Hej!
För ett par månader sen kollade jag runt lite och hittade ett litet projekt med en person som gjort en datorstyrd(webbstyrd) webbcam, han hade satt en webbcam på en platta som kunde vridas ca 180° upp/ner, och vänster och höger.
Skulle också vilja bygga en sådan liten pryl, kommer inte riktigt ihåg vad han använde sig utav, såg ut som sånna där små motorer som finns i RC-aparater.
Sökte här på forumet men hittade inget, någon som vet någon guide eller någon som gjort något liknande?
Bara så ni vet är jag helt okunnig av detta, lödde lite kretskort för kanske 5-6 år sen, men finns intresse för elektronik fast har aldrig lagt ner någon tid på det.
//Nyken
Edit: hoppas jag la den i rätt forumsdel, annar kanske mod kan flytta den?
Datorstyrd webbcam, x,y-axel?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Man kan ju styra dem och som "säkerhet" bara ha ändlägesbrytare för att inte förstöra servona.
Styrning från en websida ska inte vara några våldsamma problem. Man får bygga en H-brygga som styr ett servo eller liknande.
PHP,ASP eller vad du nu väljer kvittar, du styr det enklast mha en liten activex eller en exe fil som antigen läser av en textfil eller tar emot kommandon direkt.
Styrning från en websida ska inte vara några våldsamma problem. Man får bygga en H-brygga som styr ett servo eller liknande.
PHP,ASP eller vad du nu väljer kvittar, du styr det enklast mha en liten activex eller en exe fil som antigen läser av en textfil eller tar emot kommandon direkt.