Transformatorspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inget problem att använda spänningen som man får över två lindningar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

PaNiC skrev:Lånar denna tråden för en annan transformatorfråga.
Det är så att jag vill ha två olika spänningar i en krets. Till detta har jag en transformator med två sekundärlindningar som jag kopplar ihop. Där blir ju ett lämpligt mittutag. Kan jag då sätta en likriktare mellan mittuttaget och ena änden och således använda den negativa sidan som jord, den positiva till +10V (det blir där i detta fallet) och änden på den andra lindningen till +20V?

Det är meningen att det ska kopplas en dator till apparaten så det får ju inte finnas några skillnader i potential mellan "jord" och datorn.

Blev lite rörigt. Kan rita upp ett schema om ni vill.
Eftersom sekundärlindningarna är helt isolerade från primärlindningen, antar jag, (full/skyddstrafo) så bestämmer du själv vad som blir jord, uttag 1,2 eller 3. Det blir ju liksom "flytande" potential relativt jord i datorn. Alltså blir det rätt så fort du kopplar ihop det med datorn. Det är detta fenomen man kan känna om man tar i t.ex ett element och en dator som sitter i ett ojordat uttag.
Detta är inget jag läst om, utan baseras endast på mina elektriska kunskaper, så det finns ju en risk att jag har fel :D Men jag tycker det är så logiskt som det kan bli.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag kommer ihåg när vi hade LAN förr i tiden med gamla koaxialkablar med ett motstånd i varje ände. Då fick man en lätt stöt om man tog i kabeln och i datorchassit. Kanske kan ha något samband?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker det borde vara det :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Fritzell skrev:Jag kommer ihåg när vi hade LAN förr i tiden med gamla koaxialkablar med ett motstånd i varje ände. Då fick man en lätt stöt om man tog i kabeln och i datorchassit. Kanske kan ha något samband?

Ooja, det var tider det :D.

Madmodder:
Så bra. Då slipper jag köpa ett annat trafo än det jag har liggande :).
Tackar!
Skriv svar