Videokamerastyrning från mobilen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Videokamerastyrning från mobilen

Inlägg av JimmyAndersson »

Den 28 juli kommer *stora* gamla segelfartyg till Oskarshamn. Den bästa utsiktsplatsen är i mitt vardagsrum, men jag vill ju vara nere i hamnen och ta kort också. Kloning känns inte så aktuellt.., så vad gör man? Jo:

Montera servos på en videokamera. Styr funktionerna med mobilen!

Eftersom jag bara har åtta dagar på mig så gäller det att sätta fart.
Jag tjuvstartade i tisdags. Hade 2st parallax-servon, men var inte säker på hur starka de var. Monterade en tillfällig hållare för kameran och skruvade fast servona.

Onsdagen gick åt till att göra ett enkelt test. En knapp väljer viljet servo man ska styra. Två andra knappar väljer åt vilket håll det valda servot ska vridas. Det fungerade utmärkt! Servona orkade med videokameran utan problem.

Idag har jag börjat på mekaniken och startat tråden.

edit: Förtydligade lite.. :roll:
Senast redigerad av JimmyAndersson 20 juli 2006, 19:55:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Darn! Coolt om du får detta att funka på så kort tid! :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Sånt här är coolt, *gillas*!
Antar att du styr servona med en uC va? Men hur tänker du styra kameran med mobiltelefonen? Och hur ska du veta vad du spelar in? Många funderingar, du kanske kommer med en redogörelse vad tiden lider! =)
Hmm.. en 2,4Ghz videolänk kanske inte vore så dumt, om du har mobil apparatur för att kunna ta emot dvs, och att det inte är för långt...

Du kommer väl att streama i realtid till oss på forumet va? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, servona styrs från en PIC (18F1320).

Ungefär såhär är det tänkt:

Mobilens knappar läses av via en wap-sida där man även ser vad kameran ser. Knapptryckningarna tas emot på servern som skickar vidare informationen till PIC-kretsen.

Om jag hinner så ska jag faktiskt streama till en sida så att ni kan se vad kameran ser.

Allt känns ganska klart i huvudet. Det som jag inte är helt säker på är nog wap-gränssnittet och programmet för att skicka knapptryckningarna vidare till PIC-kretsen. Det behöver jag nog labba med en del.

edit: Jag tror att jag inte kommer använda någon PID eller annan koll på servonas verkliga position. Om mekaniken blir tillräckligt bra så räcker det nog att hålla koll på bör-positionerna i mjukvaran.

Två idéer till eventuella uppgraderingar i framtiden:
1) Fixa så att axlarna kan rotera 360°.
2) Ordna så att man kan styra den via MIDI eller DMX.

Jag har förresten inte tagit några bilder på projektet ännu, men det kommer. Nu ska jag däremot gå och spela tennis. :)
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Hehe coolt Jimmy, hoppas det kommer upp några bilder under dagen. Ska ut till landet senare... :P
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Behövs det verkligen en regulator till servon, pulskvoten anger ju en absolut position. Eller är det så att du har modifierade, frisnurrande, servon? Eller syftade du på glapp i mekaniken? :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Först så kan jag berätta att detta är första gången jag bygger något med servon, men absolut inte sista. :)

oJsan: Servona ser omoddade ut inuti. Han (på forumet) som jag köpte dem av sa inget om att de är moddade. Men de uppför sig precis som om de var moddade. Skickar jag t.ex 1ms puls och 20ms paus om och om igen så snurrar servot åt ena hållet. 2ms puls och 20ms paus gör att servot snurrar åt andra hållet. I detta fallet gör det inget, men det hade varit kul om säljaren berättat detta...

Hm, det stycket svarade nog på alla dina frågor. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag skulle tycka att det gjorde jättemycket eftersom du är ute efter absoluta positioner... Du har ingen R/C-sändare/mottagare att koppla den till och verifiera med "riktiga" pulser. Om man råkar skicka fel från sin uC så kan servon ibland uppföra sig lite tokigt...

Servon är tacksamma att jobba med, bra kapslad, enkelt "protokoll", bara tuta och köra! :D

Edit:
Kunde inte besegra min nyfikenhet, var tvungen att kolla vad ett "Parallax-servo" egentligen var.
Denna tråd ger svaret på ditt problem och min fundering. Det servo du har är moddat för kontinuerlig rotation redan från fabrik... :?
Kanske går det att göra en baklänges-mod? Isåfall blir du nog den första som gör det! :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för att du kollade upp mitt servo! :)

Det vore kul att baklänges-modda servona (om det går.) Tyvärr hinner jag nog inte det nu, men jag ska kika på det när projektet är klart.

Idag har jag jobbat vidare med mekaniken.
För att hålla nere vikten men ändå få det stabilt så valde jag att göra allt i lättmetall/aluminium. X-delen (horisontell panorering) är klar. Håller på med upp/ner-delen nu. Försöker hitta något sätt att förlänga servo-axeln ca 5-10mm.. -Tips på det mottages gärna. :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag byggde en liknande pryl, den hade dessutom ett servo för att sköta zoomen (det var en gammal analog kamera med ett fin tapp som stack ut från linsen). För att tilt/pan gjorde jag stag av svetstråd, funkade mycket bra. För zoomen använde jag tunn mässingstråd (1-2mm) som jag hade köpt på någn järnhandel.. eller var det kanske ICA MAXI?
Har du en hobbybutik i närheten så säljer dom servokors i många olika storlekar. Såhär gjorde jag min förlängning med svetstråd (heldraget är korset, streckat är svetstråden):

Kod: Markera allt

......................
__ .____________________.___
 ...      |axel|        ............................
          |    |     

Du skulle ha fått tag i ett par "riktiga" servon istället, det skulle ju underlätta en del.. då skulle du kunna lagra fördefinierade "targets" [x,y] som går att få i bild med endast ett kommando.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

JimmyAndersson:

Vad ska du använda till att visa strema till telefon?

Roger
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lonius:
Minns inte vad programmet heter, men det är ett webkamera-program som streamar till min server. Sedan surfar man in med mobilen på en websida som visar vad kameran ser. Har inte kommit så långt med detta än.

oJsan:
Tack för tipset! Bra idé!
Jag råkar faktiskt ha en bunt svetstråd (trots att jag inte har någon svets..) :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Dåliga nyheter: Min videokamera har gått sönder! Läs mer här.

Men det behöver inte betyda att jag inte hinner klart tills båtarna kommer. Troligen blir även de försenade. Läs mer om det här.

Bild på en av båtarna jag ska (försöka) filma med kamerastyrningen.

Nu gäller det bara att hålla tummarna så att jag hinner fixa kameran tills båtarna kommer...
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Satans vilken otur! Hoppas att det löser sig för dig. I värsta fall får du väl köpa en ny kamera.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

JimmyAndersson skrev:Men det behöver inte betyda att jag inte hinner klart tills båtarna kommer. Troligen blir även de försenade. Läs mer om det här.
Jag såg den där incidenten på nära håll vid två på dagen då jag seglade förbi :)

Kan lägga upp några bilder på när sjöräddningen och en bogserbåt försöker dra den av grundet, båda står och drar för fullt och båda står blick stilla...

Det var en jävla snedsegling för övrigt, mitt emellan den gröna pinne som markerar farleden och en fyr, den stod nästan rakt upp på fyren...

Bilder kommer senare...
Skriv svar