blinkade led till musik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
foffer

blinkade led till musik

Inlägg av foffer »

hejsan jag har byggt in 2 högtalare på vardera 25watt 8 ohm och 2 små till diskanten i en pokerväska. kopplade dem till ett kretskort från en radio där jag kopplade in 3.5mm ingång istället för radiodelen. funkar utmärkt med batt eller starkström. så tänkte koppla in dioder som blinkade itakt med musiken nu då. och jag har tänkt att koppla dem i stereo så halva blinkar med ena högtalarn och andra halvan blinkar med andra. kan inte så mycket om hur strömmen till högtalare ser ut men det är runt 3.6v på varje kanal. är det nu bara att koppla motstånd och dioder till högtalarkabeln nu då? kommer de att lysa ock blinka jätte lite? eller tvärt om? iockmed att såänningen ligger på 3.6v när jag mäter med multimeter eller är det så att multimetern inte är lika snabb som växlingen på spänningen. vad tror ni?
foffer

Inlägg av foffer »

Bild

här gjorde jag ett litet shema där spänningen till högtalarna inte räckte till dioderna så jag tog en annan strömkälla och lade ihop spänningarna men detta blir fel iomed att högtalarna också får del av denna extra spänning samt att det inte blir skillnad mellan båda dioderna så stereo funktionen rubbas . kan detta gå att fixa med hjälp av dioder lite här och var. som på denna bild

Bild

kan detta gå tror ni
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"jag tog en annan strömkälla och lade ihop spänningarna"

:eek2:

Stopp stopp stopp, gör inte det!
Anslut aldrig spänning till någon ljudutgång. Det kommer ju *ut* spänning där! :shock:

Beroende på förstärkare så kan det gå att koppla lysdioder parallellt över högtalarna, men det är inte att rekommendera eftersom ljudet blir lite fel..

Du behöver någon form av förstärkning för lysdioderna. T.ex en operationsförstärkare.
foffer

Inlägg av foffer »

kan man fråga sig vad en sådan är förnåge
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fina ritningar du...

JimmyAndersson>> Skulle inte du på semester? =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

foffer:
"kan man fråga sig vad en sådan är förnåge"

Jadå, det kan man. :)

...aha, du frågade nu alltså. :)
En operationsförstärkare (även kallat OP) är en liten smidig IC-krets som kan förstärka signaler många hundra tusen gånger om man vill. Genom att välja rätt motståndsvärden så skulle man kunna göra en förstärkare som fixa till signalerna från högtalarutgångarna så man kan driva lysdioder eller något annat.

Men det är bättre att använda hörlursutgång eller line-utgång till sånt här. Högtalarutgångar ska bara användas till en sak: Koppla högtalare till. :)

edit:
Fritzell: Mjo, men det eh.. fina vädret ändrade planerna, tills vidare. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 24 juli 2007, 22:07:26, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Skaffa en LED VU meter istället.
foffer

Inlägg av foffer »

men igäntligen förstår jag inte varför jag kan göra så där om dioderna jag satt ut skulle funka du skriver att jag inte skulle kunna koppla ihop 3.6v som ska till högtalarna med 6 v som har samma gnd som de där 3.6v. då skulle jag kunna få ut 9.6v som högst som jag fattar det.
foffer

Inlägg av foffer »

JimmyAndersson skrev:foffer:
"kan man fråga sig vad en sådan är förnåge"

Jadå, det kan man. :)

...aha, du frågade nu alltså. :)
En operationsförstärkare (även kallat OP) är en liten smidig IC-krets som kan förstärka signaler många hundra tusen gånger om man vill. Genom att välja rätt motståndsvärden så skulle man kunna göra en förstärkare som fixa till signalerna från högtalarutgångarna så man kan driva lysdioder eller något annat.

Men det är bättre att använda hörlursutgång eller line-utgång till sånt här. Högtalarutgångar ska bara användas till en sak: Koppla högtalare till. :)

edit:
Fritzell: Mjo, men det eh.. fina vädret ändrade planerna, tills vidare. :)
ok får väll göra så
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp. Lycka till! :)

Ditt förra inlägg förstår jag däremot inte. Eller rättare sagt: Jag kan knappt läsa det. Försök att använda punkt och stor bokstav lite oftare. Annars blir det väldigt svårt att läsa.
foffer

Inlägg av foffer »

Bild
sådär ja, hoppas det går bättre denna gång. Ser det Ok elller ska jag ändra något.

kanske allt :x
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Det där kommer inte fungera. Jag rekommenderar dig att läsa på lite om OPAMPar. Vår egen lilla wiki är en bra början: länk
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej, för att inte förstöra din radio bör du istället köpa en byggsats med någon lämplig VU-mätare, t.ex.denna från Kjell & Company. Kjell har flera olika med bra priser som du kan använda tills du får chansen att lära dig lite mer om elektronik. Annars kan du söka på "VU-meter" eller "peak indicator" på Google...

/PeterH
foffer

Inlägg av foffer »

hej igen. tänkte att det kanske skulle gå med transistorer. Det måste det nog göra. Så om det går att förstärka signalen ungefär dubbelt så mycket skulle det vara bra, och ni elektronik fanatiker kanske kan tipsa om en trevlig liten transistor. som sagt signalspänningen är ca 3.6v och bas spänningen är runt 6v.

/J
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

BC547 och BD139 är trevliga transistorer som bör finnas i varje elektronikbyggares samling. :)
Skriv svar