att få igång smältan med en hög ström för att sedan kunna fortsätta med en lägre svetström.
Det är inte ovanligt att de första cm svets ligger åvanpå utan genombränning ,för att sedan nästan riskera att bränna hål
Då man har material som är halvtjock kan det vara bra att få igång smältan med en hög ström för att sedan kunna fortsätta med en lägre svetström.
Det är inte ovanligt att de första cm svets ligger åvanpå utan genombränning ,för att sedan nästan riskera att bränna hål
-
Vadå "till åren"? Jag har en gammal Hobart från 60-talet där både ström och trådmatning regleras medelst vridtransformatorer och högströmsreläets kontaktyta består av nåt hekto rent silver. DÄR kan vi snacka antikviteter men den svetsar helt gudomligt och kan köras kontinuerligt på full kräm, dvs. 200 A.peter555 skrev: Det är en enkel svets, ESAB Miggy 125, den börjar bli lite till åren. Börjar bli svårt med delar så man får väl tillverka egna om det skulle behövas.

Dessutom är den inte stöldbegärlig för man måste ha truck för att få upp den på en släpkärra.

Samtidigt som jag ropade in den på auktion för 200 spänn så ropade jag in en kolsyresläckare för en hundring och så var gasfrågan löst.

Ja riktigt så kraftig är inte den här, inte så stor heller som tur är, prislappen var ungefär densamma om man räknar med den fulla tuben som följde med.
Större ström i början, är det specifikt för MIG-svetsar ? På TIG-svetsar har man tvärtom att kunna rampa upp resp ner strömmen i början och slutet. Iofs är väl strömmen större första stunden eftersom tomgångsspänningen är högre än svetsströmmen.
Jag bifogar också schemat som ser lite skumt ut, det verkar som man lägger på en liten andel glättad DC till huvudströmmen, även trfon verkar lite mystisk. Det är säkert någon här som kan förklara funktionen. Jag antar att ESAB vet vad de gör eftersom de var först med elsvetsar.
schema
bild
Större ström i början, är det specifikt för MIG-svetsar ? På TIG-svetsar har man tvärtom att kunna rampa upp resp ner strömmen i början och slutet. Iofs är väl strömmen större första stunden eftersom tomgångsspänningen är högre än svetsströmmen.
Jag bifogar också schemat som ser lite skumt ut, det verkar som man lägger på en liten andel glättad DC till huvudströmmen, även trfon verkar lite mystisk. Det är säkert någon här som kan förklara funktionen. Jag antar att ESAB vet vad de gör eftersom de var först med elsvetsar.
schema
bild
Jag har inte studerat så många svetsschemor, så jag vet inte hur det brukar se ut.
Sekundärspolarna är ju parallellkopplade på trafon men de har ritat det på ett skumt sätt. Är det någon sorts specialtrafo ?
Det andra är de två extra dioderna som är kopplade till K12, jag tycker inte att det är helt klart varför man har denna koppling.
Sekundärspolarna är ju parallellkopplade på trafon men de har ritat det på ett skumt sätt. Är det någon sorts specialtrafo ?
Det andra är de två extra dioderna som är kopplade till K12, jag tycker inte att det är helt klart varför man har denna koppling.