Lcd inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albert

Lcd inverter

Inlägg av Albert »

Har en bärbar dator av märket Asus B1.
Men backlighten slår av ibland.
När ljuset försvunnit kan man inte få igång det igen med datorn igång.
Det enda som hjälper är en restart, men det går inte varje gång.

Däremot kan man slå av och på ljuset med strömbrytaren till locket, när den väl fungerar. Stänger invertern av sig då?

I alla fall har jag haft isär alla kontakter och satt ihop igen men inget fungerar.

Har tagit bort invertern och tagit några bilder.

Är det troligt att det är invertern när den beter sig så här, och vad är det för komponent som ger sig i så fall?

Bild

http://aycu28.webshots.com/image/24347/ ... 696_rs.jpg
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Invertrar går tämligen ofta sönder - men brukar inte uppföra sig som din - när de går sönder brukar det vara en mosfet som brunnit och då är det likssom alltid svart. Om CCFL-rören är gammla i din TFT så kan det vara att tändspänningen och eller brinnspänningen bröjar bli för hög så att invertern läger av därför. Låg inspänning till invertern brukar kunna ge samma fel.

Det är inte omöjligt att du har fått glapp/brutna ledare på kortet eller i HV-trafon.

Hur länge har skärmen körts?
Har du möjlighet att mäta brinnspänningen (HSP-probe och ocilloscop) ?
Har du möjlighet att mäta DC-in spänningen till invertern?

Och jo, switchen för stängt lock brukar alltid slå av invertern - risk att det blir för varmt annars samt att det slösar ström - ingen mening att lysa och ingen kan se likssom..
Albert

Inlägg av Albert »

Det jag menade med strömbrytaren till locket var att, när skärmen fungerar som den ska så kan man trycka på den och den tänder röret när man släpper. När skärmen har slocknat borde den ju försöka tända röret när jag trycker. Men på nått vis blir det inte samma tändning som vid omstart.

Skärmen har använts ganska mycket och locket har stängts många gånger.
Så glapp i sladdarna är nog tänkbart. Men jag riklat i kablarna med skärmen svart och jag kan inte få igång den på det viset.

DC spänningen ska jag försöka mäta, återkommer med resultat.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om omstart hjälper men inte lockbrytaren, låter felet mer som att matningen till invertern faller bort före kontakten på moderkortet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Går ju att testa att "steloperera" så att man skippar luckbrytaren. Dock så får man då vara noga att inte stänga locket eftersom det finns risk att det blir för varmt.

Det KAN vara att röret är slut - dessa är skapligt billiga, men ofta väldigt svåra att byta (ibland kan det vara enkelt, men oftare riktigt svårt utan att skada något).
grubs

Inlägg av grubs »

Det är inte helt ovanligt att det är just switchen till locket som är problemet, jag har fixat en del datorer som betett sig underligt genom att byta sådana. Man kan få många märkliga fel om den glappar. I en del datorer så kan man trycka sönder switchen eller fästet till den genom att trycka ovanpå skärmen, t.ex. om man stoppar ner den i en väska med lite för mycket annat eller lägger en tung pärm ovanpå.
Albert

Inlägg av Albert »

Obelastat Med inverter inkopplad

röd -5,08 -4,75

orange -1,76 -1,48

gul -1,75 -1,48

blå -5,08 -4,77

Men självklart har jag inte lyckats mäta med fel på skärmen.
Eftersom det inte blir något fel just nu. Så det kan kanske vara glapp någonstans.

http://aycu10.webshots.com/image/23209/ ... 846_rs.jpg
http://aycu05.webshots.com/image/25084/ ... 899_rs.jpg
Skriv svar