Slutgiltig lösning på bekymmer med LCDn på ACCn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusab

Slutgiltig lösning på bekymmer med LCDn på ACCn

Inlägg av marcusab »

Jag letar efter en liten flatkabel som glappar i styrenheten för ACCn som i sin tur sitter i en Saab 9-3 Viggen. Har skrivit om saken i Saab Turbo Club forum här. Ett kort utdrag:

Kollade på styrenheten ACCn idag. Klistrad flatkabel till LCDn, inte konstigt det blir glappkontakt. Letar just nu efter en ny kabel, är ju 22 ledare med ca 1 mm intervall. Borde inte vara helt omöjligt att finna någonstans kan man tycka. Är det fler än 22 ledare är det bara att klippa bort önskat antal. Kanske till och med finns att köpa från SAAB? Förmodligen inte ...

Någon som har någon ide var jag kan finna en kabel som denna? 22 eller fler ledare, ca 1mm intervall mellan ledarna samt klisterytor i båda ändarna, ca 10 cm lång. Det måste i alla fall vara klisteryta på en av sidorna då en änden skall kopplas till LCDn (dvs, glasyta utan möjlighet till lödning).

Alla tips är varmt välkomna
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

13th.Marine:På andra forumet skrev han: "Provade att löda på den bortklippta biten av kabel men inte helt oväntat var ledarna på flatkabeln alldeles för klena för det"

Jag tror att just detta är den vägen som man måste gå fast med mindre värme. Hitta en tempreglerad lödpenna och försök igen är det råd jag kan ge.

Flatkablar är väldigt svåra att få kontakt igen på då de i princip är plast att då som SAAB limma dem ja det är snudd på bedrägeri eftersom de _VET_ att det går åt fanders förr eller senare.

Är man riktigt full i faan (och envis) kanske man kunde etsa ett kretskort och förtenna detta sen försiktigt mha tex fins sandpapper slipa fram ledarna på flatkabeln och sen pressa mot kortet. Detta med en typ av gummilist och tex en så där pappersklämma. Se bild nedan.

Bild
Skriv svar