Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jo precis det är nog den kvinnan de interviuar.

Kan PM:a dig Fritzell ifall du är intresserad :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du har PM.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fick paket idag från ELFA (innehöll tyvärr inte exakt vad jag hade beställt. Se mer här) men det gick komma en bra bit iallafall. Gött att få en ledig dag så man hinner med lite :)

Som ni kanske vet är thereminen under ombyggnad. En total makeover om jag får säga det själv. På pitchstyrningen har en linjeförstärkare tagits bort samt ett motstånd i en filterkoppling har bytts ut som egentligen skulle varit 270kΩ men som råkat hamna 27kΩ istället. :) Så ljudet kommer bli lite annorlunda.

Sen kommer även PSU:n integreras på kortet med 230VAC in istället för en liten burk på golvet då de nya kopplingarna kräver dubbel spänning.

Men det stora är alltså att velocity-styrningen skall göras om, så att man styr det med antenn också, precis som på en äkta theremin istället för en pedal. Man får i princip bygga en till theremin (variabel frekvens) som man sedan får göra om till en spänning och köra till en slags elektrisk potentiometer.

Har klurat ett tag på hur man skall lösa detta och har labbat med lite olika kopplingar, och valet föll på den andra. Ni kanske anar vad det lutar åt. :)

Bild

Bild

Den senare verkade fungera så det var bara till att knåpa ihop en layout.

Bild

Bild

Etsningen flöt ganska problemfritt

Bild

Bild

Det här kan ni fundera på vad det är :)

Bild

Men det kan inte alltid gå för lätt. För det första upptäckte jag en allvarlig layoutmiss. Sedan kom jag på att det faktiskt tydligen skulle vara så, men det stämde inte dåvarande schema, så det fick bli lite fulmoddar men de syns inte så tydligt. Sen upptäckte jag ett fruktansvärd oväsen på utgången. Ett brus på runt 40kHz, ca 30mV. Tänkte först att jag hade lagt OP:n för nära oscillatorkretsarna så att det tog upp det via där, och detta gav mig huvudbry länge. Provade att plocka bort LDR:n ifall den kunde ta upp något, men det gjorde ingen skillnad.

Det visade sig att brummet kom från -10volten. En 220uF avkopplingskonding löste problemet. :whoho:
Har ingen videokamera så vi får hålla till godo med bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa steg är stoppa in allt i en låda, och vänta på trafon som inte sitter på kortet..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant uppgradering. :)

"Det här kan ni fundera på vad det är"

Hm, kan det ha varit ett lådhandtag som ska bli en antenn? :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

Hm, kan det ha varit ett lådhandtag som ska bli en antenn?

Sistnämnda var riktigt.
Men det är ett helt vanligt böjt VP-rör som är spraylackat. :)

Själva styrningen fungerar som den skall men tyvärr inser jag nu att detta senare kretskort inte kommer att lyckas.

När jag labbade med kopplingen första gången hade jag bara en "theremin" att köra med. Nu har jag två och det visade sig att de båda stör ut varandra.

Dels slänger kondensatorpumpen (LM2907) ut massa störningar på spänningsmatningen som letar sig in i op-förstärkarn, men även när jag körade pitch-styrningen på batteri, HELT avskiljt från det nya kretskortet hör man massa oväsen i bakrunden som den tar upp troligtvis via antennen.

:doubt:

Tillbaka till ritbordet...

Ett möjligt alternativ är att _inte_ köra på CMOS-varianten på velocitykortet . CMOS-varianten opererar runt 80kHz medan transistorthereminer ofta ligger runt 800kHz. Detta skulle gå att prova. Fördelen dock med CMOS-therminen är att man slipper alla drosslar.

Ett annat alternativ är ju att göra mekanisk styrning, ex skjutpotentiometer, men då är jag lite tillbaka på ruta 1. Vet inte heller hur lång livslängd det är på en potentiometer.

Tips mottages gärna!

Det handlar alltså om att omvandla skillnad i frekvens (0Hz- ~10kHz) till skillnad i spänning, samt att ge upphov till själva frekvensen genom att man rör sig närmare ett metallobjekt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

En µC koppla på ADC'n, lite programmering och du har ett extremt avancerat lås... :shock: :lol: :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

007sweden:Man måste spela "The worrying kind" då menar du eller? :D
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

TUSAN också, du ska ju inte berätta allt ju, nu sprack ju säkerheten....
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Haha klockrent!
BJ

Inlägg av BJ »

JimmyAndersson skrev:Jag har förresten en dokumentär om Jean Michael Jarre...
Var det han som spelade på laserstrålar en gång på 80-talet? Och nån av dom hade en orgel som tangenterna lyste på när han spelade. Jag kommer inte ihåg vad det var för musik, men grejerna kommer jag ihåg...

Ljusorgel? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jepp, det var han. :)

"Ljusorgel"

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Liten update på detta projekt:

Har kommit till fram till en mängd resultat och insikter de senaste veckorna. Kan inte rabbla upp allt men huvudpunkterna att den nya velocitystyrningen som var tänkt att ersätta pedalen störde ut pitchstörninen. Och den nya anTennen ;) (Twin-aerial :)) tar upp massa 50Hz som överlagras på ljudsignalen = låter illa. (Tyvärr fungerade inte VP-rör antennen speciellt bra. Efter alla tester är det tennrullen som står sig :D)

Därför har en ny velocity-styrning gjorts som fungerar lite annorlunda och inte stör pitch-styrningen. Denna lösning fungerade bra ihop med VCA:n som kommer reglera Velocityn.

Pitch-styrningen (orginal-thermeinen) kommer behållas kvar men kommer istället användas för att styra en VCO. (Tack för era tips)
Med VCO:n kommer det inte bli lika mycket missljud, samt man kan även välja mellan 3 olika ljud. (triangel, sinus, square).

Blockschema:

(PSU exkluderat)
Bild

Halva nedre biten finns ännu bara på labbplatta så nästa steg är att få de ska få ett litet kretskort att bo på. :)

Ska göra en slutgiltlig laboration imorgon med allting sammankopplat. Fungerar det då är det bara köra vidare.

.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag måste starta upp min skanner och köra in lite material jag fick med mig från Ryssland för ett par veckor sedan. Hittade ritningar på en minitheremin och en STOR.
Återkommer.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

soundbrigade>> Intressant. Gör så

Oki, nu kan man i princip säga att den nya thereminen är klar, elektroniskt sett. :)

Lite bilder:

VCO:n på labbplatta:

Bild

Bild

Den här lille rackaren får också vara med på bild :)

Bild

Det nya VCO-kortet

Bild

Bild

Färdig!

Bild

Nästa steg är att stoppa all bröte i en snygg låda. Har konsulterat med ett snickeri som skall ta fram en lösning. Kommer antagligen ta ett tag. Men när det börjar hända saker återkommer jag :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det ser ju mycket bra ut. :) :tumupp:

Det ska bli spännande att se hur chassit kommer se ut. :)
Skriv svar