Transformatorspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Transformatorspänning

Inlägg av Chrille »

Ska använda en transformator för att få ner 230V till 12V. Kollade lite bland dom som Elfa säljer och ser att där finns en utspänning när den är belastad och en när den är obelastad. Ska jag välja en transformator som kan leverera lite mer spänning än vad jag behöver och sedan använda en spänningsregulator för att få precis 12V eller hur ska jag göra?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle tro att det är spänningen vid specad belastning. Men tänk på att den effektiva spänningen ökar med 40% när du liktiktar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om du alltid behöver exakt 12 V, oavsett belastning, så behövs en trafo som ger >12 V obelastad, och sedan får man reglera det. (Men det är nog rätt svårt att reglera växelspänning.)

Om det är 12 VDC du vill ha, så gäller samma sak, men tänk på det som danei sa att effektiva spänningen ökar rejält vid likrikning. Om du tänker använda en regulator gäller det också att inspänningen till dem oftast behöver vara minst några volt högre än utspänningen.

Om det är ok att spänningen varierar lite och du vet ungefärlig belastning, så kan du välja en trafo så att du får 12 V vid den belastningen. Jag har för mig att spänningen sjunker linjärt med belastningsströmmen så du kan lätt räkna ut vid vilken belastning en viss trafo ger 12 V utifrån trafons spänning obelastad resp. fullt belastad.

Arvid
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo det är 12V likspänning jag vill få ut.
Jag ska driva en stroboskoplampa på utången och den drar 200mA så det kommer alltid att vara denna belastningen. Då letar jag upp en transformator som levererar 12V vid 200mA.

Funderade lite på säkringen. Kollade på Elfas sida om överlastskydd och där används PTC-motstånd. Kvittar det om jag använder vanliga sådana där små glassäkringar eller dessa PTC-motstånd?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gå in på clasohlson och köp följande: 32-7026.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Antagligen drar inte ett stoboskop konstant ström.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nja, ska ha den utomhus på taket så jag tänkte använda en transformator för kretskort och sedan kapsla in det hela i en låda som är för utomhusbruk.
Skulle ju dock kunna plocka isär den transformatorn ifrån Clas och lägga den i lådan men det blir roligare att bygga ihop det själv. :D
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

danei skrev:Antagligen drar inte ett stoboskop konstant ström.
Nej det gör det kanske inte men använder jag då en transformator som ger lite för hög spänning och sedan en spänningsregulator så borde det väl bli rätt?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag skulle kunna tänka mig att stroboskopet fungerar ungefär lika bra på 9 volt som på 12 eller till och med 15 volt.

Matningsspänningar för analoga grunkor brukar vara extremt okritiska. Toleranserna på komponenter brukar ju ligga på 5,10,20%, och är det något som är kritiskt så är det antingen trimbart, använder högprecisionskomponenter eller har nån typ av referenskomponent som en zener eller liknande.

Det som man får hålla ögona mest öppna för vid höjning av matningsspänningen är spänningståligheten på elektrolytkondensatorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är nog inget problem. Bara den klarar av att leverera 200mA
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Varför inte köpa batterieliminatorn från Classe, ha den inomhus och dra ut enbart 12V på taket? Billigt, enkelt och säkert!

Arvid
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Kolla på min HEMSIDA så ser du en del om trafoberäkningar.

I princip kan man säga att man måste reglera spänningen med reglerkretsar om det är en viss spänning man vill ha.

En transformator kan ha extrmet stor skillnad på utspänning när den är belastad resp obelastad.
Databladet för transformatorn har ofast diagram som visar det.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag läste igenom din sida för några dagar sedan, mycket bra och trevlig läsning.
Har byggt klart transformatorn idag och den fungerar bra. :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Lånar denna tråden för en annan transformatorfråga.
Det är så att jag vill ha två olika spänningar i en krets. Till detta har jag en transformator med två sekundärlindningar som jag kopplar ihop. Där blir ju ett lämpligt mittutag. Kan jag då sätta en likriktare mellan mittuttaget och ena änden och således använda den negativa sidan som jord, den positiva till +10V (det blir där i detta fallet) och änden på den andra lindningen till +20V?

Det är meningen att det ska kopplas en dator till apparaten så det får ju inte finnas några skillnader i potential mellan "jord" och datorn.

Blev lite rörigt. Kan rita upp ett schema om ni vill.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

PaNiC>
Att koppla ihop två av ledarna för att få ett mittuttag som du beskrivit är väldig vanligt för att få dubbel matning. Då likrikar man + och - och använder mittuttaget till 0V så man får altså tex +12V mellan + och 0 och -12V mellan - och 0 och 24V mellan + och -, Om man kan använda 24V rätt mellan + och - vet jag dock inte har inte provat.
Eller fattade jag fel?
Skriv svar