Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

...iofs högg den vilt efter mig ... :lol:
JJ

Inlägg av JJ »

En kollega sa på lunchrasten att det visats ett elstängsel för sniglar på ett tv-program igår...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Tog ett kasst foto på mina kamptränade mördarsniglar för att tillföra tråden lite, jag har dom i bur för säkerhet skull, annars anfaller dom folk hej vilt...

Bild
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag har tyvärr inte dokumenterat mina experiment från förra året med bilder men jag skulle säkert kunna rigga upp något liknande för att testa reaktionen. Det hade ju kanske varit intressant att koppla labbagget och testa olika spänningar och kanske även mäta hur bra de leder för att se om man kan detektera deras närvaro och därefter mata in nådastöten.
Det vore ju även bra att se vad som händer i olika vinklar på brädan med trådar, om de exempelvis ramlar av trådarna och om de då dör eller efter en stund slemmar vidare.

Varianten i min trädgård har nog huvudsakligen korsat sig med skogssnigeln men de är då inte randiga som någon sa utan färgen är olika mörkt bruna nyanser, alltså en blandning av den ljusare bruna och vår svenska svarta skogssnigel.

Jag har tänkt testa hur effektivt de attraheras av öl för att se om man kan spinna vidare på en elektrisk ölfälla. Jag ska dokumentera detta med bilder. :wink:

/Lasse
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

JJ skrev:En kollega sa på lunchrasten att det visats ett elstängsel för sniglar på ett tv-program igår...
Kanske detta?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... os=extra_0
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle nog rekomendera flera trådar, har för mig att de kan krypa på sin döda kompis över annars.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börjar närma sig :twisted:

ska man ha eltrådar bör dom nog vara några stycken och vara uppåt, om man sätter en strömförande nederst och sedan en nolla och ovan det en med lite mera effekt i ovanför igen så ska dom inte bli hängandes
gör man en liten matta med trådar uppåt med varannan jordad och varannan spänningsatt så bör dom alldrig komma över
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

skulle man inte kunna pulsa hela tiden?
Då rullar de ihopa sig och trillar ner.
helmut

Inlägg av helmut »

Har inga större problem med sniglar men däremot ungahjävlar som sprejar sina taggs på en stenmur. Funderar på om jag skulle kunna använda en tändspole från en bil och drapera muren med trådar. Finns det någon risk för att färgdimman kommer att explodera. Vad händer om någon kissar på tråden? Har för mig att det är ca 15 000 volt ut från en tändspole?
Någon som har andra förslag på hur jag eliminerar grafitti?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borra in massa små spraymunstycken i väggen, sedan sätter du gassensorer på väggens yta, och när dom detekterar drivgasen från färgen så sprejar alla närliggande munstycken tillbaka färg på den som sprayade :D

För att friskriva dig lite kan du sätta upp en varningsskylt i stil med "vissa areosolbaserade produkter innehållande tex butan eller annan drivgas kan orsaka röd färg att returnera ca 1m från väggen"
ANEE

Inlägg av ANEE »

Läste om en gubbe i Smögen som var trött på att folk pinkade vid hans hus på vägen hem från krogen. Han kopplade ihop en rörelsesensor, magnetventil och vattenspridare och sen slapp han problem :) Tydligen med lite fördröjning så att pinkarna lagom hann knäppa upp byxorna innan de blev "vattnade"....man springer inte iväg så fort med byxorna halvägs nere :twisted:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

graffittin är inga problem, lite gnistor så flamberar dom sig själva när dom spraymålar
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Helmut: Gör en grej som känner av sprejen typ gassensorer. Sedan har du något som gör att det blir ett hyffsat vattenfall över murens sida som sköljer bort den nysprejade färgen.

Kanske något lätt rengöringsmedel i, kanske blanda vattnet med lite T-röd för att få bort färgen bättre.

Vattenfallet får helst inte pga rengöringsmedlet/T-röden kunna komma på den som sprejar/målar, utan se till att munstycket är riktat inåt mot murväggen så den sköljer rent muren.

ang mördarsniglar:
Nu har i alla fall www.snigelbromsen.se kommit igång igen...
peter555

Inlägg av peter555 »

Sätt upp munstycken som sprejar smörsyra på ligisterna. Det luktar h-e och är svårt att tvätta bort.
Skriv svar