Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Har ej det själv, har faktiskt inga problem med sniglar där jag bor. Och så har jag runt tusen kvadratmeter gräsmatta utspritt, och mitt bland allt ligger vårat lilla sågverk.

Men jag har exprimenterat med det där när jag först fick höra det, för mig räckte det med 12 volt och 5 mm mellanrum mellan trådarna för att sätta en snigel ur spel, dock svårt att veta om den var död, den rullade i alla fall ihop sig och trillade ner från "brädan".

Kanske 12 volt var aningen lite, det var ett tag sedan jag höll på med det där. Men man kan hoppas att det är tillräckligt, och så kan man sedan koppla in en "CTEK" laddare på 12 volts batteriet. Den kan då stå på där och underhållsladda.

Skulle jag ha ett ställe som jag ville hålla sniglarna borta ifrån, om jag hade haft mycket sniglar, då skulle jag helt klart använda mig av denna metod.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nu börjar det bli intressant, vad är det för sågverk?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Läs mer om det i den här tråden, så håller vi oss till topic här :wink:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18029
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Finns en kommersiell patenterad uppfinning som baserar sig på elstängsel för sniglar och den heter Snigelbromsen.

Dess adress ska vara www.snigelbromsen.se men det verkar som att dom glömt förnya adressen.
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Några bekanta använder järnsulfat, ska tydligen hjälpa lite.
Sedan verkar de ha en förkärlek för att ligga under maskrosblad och groblad om gräsmattan är torr. Om man lyckades få bort allt sådant kanske man kunde få bort dem från gräsmattan också.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Öl i en nergrävd hink ska också funka.
Ett problem (om du bor i en studentstad) att du kan få en studentfest där om du inte ser upp :P
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Det här är något som jag själv har tänkt att ta upp här på forumet.
Själv har jag en medelstor tomt på 1000m2 som är översållad av sniglar som äter allt i deras väg. Skulle jag försöka plocka skulle jag förmodligen få ge upp allt vad fritid heter med tanke på hur många det är och speciellt eftersom tomten gränsar mot skog och grannar som inte plockar.

Jag började förra året exprimentera med elstängsel genom att dra två järntrådar på en liggande träplanka och koppla på 50V med effektmotstånd som begränsning. Jag kunde utan att känna något lägga fingrarna på trådarna och inte heller katten reagerade när hon klev rakt på.

Sniglarna däremot reagerade kraftigt och de är extremt känsliga för elektricitet.
Effekten blir lite olika beroende på hur de går på trådarna. Om de går rakt på utan att stegra sig så ryggar de tillbaka och drar ihop sig när de går på den andra tråden och när de drar ihop sig backar de också ifrån tråden och de kan då efter ett tag fortsätta vidare i en annan riktning.
Ibland stegrar de sig över och kommer i kontakt med trådarna först när de lägger sig över dem och då räcker inte sammandragning för att de ska komma undan trådarna och de blir då liggande.

När snigeln blev liggande över trådarna satte de också igång att fräta på trådarna och järntrådarna jag testade med hade redan under första natten rostat av.

Jag testade då istället med rostfri tråd som höll bättre men också den gav med sig efter ungefär en vecka. Problemet är ju att de är mest aktiva under natten och man vill gärna inte springa runt och pilla bort dem från trådarna då.

Min tankte i år var att odla i pallkragar och på sidorna av dem dra trådar för att förhindra att de tar sig in. Genom att sätta dem på sidan skulle de ju kanske inte fastna på trådarna utan istället ramla ner. Förmodligen skulle ju detta tyvärr inte döda dem.

En tanke jag hade är att dra tre trådar och först när de går på den tredje tråden elda på i tråd nummer två så att de inte av sammandragningen överlever.

En annan lösning kanske skulle vara att konstruera en "fälla" som använder sig både av öl och elektricitet och som skulle ge dem en rejäl stöt som effektivt tog död på dem snabbt utan chans till överlevnad.

Det var väl de erfarenheter jag har såhär långt men det här är ett högprioriterat projekt hemma så alla tips och trix värderas högt och jag har som sagt förmodligen nästan oändlig tillgång på testobjekt för olika ideer...

/Lasse
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte om det bara är jag, men saknas det inte lite bilder i den här tråden?
:-)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst gör det det!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, nej, nej - det fattas filmer!!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Får väl bidra med en video

Edit: och en bild
Bild
Millox

Inlägg av Millox »

Skulle man kunna använda en vanlig stängselzappare då? Räcker det för att sniglarna ska reagera, och om det gör det räcker stängseltråden längre då?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En vanlig "stängsel zappare" bör funka utmärkt, åtminstone enligt de som provat (som jag hört från) , kan inte tänka mig man behöver så våldsam styrka.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Då bidrar jag med en liten snigel, fotad för några timmar sedan. Fast det är nog en vanlig skogssnigel eller nåt, iofs högg den vilt efter mig så man vet aldrig.
Bild
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Det där är en vanlig skogssnigel... Mördarna är bruna... Vissa är svartbrunrandiga (en svart och en brun har haft oskddat sex)
Skriv svar