Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Purre:
"Jojje tryck på det lilla pappret (Bild)"

Trycker man så hamnar inlägget högst upp. Det räcker med att flytta musen över pappret och titta vad som står i statusraden.

T.ex för detta inlägg:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 520#238520

edit:
Siffrorna efter # är alltså inläggets nummer. Man kan även länka till hela sökvägen (genom att trycka höger musknapp och välja "kopiera genväg" och klistra in) för att komma till just det inlägget. T.ex för att hamna på Jojjes inlägg med bilderna på sidan tre:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 213#232213
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha! Vilken flax!
Läste genom Jojjes sida om nätdelsrekommendationer, och drog mig till minnes att jag nog har några 24V-trafor nånstans...
Mycket riktigt, varav en fin 2x24V 120VA. Hmm, det numret känner jag igen... 56-124-78... Det är ju exakt den. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

MadModder:Du vet var du ska skicka den då hoppas jag? :D

10 st ger ju pris på 261.00+moms = 326:- ordinare ink moms är ju 448:- bara detta skriker ju samköp tycker jag.

Fasen att man inte bor nära ELFAt annars skulle jag själv ta tag i det.

PeterH:Låter bra det dära. Håller tummarna.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Jag kan köpa ut på elfa. Jobbar 1500meter bort och har konto där på firman.
Jag tänker köra 51-steppisar, är det den rätta trafôn för dessa?

/Wombat

Trafolangare
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Trafolangare!! :lol:

Ja, samköp lär det väl bli!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Wombat: 24VAC är den högsta spänningen på trafo du kan ha med jojjes kort säkert, så ja, detta är den trafon du vill ha.
whynot

Inlägg av whynot »

Ett litet inlägg om hylsor,,
Normalt så brukar 3mm hylsor till 1/8" skaft och likadant 1/8" hylsor till 3 mm skaft fungera.

En fråga också,, Går det att koppla på några större mosfetar på Jojjes kort och köra på högre spänning och mer ström? 70 V och 7-8A
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

v-g skrev:Jag kan bara tala för mig själv, men ska det sitta lysdioder i min fräs så ska de vara utfrästa hål från början
Är det inte roligare om man fräser ut en ny platta med lillasystern som passar med det utseendet som man vill ha själva. Och sen naturligtvis delar med sig av G-koden så andra också kan bygga. På det sättet kan vi alla dela med oss av modifikationer och göra små förbättrningar tillsammans.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet inte hur det blev i slutändan, men om den plattan ska vara i Alu så blir det nog tungt att fräsa en ny med lillasyrran.

Jag föredrar att ha lysdiodshål infrästa från början!

EDIT: PeterH, vi är över 30st maskiner nu på intresselistan :)
whynot

Inlägg av whynot »

Om man vill göra en handratt så finns det fina encoder här, köpte några härifrån tidigare, för att få hack så tog jag ett litet kugghjul och ett kullager som är fjädrande som går i kuggarna.

http://www.usdigital.com/products/incre ... ders.shtml
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dax för lite svar. Har vart i källarn/verkstan nästan hela dagen och kvällen å fräst delar till Lillsyrran.

Det Groover säger om att vänta med lysdioderna är helt i min smak. Det var det som var meningen från början, att vi alla skulle utvecka saker till Lillsyrran, som alla kunde ha nytta av. Det PeterH har i tankarna tycker jag verkar högintressant. Så jag tycker vi fixar med plattan senare. Den är också så lätt att göra ny, eller flera olika modeller av.

whynot: Nej, det går inte att koppla på yttre mosfetar. då förlorar man chopper/strömbegränsningen. Hylsorna går nog fint att mixa.

Jag kopplade in ett labbaggregat på storbrossan för att testa om det blev bättre drag med högre spänning, 30V. Man ser digitalt hur mycket ström som dras ur, och om jag kör alla tre motorerna på fullt, ser det ut som dom drar ca 1,3A. Kör man bara en, och dom andra står still, så kommer man upp i 0,7A. Man kan väl inte helt lita på dom siffrorna, men i den storleksordningen är det nog. Allt beror ju på vad jag har satt strömbegränsningen till, men som dom står nu funkar den fint, och Lillsyrran behöver nog inte mera iaf.
Ska ta å prova lite mera i morron när jag satt kylfläktar på kortet, för jag hann bara prova lite grann nu på slutet med nya agget.

Det sättet att se/kopiera postnummret fungerar nog tillfredställande. Tack för hjälpen.

Jag frågade om Kress-pris på Swedol i Vällingby i Måndags, men jag har inte hört nåt sen. Antingen vill dom inte sälja till mig (fast jag frågade om 10 pris) eller så säljs dom inte i Sverige. Tror nog mest på det sista.

Edith: Det är OK PeterH om Kressarna kommer hit.

:sleepy:
Senast redigerad av jojje 30 juni 2007, 03:21:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: vad blir bottenplattan i för material?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Just nu är allt i MDF, förutom lite grann i Z-vagnen som är HDF.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag menade alltså den plattan som fräsen sitter i, men om den nu är HDF så går det ju utmärkt att fräsa ut en egen med lysdiodshål i :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har delat upp den i två delar, pga att jag inte har så långa och smala fräsar. Ska man ha den till Kress så blir den 22mm tjock, men jag har en på 16 och en på 6mm. Den på 6 är HDF och det är där dioderna sitter. Sen är det bara genomgående hål i 16mm delen. Kan ta några bilder när jag gjort den delen klart. Tomollow I think.
Skriv svar