LM331 (V-F)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nej den går på vanlig amplitud-modulering. Var faktiskt ganska simpelt, men det var lite bökigt att hitta rätt värden. Kör in 3V-8V på pin 7 via ett motstånd. Högre frekvens ju lägre spänning. Se längst ner idenna tråd för lite bilder på kortet. Ljud-demo kommer givetvis när hela bygget är klart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hittade ingenting (förutom den här tråden) när jag googlade på exponential konverterare eller exponetiell konverterare eller exponentiell konverterare eller.. osv.

Vad 17 är det för något? :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Antagligen en bluff ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

något som gör linjärt till olinjärt i form expontielt, finns någr ic som gör tvärt om, men går att koppla så
i ljud är jag nästan säker på att det är för att få ljudförändringar som passar örat, att en volt ger en oktav i skillnad inte linjärt
ex
0v 440 hz
1v linjärt 880 log 880
2v linjärt 1320 log 1760
3v linjärt 1760 log 3520

osv
xxargs

Inlägg av xxargs »

Titta i gamla appnötter från tex. National Semiconctor och deras OP-amp appnötter - där har jag för mig att det fans både lin/log och lin/exp-kopplingar baserat på transistor (användning av framspänningsfall över en diodövergång) och dess placering i kopplingen avgör vilket håll det går åt sas.

Det svåra med sådana kopplingar är stabilitet över temperaturen - vilket gör att kopplingarna sväller ganska fort med hjälpkretsar etc. i appnötterna.

vid snabbt bläddrande i gammal katalog fins log-amplifer för op-amp LF155, LF442 - även LM11 hade ett flertal lin/log bl.a för ljusmätning över 8 decader.

Även OTA LM13600 har tex både true RMS ( kräver både x^2 och X^0.5) och logaritmiska amplifier avsedd för stereoljudkontroll i sina exempel.

fanns tom. på vikipedia - långt ned:

http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... plications
och är National semiconductors application note AN30

kan också tänka mig att det dräller av dom inom analog-synth världen då 'behovet' sas. inte är unikt.

---

om du vill ha logaritmisk eller exponentiell funktion handlar mycket om var man sätter den olinjära elementet (typisk transistor/diod-övergång).
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Jo visst kan du köra med en LM13700 som expo det är bara det att du måste
kompensera för den interna temp driften i OTA'n.

En transistor baserad expo finns det 4 sätt att temperatur kompensera:
1: Ugn.
2: Tempco.
3: Multiplicator.
4: Feedback med Själv justering.

Tempco (Ntc går det med) resistor är det allra vanligaste, sedan kommer Ugnen.

Jo i den analoga synth världen så är en expo en standard lösning. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

många av nationals semikonductor appnötter med log/exp-kretsar har mycket kringkomponenter just för att hantera temperaturdriften - mycket matchade trissor i samma kapsel för utbalansering, specade termistorer etc.

principen är ganska enkel - typ:

Kod: Markera allt

____
          +--|____|---+
          |           |
          |           |
____|\|___|___|\      |
in  |/|       |-\_____|____ ut
          ____|+/
         |    |/
        _|_

För en exponetiell koppling - men så har man det där med temperaturkänsighet som ställer till...

för logaritmisk koppling så byter motstånd och diod plats (och dioden vänds)

I praktiska kopplingar använder man basjordade transistorer istället för dioder då den lösningen ger mindre inre resistan i den olinjära elementet
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej, intressant men det är inte aktuellt för min del. Upptäckte att styrningen jag byggt är mycket linjärare än vad jag hade väntat. Lite knepigt men ibland blir det bättre än man hoppas. :)
Skriv svar