Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Beror väl på hur stort fyrkanstsämnet är men det borde inte vara så svårt att svara det runt. kruxet är väl att späna upp det ordentligt och att använda dubbdockan.

Ser helt klart ut som Alu det där.
grubs

Inlägg av grubs »

Fyrkantsbitar brukar jag försöka fräsa sexkantiga först om det går och sen (eller annars) ta väldigt små skär. Om man tar en lite längre bit än man behöver och borrar ett litet hål för mothållet så sitter den också betydligt stadigare.
Lite knepigt att centrera fyrkantsbitar ordentligt, är det någon som har förslag på det? Jag brukar rita ut diagonalerna och sen fästa den och mäta in hörnen med mätklocka tills det passar och justera om det vibrerar för mycket. Ibland när styckena är ojämna så tar jag ett litet skär först och ser om det tar jämnt runtom. Sen svarvar jag ner ena änden tills den blir rund och vänder på den och centrerar på nytt. Sen svarvar jag ner resten. I aluminium brukar mothållet (hålet) deformeras, så jag får justera det med jämna mellanrum och ibland borra ett lite större hål.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

pcmper: Tänk på fräsning, där slår skären i kanter ofta och det funkar. Jag skulle kört med samma matning och skärdjup som om den hade varit rund med diagonalen som diameter om du förstår.
grubs

Inlägg av grubs »

E85
Nu är jag inte någon utbildad expertsvarvare, så jag kanske gör något annat fel, men när jag gör på det sättet så deformeras mothållet (mot dubbdockan) väldigt snabbt och allt börjar vibrera. Har du gjort detta med aluminium eller något annat mjukt?
En annan grej jag kom att tänka på, det verkar vara enormt viktigt att svarvstålet är exakt i rätt höjd för att det ska fungera.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Buntar ihop lite svar här....
pcmper, huset är i aluminium. Skönhetsfelen är acceptabla (knappt) så länge det inte påverkar funktionen - får se hur det utvecklar sig. Hade jag orkat så hade jag börjat om...men det gör jag inte...

(OBS jag är ingen utbildad maskinoperatör (jag kör learning by doing) så ta det jag skriver för vad det är)
Att köra en fyrkantig bit rund är nog inte SÅ farligt. Fyrbackschuck underlättar ju avsevärt vid uppspänning och är det en lång bit så är en roterande dubb att föredra. Kör ett hål med dubbhålsborr och dra in dubben ordentligt, lås sedan dubbdockan mot bädden. Men visst - varje gång man råkar ut för "nått" så blir man försiktig - på gott och ont.

/H.O
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Att svarvstålet är i rätt höjd är som att ha rätt tempratur på lödkolven.

Visst kan det funka en stund att ha lite fel men det är inte bra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu kan ju inte jag något om svarvning, men hamnar inte skäret automatiskt i centrum av chucken, och är det inte där det skall vara? Ni som är kunniga i området får gärna skriva en liten svarv-guide i forumet under "övrigt"...

Det här gäller ju även er som är duktiga på att fräsa, alltid bra för oss intresserade nybörjare att få ta del av alla erfarna gamla uvar här i forumet :wink:

/PeterH
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Nej det hamnar inte automatiskt i centrum.
Svårt att förklara, men det finns så många olika sorters hållare så det skulle vara jobbigt om det inte gick att ställa in höjden själv då alla hållare inte har samma höjd.

Sen finns det ju sådana "sparskär" som man slipar själv och det skulle vara jobbigt utan höjdsjustering.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

I see, men är det i centrum eller kanske något nedanför som skäret bör hamna?

/PeterH
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Man ska helst ligga exakt i mitten men hellre något nedanför än ovanför om jag fattat det rätt. Det är inte så svårt att justera, ta en fint skär i änden på en bit och kolla så det inte blir kvar en liten spets i mitten. Grov justera först genom att mäta o ta skäret sen.

Är självlärd så jag vet inte om det är helt korrekt.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jo då det där är ett enkelt sätt att få till rätt höjd. Och hellre en tiondel under än en hundradel över centrum.

Synd att jag inte är någon höjdare på att skriva någon manual.. Men jag ska se om jag inte har kvar handboken från skolan som jag typ aldrig använde :roll:
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Ja och tänk på att hålla svarvstålet ÖVER centrum när det gäller invändig svarvning.
Med rätt skärhastighet, matning, samt rätt skär för ändamålet så ska den mesta värmen gå ut i spånan och följdaktligen skona skäret.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Posta gärna namnet + ISBN om ni har någon manual för svarvning eller lärobok som ni kan rekommendera eller har sett.

Det vore kul att lära sig.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Inga klagomål :D men varför köra i alu istället för stål/järn :?:
Det har väl en bättre formstabilitet eller är det för svårt att jobba i :?:
Skriv svar