Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Enligt personen som har denna sida: http://home.swipnet.se/pegee/hem3.htm
Så räcker det med 24V för att sniglarna ska dö omedelbart.
Snigelbromsenjobbar med 15V men dödar inte sniglarna.

Testa 3-4 seriekopplade 9V batterier.
Fast du kanske vill höra nära snigeln kolar? :twisted:
carlbring
Kontakt:

Inlägg av carlbring »

Tony Jo det är nog mycket möjligt att det är en tyristor/triac :oops:, speciellt om du säger att det är en klassisk variant (jag gick precis ut 9:an så jag har ingen vidare koll på vad som är klassiskt :wink:); jag tittade bara snabbt på kretsen men var rätt säker på en transistor eftersom jag inte kan så mycket om de andra halvledarna (jag funderade alltså inte på dem) och tyckte att en transistor borde ha fungerat i en sån koppling -- men när jag kollade upp tyristor och triac på wikipedia så verkar det ju som att någon av dem skulle vara mer lämplig (skulle leda till en mindre strömförbrukning om jag tänker rätt (??)). Har inte aggregaten här hemma ännu, ska hämta hem dem från min mormor någon gång under veckan, så då ska jag försöka lista ut vad det är (jag har för mig att det som stod på "halvledargrejjen" var oläsligt i det aggregatet jag kollade i men det kanske går att läsa i det andra (likadana)). Annars borde det väl gå att lista ut om man tittar ordentligt på kopplingen (kanske). Hoppas att felet är lätt att ordna också :) .

//carlbring
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Såg på DN.se.

Så bra poesi! :lol: :lol: :lol:

http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=2355
JoX^

Inlägg av JoX^ »

Man kan inte anlägga en stor bilbana? Där en ombyggd bil har blivit traktor, som körs runt banan då en halv grillad snigel upptäckts. Man måste då skilja på minst en utav ledarna för snigeldödaren och för bilbanan för att inte traktorn skall köra runt runt hela tiden ;)
:twisted:?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En bekant berätta om en kompis som hade tagit en sån där gammal modelljärnväg och lagt ut runt växthuset, sen lagt på 24V~ på spåret. När sniglarna kröp över började de fräsa... :)
helmut

Inlägg av helmut »

Ta en supermjuk plastslang och borra en massa hål i slangen sedan trär du oisolerad tråd genom hålen. När solen värmer upp slangen kommer den att lägga sig efter marken så att sniglarna inte kan krypa under slangen. Är det sedan fyra parallella trådar på slangen Är det knappast troligt att snigeln kan krypa över eller under slangen utan att få en stöt.
Annars kan du gräva en grop och fylla den med vatten. Därefter stoppar du ner några paddor och grodor som gillar snigelbarn och snigelägg. Både paddodor, grodor och sniglar gillar att hålla till på fuktiga platser!
Har du små barn kanske du kan lära dina barn att äta upp sniglarna. Jag har inte hört att dom skulle vara giftiga?
Greven

Inlägg av Greven »

Läste i tidningen Land eller ATL för ett tag sedan ,

Det var en bonde som odlade betor ,inget konstigt i det kanske
men han hade fått lite gödning över som han körde ut på gräsmattan,
när han kollade efter så dog mördarsniglarna bokstavligt talat som flugor så fort de fick gödningen på sej, hemligheten var att det var en speziel typ av gödning
inget som var farligt förutom för sniglarna, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Mina föräldrar använder Snigelbromsen och sniglarna DÖR av den... om inte 1:a försöket så gör de det på 2:a...
Problemet är att ledarna i "nätet" väldigt lätt brinner av vid kortslutning...
iaf det nätet som såldes för REA-pris av Jula för inte så länge sen...

Det enda är väl att konstruera eget...
Ett pulserande strömaggregat av boskapstyp kanske är effektivare?
Med tillhörande eller grövre ledare...

Far kom med en idé om att ha "nattstyrka" på det...
220v vägguttag om natten... det kunde ju vara "spännande" :twisted:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Köra med två kopparrör kanske.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Varför inte bara ha 2 tjocka kopparledare runt tomten och ett visst avstånd mellan dem, sen kopplar man dem till var sin pol på en sån där megakondig från ebay på några kilovolt och ett antal µF, då har man ljud/ljus indikering också när man fångat en snigel, och den dör blixtsnabbt utan smärta.

Edit: Endast för användning nattetid...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Det vore ju underbart!
Precis de funktionerna eftersträvar min Far... (ljud, ljus, blixt, skrik -indikation)

Koppartråd är dock ganska dyrt... det blir ju en bra bit också...
200 -> 250m x2 = 400 -> 500m

Synd att man inte passade på att "låna" lite från mitt förra jobb som kabeltillverkare... det hade ju vart smidigt... man kunde ju även passat på att glödga tråden... nu finns ju inte ens företaget kvar :(
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tvättade av lite saker med tsprit utanför garaget, såg ett antal bruna eländiga saker, duschade några med tsprit, int tål dom sprit int, dom blev sedemera kanibaliserade av sina egna, det börjar bli många här nu, börjar fundera på något för att dämpa eländet, funderar på jordfräsen och soundup, den brända jordens taktik har ju alltid funkat :twisted:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Roade mig med att bygga en mördarsnigelkatapult idag. :D

Jag hade begränsat med prylar med mig så jag fick leka MacGyver. Basen i konstruktionen var en råttfälla, som modiferades med en solenoid och oisolerade zinktrådar mm. När snigeln hade krypit så att de två trådarna korslöts så blev den snabbgrillad. Tack vare slemmet så fungerade snigeln även som ledare, så solenoiden löste ut råttfällan som gav snigeln en gratis flygtur ut på en äng. :D

Hade inte planerat att bygga detta egentligen, så jag tog inte med mig kameran.

edit: Med den här lösningen så dödar man inte bara sniglarna. Man blir även av med dem. 8) Eftersom själva katapulten och triggningen är ganska liten så är risken nästan obefintlig att något större djur (eller människa) får en smäll. Någon vacker dag ska jag bygga en bättre version som även har IR-dioder eller liknande för att kolla så att det inte är något högt djur (högre än 3cm) som är på katapulten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min frus kommentar på bygget "ööh. det är normalt.. eller nått"
följt av "Är det då man säger? Ingenjörer har roligare."
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:lol:

OT.
helmut skrev:Jag har inte hört att dom skulle vara giftiga?
Nejdå, de går bra att äta, hitta faktiskt ett recept på hur de skall tillagasi en tidning (kommer dock tyverr inte ihåg vilken)
Skriv svar