Behöver tips kring produktspecifikation och komponentval

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Gurgalof: Fick tips om iPod-batteri av bengt-re tidigare, verkar vara ett bra alternativ. Kikade på MAX1811, verkar vettig.

Micke_s:
Tyvärr så finns det inte SD-kort på mer än 2GB. Min tanke var att buffra 512byte och sen skriva, men det är ju sant, det går ju att skriva kontinuerligt också, med en mindre buffert. För att vara på den säkra sidan så har jag ändå kikat på uC med 2kB RAM eller mer.

Att flytta SD-kortet till en kortläsa innebär fler moment för användaren. Dessutom måste apparaten då klara av ett filsystem eller så måste PC-programmet läsa rådata från korten, men det kanske inte är något problem?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tänker på de nya SDHC standarden, samma formfaktor.

"SANDISK SECURE DIGITAL ULTRA II SDHC 8 GB + KORTLÄSARE" t.ex.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108140

Edit: går att ha FAT32 och skapa filerna i sekvens.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, att skriva FAT-16 med blackfin eller propeller är enkelt (finns ju likssom färdig kod, så man behöver bara använda den och inte förstå allt ;) ) Att förhandla med att få 500mA med FTDI-chipen är enkelt. Conf-verktyget som finns från FTDI-sida gör det busenkenkelt att ställa in vad chipet rapporterar till windows
xxargs

Inlägg av xxargs »

laddningsrekomendation brukar vara max 4.2 Volt, strömgräns max C1 i laddström och max 3 timmar och/eller när laddströmmen är 3% av batterikapaciteten. 70% av laddningen går på ca 1 timme medans resterande 30% behöver 2 timmar.

Till skillnad från blybatterier så tål inte LiIon stå 'float' - konstanspänning 4.2 Volt under obegränsad tid - detta gör att det är lite knepigt att hantera stort batteri med den begränsade strömmen som USB-port ger - dvs. ger över 3 timmar laddtid för tom-fulladning.

En variant som Palm-V körde är att ladda med 4.0 - 4.1 Volt och max 80% laddgrad som följd - då vågade man låta laddningen stå på kontinerligt utan tidsgräns eller med strömstyrd avstängning - kanske den enklaste och säkraste alternativet förutom att laddregulatorn måste vara väldigt noga intrimmat till max 4.00 - 4.10 Volt, absolut inte högre spänning.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

SDHC är ny och proprietär, även fast vanliga SD-minnen funnits ett bra tag så finns det inte särskilt mycket öppen information om den standardens ens. Vet någon om SDHC ens stödjer singel-channel SPI?
Om det inte varit för att CF hade så eländigt många pinnar så hade det kortet varit lämpligt eftersom de både finns i stora kapaciteter och har mycket exempelkod (är typ öppen standard). Benen på en liten uC räcker inte men en Blackfin skulle ju passa.
Micke_s skrev:Edit: går att ha FAT32 och skapa filerna i sekvens.
Vad menar du, förstår inte?

bengt-re: tack för informationen om FTDI-chippet, verkar ju vara mycket användbart! Ska kollas upp mer noggrant!
Finns det färdig FAT16-kod för blackfin?? Var?

xxargs: Inser att jag vet väldigt lite om batteriladdning.. måste läsa på lite tror jag bestämt.

Tack alla som bidrar med idéer, mycket värdefullt!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jo, har kollat på SDHC och det verkar vara ganska stängt. Fast det är SD-kort också.

Det jag menar med att skapa filerna sekvensiellt är att hanteringen av filsystemet blir enkelt eftersom man bara fyller i FAT tabellen hur stor filen är och var den börjar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Läste detta på wikipedia idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Dig ... patibility

Verkar vara att byteaddressen är ändrad till blockaddress i SDHC jfm SD.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

oJsan: Jag har själv inhandlat och använder ett 4GB SD-kort. Så dom finns och fungerar. Dock är det den absoluta maxgränsen för "normal"-SD. Iom att 32-bits adressering används om jag minns rätt.

Micke_s: Vet du hur pass stängt det är?, funkar MMC/SPI mode?, finns det någon dokumentation alls?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Micke_s skrev:Jo, har kollat på SDHC och det verkar vara ganska stängt. Fast det är SD-kort också.
Skillnaden är att det genom åren gjorts rätt många försök med SD-kort och det finns alltså en hel del kod på nätet. Men om skillnaden bara är en fråga om byte/block-adressering så är det ju inte så krångligt...
Micke_s skrev:Det jag menar med att skapa filerna sekventiellt är att hanteringen av filsystemet blir enkelt eftersom man bara fyller i FAT tabellen hur stor filen är och var den börjar.
FAT-tabellen innehåller varken information om var en fil börjar eller dess storlek, den informationen ligger i filens "directory entry". För att skriva en fil sekventiellt måste man göra såhär:
1. Skapa ett dir-entry
2. Leta ett tomt kluster
3. Fyll kluster med data
4. Uppdatera FAT (länkad lista av kluster).
5. Repetera från 2 så länge inspelning pågår, annars fortsätt på 6.
6. Skriv "slutmarkör" till FAT
7. Uppdatera direntry med rätt storleksinformation.

Ett annat alternativ är att första leta reda på alla tomma kluster, spela in och sist skriva FAT. Fungerar dock inte på en uC då den har för lite RAM.

blueint: Ja 4GB finns, men enligt standarden så ska dom inte finnas. Adresseringen är mycket 32 bitar men jag tror att en av bitarna är reserverad.
Skriv svar