Vädersatellit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ForzaSvezia

Vädersatellit

Inlägg av ForzaSvezia »

Funderar på att bygga mottagare av vädersatellit signaler. Är helt grön på området och undrar om någon vänlig själ kan ge mig en knuff/spark i rätt riktning :?: :shock:

Vill koppla direkt från antenn via "magisk låda" till pc :)

Gött Hej!
Lallas

Inlägg av Lallas »

Det enklaste är nog att köpa en scanner och modifiera den. Fast är du grym på att bygga mottagare så.. publicera gärna ritningarna :D

Annars kan du testa http://scanner.nu och #polisradio @EFNET där jag vet att det finns några som håller på en del med NOAA-satelliterna.

Men det är faktiskt riktigt roligt att ta emot signaler från 'jumden' och sen få upp en bild över landet med moln o shit :D
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har provat att ta emot bilder ifrån NOAA satelliterna men då använde jag mig av min scanner Icom IR-R5. Den är inte helt perfekt för detta men det går ändå att få rätt så skapliga bilder.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vad behöver man för hårdvara mellan skannern och datorn? Och vad rekommenderar ni för mjukvara? Vilka frekvenser surrar vädersateliterna på?

Finns det någon bra sida för detta var man kan läsa..?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Någon som kan slänga upp en bild ifrån en vädersattelit?
Skulle vara skoj o se hur dom ser på jorden :)
Lallas

Inlägg av Lallas »

Den här fick jag ner för ett bra tag sen:

Bild

Hade inte programmet lagt till gränserna så hade man faktiskt inte haft en aning om vad som visades :D

Just detta exemplet är gjort med vanlig gummipinne på radion och utan s k diskriminatorutgång (oförstärkt). Går att få BETYDLIGT bättre bilder än så.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det behövs bara en sladd för att överföra ljudet till datorns ljudingång.

Jag använder programmet WXSat för att avkoda bilden och programmet WXtrack för att hålla reda på var satelliterna befinner sig.

NOAA 12: 137,50MHz
NOAA 14: 137,62MHz
NOAA 16: 137,77MHz
NOAA 17: 137,62MHz

Jag brukar bara få fram bilder ifrån NOAA 17, tror dom andra har havererat.

Här är en lite proffsigare bild:
Bild

En bild jag har lyckats få fram, inte så snygg kanske. :D
Bild
Senast redigerad av Chrille 30 augusti 2004, 13:34:23, redigerad totalt 1 gång.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Använder DMI NOAA??
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

När jag knappar in 137.5 eller 137.62 så låter det som en lasbil backar. Är det rätt signal?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

När vi ändå är innne på scanners och antenner för detta ändamål. Vart köper man en bra antenn? Jag har provat många enklare antenner, men dom är bara skit. Vill ha en bra antenn men den får inte vara stor som ett hus eller kosta en förmögenhet. Max storlek som en vanlig TV antenn.

Chrille, du som verkar ha koll på det här få skriva lite mer. Jag är också skit intresserad av att plocka ner väderbilder. Polaren håll på med detta för länge sen, men då körde han på en Amiga 2000 med något instickskort.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Lastbil som backar? Jo, då har du nog rätt kanal :D Finns diverse ställen där man kan kolla när satelliterna passerar en. Man märker hur signalen blir högre och högre, för att tillslut försvinna igen. Ganska roligt faktiskt :D Bäst mottagning för NOAA på 137 MHz är väl en "quad helix". Annars är väl en sk "turnstile" enklare att bygga. Satelliterna använder sig av cirkulär polarisation, och därför är en vanlig linjär antenn inte att rekommendera.

Surfade runt lite och hittade hit: http://www.emgola.cz/ vem kopierar den designen? :twisted:

Faaan.. ska man nu börja med det igen också!? Känns som jag har 1000 projekt igång nu :D

edit
Min bild är från NOAA-15 som fortfarande ska fungera på 137.5
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Signalen från satelliten ska låta så här.

Själv använder jag en kryssdipol antenn när jag tar emot bilderna.
Har gjort denna själv enligt ritningen nedan men det finns färdiga att köpa också.
Här finns en (TURNSTILE 137 NOAA ANTENN) för 875 kr, blir dock betydligt billigare att göra den själv.

Min hemmabyggda kryssdipol.
Bild

Ritning.
Bild

När jag tar emot bilderna så brukar jag starta mottagningen själv i WXsat men man kan låta WXsat göra det automatiskt men jag tycker inte det fungerar så bra speciellt inte om man har mycket brus med i mottagningen som jag nästan alltid har.
Jag lyssnar först på mottagningen och kollar samtidigt i WXtrack var satelliten befinner sig när jag sedan hör det plingande ljudet rätt så bra så provar jag att ta emot bilden. Växer det då fram en skapligt bra bild så låter jag den köra på men blir bilden dålig i början brukar jag vänta lite så satelliten kommer närmre och så försöker jag igen.

I WXsat väljer jag Recording->Picture & Wave File.
I nästa ruta klickar jag på ok när jag tycker att signalen verkar bra.
Nu brukar det vara lite knivigt här för ibland kommer det fram en bild och ibland inte men om jag har fattat det rätt så har detta att göra med någon synkning så jag brukar trycka på File->Manual Sync. Gör man detta för tidigt när det är mycket brus med så brukar det bara bli skräp av bilden därför brukar jag vänta ett litet tag så signalen är bra.
Om allt är bra nu så växer det sakta fram en bild efter hand satelliten susar fram. :)

GeekJoan>
Är det bara vädersatelliter du ska använda antennen till eller vill du lyssna på annat också, i så fall vad?
ForzaSvezia

Inlägg av ForzaSvezia »

Hittade detta prog: WXtoImg

Norrbagge som lastar ner bilder och lastar upp på det stora internet

Avlyssning.nu har ritning på väderfax modem. Kan man koppla denna direkt till antenn??? Vilket prog kan tänkas fungera???
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kan du LÄSA?

"Här är ett enkelt väderfax modem för anslutning till din kortvågs station med SSB."

Alltså, du skall koppla det till en radiomottagare, det är bara ett datorinterface.
Lallas

Inlägg av Lallas »

"Modemet" är egentligen en sk "data slicer" som gör om signalen från analog till digital när signalen kommer som FSK (Frequency Shift Keying). En FSK signal är sinusformad, och interfacet gör det fyrkantigt. Typ :D

Någon får gärna faktagranska detta, då jag inte är helt hundra :helgon:

Men hur svårt kan det vara att bygga en stabil super-het mottagare för 135-145 eller så? Kom ingen nu.. anta utmaningen :twisted:
Skriv svar