sen är jag lite paranoid för strålning, fast egenteligen inte, vill bara hålla nere strådoserne lite, så på den normala telefonen vill jag inte ha normal dectstrålning
hittade inte lämplig bordstelefon så det införskaffades ett par siemens a160, det var det jag hittade i lämplig butik
en enkel modifiering gjordes på en apparat, den andra får annvändas i garaget
modifieringen var enkel, kolla upp hur antennen var, ta bort den (smidigt då den gick att klippa bort , det var en bit kretskort, löda in extern kabel och montera en antenn)
valet av den externa antennen var lätt då jag hadde några överkvalificerade kretskortsantenner liggandes, logperiodiska
finns att köpa hos keb3985 på ebay, rekomenderas om man ha lite att leka med
mätningarna var lätta att göra med min nya spektrumanalysator, kontrollen var att ha samtal mellan lurarna och mäta nivåerna mellan omoddad och moddad apparat
skillnaden blev ungefär 30db, hadde säkert gått att minska läckaget från den moddade telefonen men det räcker att dra ner stråningen till en tusendel av ursprungsvärdet
sedan så kollade jag nivåerna ut från den externa antennen och då det ligger ungefär 5 db över den andra skulle det vara intressant att prova hur mycket längre den når, kanske ett allternativ för dom som har ett garage med dålig mottagning