Poormans UPS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mares

Inlägg av mares »

hittade vilken det var med!

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7021.htm

Ser ju ut som att man gjorde ett kap på rean :)

datorn är inte alls prioriterad här, men pumpen till pannan och lite annat som inte får stanna är det, nu kör jag lite belysning med och vill jag ha dator så kör jag på bärbara, har 2 batterier till den och kan koppla den direkt på 12v med adapter, men backupen i mobilmast och telestation är värre, efter ca 3 tim kan man inte surfa längre(varesig via ADSL eller mobilt bredband), efter 4tim kan man bara ringa SOS ... det har aldrig dött helt men de prioriterar väl sin backup med...

Anledningen till att jag vill köra så här är för att "små" ups:er som jag har till saker idag inte har såå lång driftstid, med fritidsbatterier som jag har nu med manuell överkoppling så klarar vi oss i många dagar (5 dagar som gick under per var inga problem, men då körde jag mer som tex belysning och lite annat) eftersom jag kan ladda dem här ute med en anordning....
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är det bensin/dieselgenerator som du har som komplement - och med vad laddar du batterierna - har man väl igång generatorn så vill man nog helst att den är hyffsad lastad med hög laddström och inte stå och tuffa 8-16h med fjuttström ala 12-volt 2-10 ampere laddningsström...
BJ

Inlägg av BJ »

grym: Ja, det som du skriver om låter ju vettigt. Korta strömavbrott har jag nästan bara varit med om när det åskar. Då vill man nog ändå försöka stänga av datorn ganska fort... Om det skulle bli ett långt strömavbrott så kan man ju vara med då också, så att man inte blir av med nåt viktigt. (Såna var det längesen jag råkade ut för.)

Att köra små lampor och andra saker (klockor kanske) är ju en bra idé. Det tänkte jag inte på.
mares

Inlägg av mares »

Som många andra här runt som är utsatta för strömavbrott så har jag en B&S motor med en bilgenerator påhängd, verkar ladda ganska bra! ska snygga upp den och lägga på en voltmätare och aperemätare så att jag kan se hur mycket den laddar när den går.

Jag har inte kommit för mig att köpa ett elverk dels för att man bränner soppa på effekt som man inte använder och om jag väl skulle köpa ett sånt så skulle jag köpa ett som kan driva det mesta isåfall! och då börjar det bli ganska mycket pengar om man ska ha ett vettigt - gärna disel då...sen låter de lite för mycket, man ska inte underskatta värdet av att det är tyst på nätterna och att man slipper att gå upp och tanka den för att soppan är slut efter 4-5 timmar ;) iofs gäller samma sak med batterierna... men ovanstående lösning med bilgenerator är ett ihopbygge av sammlat skrot under åren ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lågenergilampor går också bra med högspännd likström, samt nästan alla PC-nätaggregat.

Dock rekomenderar jag att OM man gör en sådan lösning så använd annorlunda kontakter.... Råkar man koppla in något med en trafo..... så blir det trist om man uttrycker sig snällt...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Mares: Jag skulle gärna vilja se en bild på ditt bygge. :)
mares

Inlägg av mares »

Jag vill bara vara lite extra tydlig här och påpeka att det är asynkronmotorer jag vill köra i första hand ;)

Exige: det är iofs inte så spännande med en motor en rem och en generator men visst, jag kan slänga upp en bild ;) om inte annat så kan det ju bli en före och efterbilder när jag väl fixar till den lite ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

bengt-re skrev:Lågenergilampor går också bra med högspännd likström, samt nästan alla PC-nätaggregat.

Dock rekomenderar jag att OM man gör en sådan lösning så använd annorlunda kontakter.... Råkar man koppla in något med en trafo..... så blir det trist om man uttrycker sig snällt...
Inte bara trafo och motorer ligger illa till, även lysrör med traditionel drosselballast funkar inge vidare med högspänd likström... - antingen tänder det inte alls - eller så blir det en närmast akut brandfara...

har man likström så måste man ha väldig koll på vad som ansluts och inte ansluts för att det inte skall bli farliga situationer - med modifierad sinus så har man undanröjt den typen av risker i allafall.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) Kommer ihåg problemet ifrån Sjöormen båtarna - där fanns både 220 VDC och 220AV60Hz.... Av naturliga själ så var det mest glödlampor ombord.... OCH förbud för folk att ta med sig egna nätanslutna apparater. Sa jag att det var samma kontakter........
Skriv svar