Signalen från satelliten ska låta så
här.
Själv använder jag en kryssdipol antenn när jag tar emot bilderna.
Har gjort denna själv enligt ritningen nedan men det finns färdiga att köpa också.
Här finns en (TURNSTILE 137 NOAA ANTENN) för 875 kr, blir dock betydligt billigare att göra den själv.
Min hemmabyggda kryssdipol.
Ritning.
När jag tar emot bilderna så brukar jag starta mottagningen själv i WXsat men man kan låta WXsat göra det automatiskt men jag tycker inte det fungerar så bra speciellt inte om man har mycket brus med i mottagningen som jag nästan alltid har.
Jag lyssnar först på mottagningen och kollar samtidigt i WXtrack var satelliten befinner sig när jag sedan hör det plingande ljudet rätt så bra så provar jag att ta emot bilden. Växer det då fram en skapligt bra bild så låter jag den köra på men blir bilden dålig i början brukar jag vänta lite så satelliten kommer närmre och så försöker jag igen.
I WXsat väljer jag
Recording->Picture & Wave File.
I nästa ruta klickar jag på ok när jag tycker att signalen verkar bra.
Nu brukar det vara lite knivigt här för ibland kommer det fram en bild och ibland inte men om jag har fattat det rätt så har detta att göra med någon synkning så jag brukar trycka på
File->Manual Sync. Gör man detta för tidigt när det är mycket brus med så brukar det bara bli skräp av bilden därför brukar jag vänta ett litet tag så signalen är bra.
Om allt är bra nu så växer det sakta fram en bild efter hand satelliten susar fram.
GeekJoan>
Är det bara vädersatelliter du ska använda antennen till eller vill du lyssna på annat också, i så fall vad?