Fick paket idag från ELFA (innehöll tyvärr inte exakt vad jag hade beställt. Se
mer här) men det gick komma en bra bit iallafall. Gött att få en ledig dag så man hinner med lite
Som ni kanske vet är thereminen under ombyggnad. En total makeover om jag får säga det själv. På pitchstyrningen har en linjeförstärkare tagits bort samt ett motstånd i en filterkoppling har bytts ut som egentligen skulle varit 270kΩ men som råkat hamna 27kΩ istället.

Så ljudet kommer bli lite annorlunda.
Sen kommer även PSU:n integreras på kortet med 230VAC in istället för en liten burk på golvet då de nya kopplingarna kräver dubbel spänning.
Men det stora är alltså att velocity-styrningen skall göras om, så att man styr det med antenn också, precis som på en äkta theremin istället för en pedal. Man får i princip bygga en till theremin (variabel frekvens) som man sedan får göra om till en spänning och köra till en slags elektrisk potentiometer.
Har klurat ett tag på hur man skall lösa detta och har labbat med lite olika kopplingar, och valet föll på den andra. Ni kanske anar vad det lutar åt.
Den senare verkade fungera så det var bara till att knåpa ihop en layout.
Etsningen flöt ganska problemfritt
Det här kan ni fundera på vad det är
Men det kan inte alltid gå för lätt. För det första upptäckte jag en allvarlig layoutmiss. Sedan kom jag på att det faktiskt tydligen skulle vara så, men det stämde inte dåvarande schema, så det fick bli lite fulmoddar men de syns inte så tydligt. Sen upptäckte jag ett fruktansvärd oväsen på utgången. Ett brus på runt 40kHz, ca 30mV. Tänkte först att jag hade lagt OP:n för nära oscillatorkretsarna så att det tog upp det via där, och detta gav mig huvudbry länge. Provade att plocka bort LDR:n ifall den kunde ta upp något, men det gjorde ingen skillnad.
Det visade sig att brummet kom från -10volten. En 220uF avkopplingskonding löste problemet.

Har ingen videokamera så vi får hålla till godo med bilder!
Nästa steg är stoppa in allt i en låda, och vänta på trafon som inte sitter på kortet..