externantenns dect

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

externantenns dect

Inlägg av grym »

i min iver att bli lite mera åskskyddad har jag nu satt opto mellan adslmodemet och min router, dock hjälpte det föga då delefonen står jämte datorerna, och för att göra det smidigt för mig så införskaffades trådlöstelefon

sen är jag lite paranoid för strålning, fast egenteligen inte, vill bara hålla nere strådoserne lite, så på den normala telefonen vill jag inte ha normal dectstrålning

hittade inte lämplig bordstelefon så det införskaffades ett par siemens a160, det var det jag hittade i lämplig butik

en enkel modifiering gjordes på en apparat, den andra får annvändas i garaget

modifieringen var enkel, kolla upp hur antennen var, ta bort den (smidigt då den gick att klippa bort , det var en bit kretskort, löda in extern kabel och montera en antenn)

valet av den externa antennen var lätt då jag hadde några överkvalificerade kretskortsantenner liggandes, logperiodiska
finns att köpa hos keb3985 på ebay, rekomenderas om man ha lite att leka med

mätningarna var lätta att göra med min nya spektrumanalysator, kontrollen var att ha samtal mellan lurarna och mäta nivåerna mellan omoddad och moddad apparat

skillnaden blev ungefär 30db, hadde säkert gått att minska läckaget från den moddade telefonen men det räcker att dra ner stråningen till en tusendel av ursprungsvärdet

sedan så kollade jag nivåerna ut från den externa antennen och då det ligger ungefär 5 db över den andra skulle det vara intressant att prova hur mycket längre den når, kanske ett allternativ för dom som har ett garage med dålig mottagning

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var söta antenner du hittat. Jag har också en Siemens Dect, micro-någonting. Det var nästan omöjligt att öppna den, det måste ha varit ett 20-tal hakar som höll ihop skalet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tack för länken till ebay. Fina antenner där.

Sänker DECT styrkan när det är bra mottagning?
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Nix, DECT öser på för fullt oavsett mottagningsförhållanden. Basstationen sänder också konstant även när du inte pratar.

Tror den ligger på 25 mW, vilket troligen inte är så mycket att oroa sig för... (eller var det 100 mW?)

Jag sitter med en laptop i knät nu... WLAN och blåtand aktiverat... undrar hur bra det är? 8)
Samman

Inlägg av Samman »

Det hjälper inte mycket att modda basen, Det är ju ändå handenheten du håller mot huvudet och den strålar lika mycket som basenheten.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skaffa en högtalande telefon, Siemens har sådana som fungerar jättebra. Håll den som man håller en mikrofon, då kommer antennen så långt från huvudet som möjligt och fältstyrkan lär minska enormt jämfört med att pressa antennen mot örat.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Passar på att låna tråden lite när DECT telefoner är på tapeten.
Är det någon som känner till en DECT lur med extra lång räckvidd? Det är snart dags att byta ut min lur på jobbet nämligen och något biffigare skulle behövas.

Problemet är att jag rör mig runt en del i huset, basen står på tredje våningen där kontoret finns,
Fikarum och en verkstad finns på tvåan och så har vi även en lokal nere på markplanet. På tvåan fungerar det dugligt men kan bli bättre och på bottenplanet är det hopplöst.
Har letat lite grann men inte jag tror inte jag letar på rätt ställen.

*edit*

Efter lite mer efterforskning ser jag att DECT standarden verkar sätta gränserna vid 50/300 m räckvidd inomhus/utomhus, ser ut som att en repeater är det enda vettiga för min del.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan ju prova o tilta basenheten 90 grader.

Normalt är väl antennen rundstrålande som ett lysrör - du det mesta riktat åt sidorna.
Genom att tilta får du energin riktad i höjdled istället för horisontaled.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Marta: Hmmm.... är det inte egentligen så att i närfältet ( <5 våglängder från antennen) utvecklas nästan ingen effekt eftersom elfältet och magnetfältet är 90 fastförskjutna i förhållande till varandra. Först i fjärrfältet (var det så det hette?), dvs utanför närfältet, har de rätat upp sig och effekt börjar avges. Om det är så borde man klara sig bättre alldeles intill antennen.
Jag är inte 100% på dessa teorier, kan ha missförstått något, men jag har ett starkt minne av detta från någon kurs i antennteknik för länge sen...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nog fan finns effekten nära med, det vore magiskt om den hoppade över en bit , men den beter sig väl annurlunda innan den kommit till fjärrfältet

men vid praktiska prov där jag hållt två riktantenner mot varandra och dragit isär dom så ser jag intet udda

en repeter är nog bättre men det där med att tilta antennen är kanske användbart, men man får kolla hur antennen ser ut, på handeneheterna som jag moddade var den böjd, så där hadde det inte hjälp så mycket
peter555

Inlägg av peter555 »

I närfältet avtar fältstyrkan som 1/r och i fjärrfältet som 1/r2
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1/r^2 ska det väl vara?
peter555

Inlägg av peter555 »

Helt riktigt, jag skrev lite slarvigt.
Skriv svar