Som alla vet så är alla sätt bra utom dom dåliga, så vi vill helt enkelt ha lite hjälp att eliminera några dåliga vägar. Det är ännu inte helt klar vem som får uppdraget att bygga apparaten. Det kan lika gärna bli en del av ett exjobb eller ett uppdrag för en konsult (jag hade gärna gjort det själv om jag haft tid). Kanske finns det någon här på forumet som känner sig manad eller vill offerera?

Syftet med apparaten är att i ett forskningsprojekt kunna spela in en människoröst för att senare kunna analysera materialet ("offline", inte i apparaten alltså).
Scenario:
På morgonen fäster användaren apparaten på kroppen med ett bältesclip, tejpar sedan fast en ansluten strupmick på halsen eller en mygga på kinden och aktiverar sedan apparatens enda brytare för att påbörja inspelningen. En LED blinkar för att indikera att inspelning ingår. När kvällen kommer stänger användaren av inspelningen med brytaren, tar av sig apparaten och kopplar in den till sin dator med en USB-kabel. Inspelat material överförs då automatiskt till datorn samtidigt som apparatens batteri laddas via USB-kabeln.
Krav:
Apparaten ska...
* vara nätt och portabel
* kunna spela in i två kanaler, 16bit@16kHz (~220MB/h)
* klara 14h inspelning på en laddning
* lagra 14h inspelning (kan behöva kompromissa på ljudkvalité)
* kunna laddas på en natt (8h)
Blockuppdelning:
För att kunna bygga den här apparaten behövs några viktiga byggklossar.
* Lagringsmedia
* A/D-omvandlare
* USB-interface
* Laddningsreglering
* Mikrokontroller
Mitt nuvarande idéer kring komponenter är att använda SD-minne för lagring (upp till 2GB med enkelt SPI-interface, möjligt att köra två kort parallellt för mer lagringsutrymme). Försöka hitta en stereocodec med inbyggd mickförstärkare (för enkelhetens skull).
Valet av USB är lite knivigare. Har varit inne på FTDI's UART-varianter. En uC skulle då kunna använda sin UART för att snacka seriellt med datorn (via "USB-tunnel"). Har inte räknat så mycket på mips och överföringshastigheter. Med 16000kHz samplingsfrekvens så blir det 1000 klockcykler per sample om uC:n klockar i 16MHz. Gott om RAM bör finnas för att buffra skrivningar till SD-kort. Bör man kanske välja en 16-bit uC?
Är Litium-jon det bästa alternativet för strömförsörjning? Jag har ingen som helst erfarenhet av laddningskretsar... tips, någon?
Tankar kring detta projekt? Finns det färdiga eller halvfärdiga lösningar redan? Strömsnåla uC med USB-interface?