diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

10A motsvarar 2300-2400w ungefär, sätt i en trög säkring, så klarar den startströmmarna från kompressorn.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

nästan lite OT men

Jag laddar min elbil (som går att ställa 10 eller 16A laddning på 230Volt sidan) 16A ställd, via en trög 10A.
Bulk laddnings fasen brukar ta 3-4 timmar när det är 16 ah bryggat och 10A proppen håller.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Inlägg av Muppis »

Batteriet kanske inte är helt urladdat och behöver inte så hög laddström? Liftarna på jobbet brukar ligga på 10A laddning vad jag sett, då har de inte varit helt urladdade heller.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1610
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

jag har 20A till spismatningen enkelfas.

jag lånar den här tråden lite :wink: .

spisen är tre fas, så de sitter 3 säkringar i säkringskåpet till spisen o köket,

så här ser lappen ut till proppskåpet.

1. spis 3 x 4 20A
2. kylskåp 10A
3. belysning. hall.vardagsrumm 10A
4. bad och kök 10A
5. tomrör 22.5 till spis


nu är det så att jag ska byta spis till separat spis o ugn.

kan jag mata ugnen från kylskåp proppen??
då ugenen ska sitta på andra sidan av rummet som spisen är på.
det är inget annat på kyl uttaget.

ugnen är specad till 2.2Kw som högsta ström med allt på.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Muppis: Jodå :wink:

Jag får väl skylla mig lite själv men det är definitivt inga tröga blybatterier det sitter "våta" NiCad från SaftNife i Clio Electrique.
Från helt tomt batteri till fullt tar det strax under 5 timmar. (går att fylla 80% på 1timme)

Vad det gäller laddeffekt så öser den på fullt ös ända till runt 145Volt där den trippar över till CC laddning 5A mot batteriet.
Med full effekt menar jag 3,6 till 3,7kW lite beroende på spänning, med förlängningskabel på 20 meter sjunker det lätt till 3,2kW.
41,04MJ rymmer batteriet (så lite laddförluster blir det)

Så den suger definitivt 16A under dom första timmarna och visst har jag bytt några "proppar" innan jag hittade den "rätta 10A" som nu gått 346kWh igenom

Edit:Ja ja ursäkta min okunskap :twisted:
Edit:no3 ändrat 11,4kWh till megajoule... varför, jo för att tråden ska spåra ur ännu mer pga. att det står fel min elmätare
Senast redigerad av mrMagoo 26 juli 2007, 23:50:33, redigerad totalt 3 gånger.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Kw/h var en konstig enhet, kanske det menas kW/h, men den är lika konstig den. :roll:
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Kw/h=kW/h jo man lär så länge man lever.

Vad är konstigt med kW/h i detta sammanhang?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är en kW/h, har aldrig hört talats om den enheten, hittar den inte nånstans.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Ok :oops:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

"11,4kW rymmer batteriet "

Han menar nog 11,4kWh rymmer batteriet, annars är det ett konstigt batteri som kan rymma kW
Skriv svar