Transformatorspänning
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Eftersom sekundärlindningarna är helt isolerade från primärlindningen, antar jag, (full/skyddstrafo) så bestämmer du själv vad som blir jord, uttag 1,2 eller 3. Det blir ju liksom "flytande" potential relativt jord i datorn. Alltså blir det rätt så fort du kopplar ihop det med datorn. Det är detta fenomen man kan känna om man tar i t.ex ett element och en dator som sitter i ett ojordat uttag.PaNiC skrev:Lånar denna tråden för en annan transformatorfråga.
Det är så att jag vill ha två olika spänningar i en krets. Till detta har jag en transformator med två sekundärlindningar som jag kopplar ihop. Där blir ju ett lämpligt mittutag. Kan jag då sätta en likriktare mellan mittuttaget och ena änden och således använda den negativa sidan som jord, den positiva till +10V (det blir där i detta fallet) och änden på den andra lindningen till +20V?
Det är meningen att det ska kopplas en dator till apparaten så det får ju inte finnas några skillnader i potential mellan "jord" och datorn.
Blev lite rörigt. Kan rita upp ett schema om ni vill.
Detta är inget jag läst om, utan baseras endast på mina elektriska kunskaper, så det finns ju en risk att jag har fel

Fritzell skrev:Jag kommer ihåg när vi hade LAN förr i tiden med gamla koaxialkablar med ett motstånd i varje ände. Då fick man en lätt stöt om man tog i kabeln och i datorchassit. Kanske kan ha något samband?
Ooja, det var tider det

Madmodder:
Så bra. Då slipper jag köpa ett annat trafo än det jag har liggande

Tackar!