diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek
jag har 20A till spismatningen enkelfas.
jag lånar den här tråden lite
.
spisen är tre fas, så de sitter 3 säkringar i säkringskåpet till spisen o köket,
så här ser lappen ut till proppskåpet.
1. spis 3 x 4 20A
2. kylskåp 10A
3. belysning. hall.vardagsrumm 10A
4. bad och kök 10A
5. tomrör 22.5 till spis
nu är det så att jag ska byta spis till separat spis o ugn.
kan jag mata ugnen från kylskåp proppen??
då ugenen ska sitta på andra sidan av rummet som spisen är på.
det är inget annat på kyl uttaget.
ugnen är specad till 2.2Kw som högsta ström med allt på.
jag lånar den här tråden lite

spisen är tre fas, så de sitter 3 säkringar i säkringskåpet till spisen o köket,
så här ser lappen ut till proppskåpet.
1. spis 3 x 4 20A
2. kylskåp 10A
3. belysning. hall.vardagsrumm 10A
4. bad och kök 10A
5. tomrör 22.5 till spis
nu är det så att jag ska byta spis till separat spis o ugn.
kan jag mata ugnen från kylskåp proppen??
då ugenen ska sitta på andra sidan av rummet som spisen är på.
det är inget annat på kyl uttaget.
ugnen är specad till 2.2Kw som högsta ström med allt på.
Muppis: Jodå
Jag får väl skylla mig lite själv men det är definitivt inga tröga blybatterier det sitter "våta" NiCad från SaftNife i Clio Electrique.
Från helt tomt batteri till fullt tar det strax under 5 timmar. (går att fylla 80% på 1timme)
Vad det gäller laddeffekt så öser den på fullt ös ända till runt 145Volt där den trippar över till CC laddning 5A mot batteriet.
Med full effekt menar jag 3,6 till 3,7kW lite beroende på spänning, med förlängningskabel på 20 meter sjunker det lätt till 3,2kW.
41,04MJ rymmer batteriet (så lite laddförluster blir det)
Så den suger definitivt 16A under dom första timmarna och visst har jag bytt några "proppar" innan jag hittade den "rätta 10A" som nu gått 346kWh igenom
Edit:Ja ja ursäkta min okunskap
Edit:no3 ändrat 11,4kWh till megajoule... varför, jo för att tråden ska spåra ur ännu mer pga. att det står fel min elmätare

Jag får väl skylla mig lite själv men det är definitivt inga tröga blybatterier det sitter "våta" NiCad från SaftNife i Clio Electrique.
Från helt tomt batteri till fullt tar det strax under 5 timmar. (går att fylla 80% på 1timme)
Vad det gäller laddeffekt så öser den på fullt ös ända till runt 145Volt där den trippar över till CC laddning 5A mot batteriet.
Med full effekt menar jag 3,6 till 3,7kW lite beroende på spänning, med förlängningskabel på 20 meter sjunker det lätt till 3,2kW.
41,04MJ rymmer batteriet (så lite laddförluster blir det)
Så den suger definitivt 16A under dom första timmarna och visst har jag bytt några "proppar" innan jag hittade den "rätta 10A" som nu gått 346kWh igenom
Edit:Ja ja ursäkta min okunskap

Edit:no3 ändrat 11,4kWh till megajoule... varför, jo för att tråden ska spåra ur ännu mer pga. att det står fel min elmätare
Senast redigerad av mrMagoo 26 juli 2007, 23:50:33, redigerad totalt 3 gånger.