Manuel CNC fräs
Manuel CNC fräs
Hej, Jag är i behöv av något som man kan göra snygga hål med. Men jag har inte råd till en tex. CNC fräs. Därför tänkte jag att man kanske skulle kunna bygga en typ CNC fräs som inte styrs av datorn, utan manuelt med joystick eller knappar. Då borde man ju kunna göra tex. 4-kantiga fina hål?!
Några ideér? Vad tror ni? Vad skullen en bilig sån kosta att bygga??
//Daniel A
Några ideér? Vad tror ni? Vad skullen en bilig sån kosta att bygga??
//Daniel A
Synd att du bor så långt bort, jag har säkert nån dator du kan få annars.
Äldre datorer (P1, P2, P3) ligger i skroten på mitt jobb. Det borde räcka att köra EMC (linux-CNC-prog) på.
förresten!
Jag har en komplett EMC-maskin med nån linuxdist och programmet installerat och konfigurerat stående faktiskt! Bytes mot nåt skoj eller bortskänkes om ni kan ge mig en tillräckligt bra motivering OCH kommer och hämtar den i centrala STHLM.
Äldre datorer (P1, P2, P3) ligger i skroten på mitt jobb. Det borde räcka att köra EMC (linux-CNC-prog) på.
förresten!
Jag har en komplett EMC-maskin med nån linuxdist och programmet installerat och konfigurerat stående faktiskt! Bytes mot nåt skoj eller bortskänkes om ni kan ge mig en tillräckligt bra motivering OCH kommer och hämtar den i centrala STHLM.
Hur du än bygger, så är det mekaniska lika. Det är stegmotorerna och kontrollerkortet du vill "slippa". Stegmotorerna kan man få gratis om man slaktar en gammal kopieringsmaskin eller liknande.
Sen har vi kontrollerkortet. Det finns för 149:- från Kjell&Co. Om du bara ska köra ett håll åt gången så kan du ha en omkopplare till varje motor, som i sin tur är kopplad till det ena kortet. Hoppas du förstår hur jag menar.
Sen när finanserna medger, så skaffar du två kontrollerkort till, och då kan du koppla upp det till datorn.
En dator har du nog redan, annars kunde du inte starta tråden.
Edith: Har du två kontrollerkort kan du också köra från datorn, om du sköter Z manuellt.
Sen har vi kontrollerkortet. Det finns för 149:- från Kjell&Co. Om du bara ska köra ett håll åt gången så kan du ha en omkopplare till varje motor, som i sin tur är kopplad till det ena kortet. Hoppas du förstår hur jag menar.
Sen när finanserna medger, så skaffar du två kontrollerkort till, och då kan du koppla upp det till datorn.
En dator har du nog redan, annars kunde du inte starta tråden.

Edith: Har du två kontrollerkort kan du också köra från datorn, om du sköter Z manuellt.