LM331 (V-F)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
något som gör linjärt till olinjärt i form expontielt, finns någr ic som gör tvärt om, men går att koppla så
i ljud är jag nästan säker på att det är för att få ljudförändringar som passar örat, att en volt ger en oktav i skillnad inte linjärt
ex
0v 440 hz
1v linjärt 880 log 880
2v linjärt 1320 log 1760
3v linjärt 1760 log 3520
osv
i ljud är jag nästan säker på att det är för att få ljudförändringar som passar örat, att en volt ger en oktav i skillnad inte linjärt
ex
0v 440 hz
1v linjärt 880 log 880
2v linjärt 1320 log 1760
3v linjärt 1760 log 3520
osv
Titta i gamla appnötter från tex. National Semiconctor och deras OP-amp appnötter - där har jag för mig att det fans både lin/log och lin/exp-kopplingar baserat på transistor (användning av framspänningsfall över en diodövergång) och dess placering i kopplingen avgör vilket håll det går åt sas.
Det svåra med sådana kopplingar är stabilitet över temperaturen - vilket gör att kopplingarna sväller ganska fort med hjälpkretsar etc. i appnötterna.
vid snabbt bläddrande i gammal katalog fins log-amplifer för op-amp LF155, LF442 - även LM11 hade ett flertal lin/log bl.a för ljusmätning över 8 decader.
Även OTA LM13600 har tex både true RMS ( kräver både x^2 och X^0.5) och logaritmiska amplifier avsedd för stereoljudkontroll i sina exempel.
fanns tom. på vikipedia - långt ned:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... plications
och är National semiconductors application note AN30
kan också tänka mig att det dräller av dom inom analog-synth världen då 'behovet' sas. inte är unikt.
---
om du vill ha logaritmisk eller exponentiell funktion handlar mycket om var man sätter den olinjära elementet (typisk transistor/diod-övergång).
Det svåra med sådana kopplingar är stabilitet över temperaturen - vilket gör att kopplingarna sväller ganska fort med hjälpkretsar etc. i appnötterna.
vid snabbt bläddrande i gammal katalog fins log-amplifer för op-amp LF155, LF442 - även LM11 hade ett flertal lin/log bl.a för ljusmätning över 8 decader.
Även OTA LM13600 har tex både true RMS ( kräver både x^2 och X^0.5) och logaritmiska amplifier avsedd för stereoljudkontroll i sina exempel.
fanns tom. på vikipedia - långt ned:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... plications
och är National semiconductors application note AN30
kan också tänka mig att det dräller av dom inom analog-synth världen då 'behovet' sas. inte är unikt.
---
om du vill ha logaritmisk eller exponentiell funktion handlar mycket om var man sätter den olinjära elementet (typisk transistor/diod-övergång).
- funkis
- Utsparkad, på semester
Jo visst kan du köra med en LM13700 som expo det är bara det att du måste
kompensera för den interna temp driften i OTA'n.
En transistor baserad expo finns det 4 sätt att temperatur kompensera:
1: Ugn.
2: Tempco.
3: Multiplicator.
4: Feedback med Själv justering.
Tempco (Ntc går det med) resistor är det allra vanligaste, sedan kommer Ugnen.
Jo i den analoga synth världen så är en expo en standard lösning.
kompensera för den interna temp driften i OTA'n.
En transistor baserad expo finns det 4 sätt att temperatur kompensera:
1: Ugn.
2: Tempco.
3: Multiplicator.
4: Feedback med Själv justering.
Tempco (Ntc går det med) resistor är det allra vanligaste, sedan kommer Ugnen.
Jo i den analoga synth världen så är en expo en standard lösning.

många av nationals semikonductor appnötter med log/exp-kretsar har mycket kringkomponenter just för att hantera temperaturdriften - mycket matchade trissor i samma kapsel för utbalansering, specade termistorer etc.
principen är ganska enkel - typ:
För en exponetiell koppling - men så har man det där med temperaturkänsighet som ställer till...
för logaritmisk koppling så byter motstånd och diod plats (och dioden vänds)
I praktiska kopplingar använder man basjordade transistorer istället för dioder då den lösningen ger mindre inre resistan i den olinjära elementet
principen är ganska enkel - typ:
Kod: Markera allt
____
+--|____|---+
| |
| |
____|\|___|___|\ |
in |/| |-\_____|____ ut
____|+/
| |/
_|_
för logaritmisk koppling så byter motstånd och diod plats (och dioden vänds)
I praktiska kopplingar använder man basjordade transistorer istället för dioder då den lösningen ger mindre inre resistan i den olinjära elementet