Poormans UPS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mares

Poormans UPS

Inlägg av mares »

Tänkte slänga ihop en poormans UPS till ett par saker som tål att det stannar i några sekunder och sen slås på igen med vanliga växelriktare och bilbatteri och relä som typ denna:

http://www.petsforum.com/personal/trevo ... power.html

http://jean.yen.tripod.com/id75.htm

Om man bortser från att jag INTE har tänkt att köra med 2 reläer som i sista länken eftersom det skulel kunna skapa en ganska farlig situation om det ena står kvar i sitt utgångsläge så undrar jag, har nån gjort nått liknande och har en ritning på hur man på bästa sätt inte slår på växelriktare förrens strömmen är borta så att det inte står och drar tomgångström?

Optimering av säkerheten med förstås :)'
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte bygga den inline? Då slipper du reäerna och de säkerhetsproblem som det medför. reläer kan svetsa.
mares

Inlägg av mares »

Ideén är inte dum, men jag litar inte på att växelriktaren är av tillräckligt hög kvalitet för att stå på dygnet runt året runt..

Sen bygger man ju in onödiga förluster i det genom dålig effektivitet i växelriktaren(90% enl uppgift) och dålig effektivitet när man laddar batteriet antar jag...
xxargs

Inlägg av xxargs »

90% effektivitet är hemskt bra för en växelriktare - gissar att det är en fyrkantvåg-likriktare (kallas 'modifierad sinus').

växlande 400 Volts relä på 230-sidan där dragspolen matas från 'kraften' utifrån. - man får göra motsvarande nätmatad relä som drar igång växleriktaren, här kanske med önskad fördröjning.

---

Tänk på att många laster inte gillar fyrkantvåg utan kan dra en massa ström så att fyrkantvågväxelriktaren går i skyddsläge eller drar så mycket spikström (vid varje omslag) att kablar blir varma eller drar säkringar utan att förbrukaren är speciellt store eller ens påslagna - det är avstörningsskydden (kondingar som första steg) i inkopplad utrustning som ibland strular och agerar som kortslutna för högre frekvenser än en eller två multiplar av 50 Hz...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du vill vara lite fräck så mata datorerna med likspänning (330V DC) :wink: .
Är för det mesta switchat nätagg som ändå likriktar.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det går inte. En transformator kräver växelspänning för att fungera. Likriktningen görs efter transformeringen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funkar förbannat bra, för längesedan så var jag och en kompis på väg att starta en firma för ups, vilket i backspeglen var bra att vi inte gjorde för då hadde vi blivit överkörda så blodet skulle stänkt, jag provade att göra en budget ups av vanliga 1.5v batterier, likriktade 220v(ver int 230 då) och körde in i en kondensator, esedan till en diod och ut till ett vanlig pc nätagg
sen hadde jag en diod till som fick sin kraft från många seriekopplade 1.5v r6 batterier, funkade jättebra till datorer men mindre bra till crt skärmar :oops:
vilket jag provade av misstag och fick psykodeliska färger i överflöd

förden med den ups'en var den perfekta övergången från nät till batteri, skulle int backa för att göra det igen men med en liten modifikation och det är att bbyta likriktardioderna i nätdelen till något som klarar dubbla strömmen mot original
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

sebastiannielsen: Vad slags switchad konverter typ avser du?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Hela poängen med ett primärswitchat nätaggregat är ju att, så att säga, generera en växelspänning med hög frekvens för att snåla in på transformatorstorleken...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag skulle ta ett 2 poligt växlande relä för att växla utgången mellan nätet och växelriktaren.
Sen skulle jag ta ett 40A eller 50A bilrelä för att koppla batteriet till invertern (växla batteriet mellan invertern och laddaren).

Jag tror inte det finns några speciella knep att ta till mer än komponenter av hög kvalité.
Ska vara om det finns invertrar med styringång.
BJ

Inlägg av BJ »

Varför kallas alla möjliga spänningsomvandlare för "inverter"? Jag kan förstå att det kallas inverterare om den gör en negativ spänning i en grej, men annars?
mares

Inlägg av mares »

xxargs: Japp det är "modiferad sinus" ja ja det är 4 kantsvåg! växelriktaren är av enklare typ 300w inhandlad på elfa när de hade fått hem för många och REAde ut dem för 99kr/st - köpte 4 som en "bra att ha" sak.

Jag har kört dem en del då vid har strömavbrott titt som tätt här! de ska köra cirkulationspumpar på dem - har ett par batterier till dem med ;) till saker som dator och sånt har jag en ACP ups - kunder hos EON får ta till lite andra saker än hos andra ;) under Per var vi utan i 5 dagar...

Belastningen på dem är lite olika, jag har 3 ställen jag kör dem på vid varaktiga strömavbrott - på 2 av dem är belastningen under 40w och på den sista är den på 150w.

Får nog ta och gå egenom lite lådor jag fick med mig från ett rivningsbygge, plockade ut relän och massa annat godis ifrån, de borde hålla rätt bra standard! satt i ett ventilationssystem för ett hyreshus och var 6 månader gammalt när rivningen började :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fast jag tvivlar på lönsamheten att bygga en egen ups idag faktiskt.
Visst 1996 va det kanske ekonomiskt försvarbart för hemmabyggaren men idag?

Man får en beg/död ups för någon hundralapp oftast, Bara att byta batterierna i nästan alla fall. garranterat smidigare å effektivare också.
200w är ju ingenting i upsväg

Bara en tanke

annars det där med att köra på DC är ju en bra ide, finns ju inte mycket datorutrustning å dyl idag som inte har switchade agg
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har en fråga till. Vad har man för nytta av att ha en ups till en dator? Är det för att kunna stänga alla filer och så? För man kan väl inte köra datorn särskilt länge innan batteriet tar slut?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det fins ett antal fördelar med ups, det första är ju vid små störningar på nätet, ett blink på en sekund släcker datorn, men funkar perfekt vid ups, lite längre avbrott då får man välja metod, antingen köra tills batterierna tar slut och låta datorn dö på icke bra sätt., eller har man kopplat den till datorn så att man stänger av datorn snyggt , entingen vid lågt batteri eller efter tid

jag har en beg 700va ups som jag bytte batteri i och har kraft för 4 timmars drift om jag har en dator igång, jag räknar med att kunna stänga av datorn själv om det blir strömavbrott

jag har lite belysning på rummet som går på ups'en med så det inte blir kolmörkt när det blir strömavbrott, och jag har även några små saker gåendes på upsbatteriet

funderar helt klart på att ordna ett riktigt ups till all elektronik
har ju en 3kva ups stående och när jag får tag i 10 bra batterier gör jag om så jag har all elektronik via den ups'en

oftast finns det filter och överspänningsskydd i ups'en med
ibland för telefon och nätverk med
oftast av tvivelaktig karaktär men klarar småsaker i varjefall
Skriv svar