Cykel modell bra!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Vad beräknar du effektiviten till?
Alltså det du kan prestera mot det du i slutändan kan ta ut inklusive bromsenergin?
Enligt KTH-träningspolaren Anna är idén förkastlig pga att det blir mkt sämre träning av att trampa lagom och jämt än att behöva ta i och pausa, alltså inte pulshöjande på samma sätt.
Hon har väl gått fel linje :lol:
Men som ICECAP cyklar bör det inte bli några problem, kul med polisincidenten.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Tja... Om man tycker att 110 km/h på en cykel (oavsett kraftutjämning eller inte) är förkastligt ur träningssynvinkel vet jag inte vad jag ska tro :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Smoothmachines: Som jag skrev hoppas jag på ca: 80% effektivitet.

Din träningspolare kanske vill ha träning, jag vill ha en cykel som medger att man kan cykla till jobbet/affären när det regnar och/eller är halt utan att känna av småspiken som ramlar från de övre luftlagren, jag har den idé att man kan pendla längre på ett överkomligt sätt om man inte behöver trampa livet ur sig för att komma över det där jävla krön vilket i sin tur betyder att det plötsligt blir ett aktuellt transportmedel för jobb-pendling inom 1,5-2 mil.

Mina gener har givit mig en stark kropp, min perceptionsstörning gör att jag kan ta i ordentligt utan större problem och min goda mat har givit mig en lite för stor mage.

För och nackdelar.
En snabb cyklist. (86 km/t i en timme!)
Snabb på 200m flygande start.
Dessa länkar är en del av min inspiration i detta, ska det göras då ska det göras ordentligt! Jag har inte tänkt mig att sätta världsrekord men jag vill ha en snabb och tilltalande cykel som uppfyller mina behov av transport.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Träningspolaren vill absolut ha träningsvärde om hon nu ska svettas.
Ur tranport/miljö/genisynpunkt hade hon bara plus på din idés konto :)
Hon är inte tillräckligt manickintresserad... Skulle väl annars fria :lol:

1000$ för en naken ram... det är ju himla mycket pengar det.
Men det är en bra idé att tillverka en standardram för att flytta över standardkomponenter man redan har på en annan cykel.
Även hantverksmässigt skulle det löna sig att producerat det. :o
Är det möljigt att bygga en bra liggcykel med 26" hjul?
Kollade du förresten Sinclair C5 samköpsannonsen jag hade i köp o sälj förut?
Sinclairen går att anpassa för elassistens mkt lätt.
Kanske inte världens bästa assisterade liggcykel men ett extremt skojigt designat experiment... Jag gillar den hårt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har haft koll på en C5 förut men det är inte grejen för mig.

Jag har planerat på 508 hjul (20"), det finns smala slicks att hitta till dom och storleken är bra, jag ska ju kåpa in dom också och det ska vara plats till att svänga styrhjul osv. så det är det bästa kompromiss jag kan hitta.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jag tänkte mer C5an som kul liggcykelföreteelse som faktiskt kommer från elektronik och datavärlden.
Absolut inget alternativ till en high-tech variant som din.
Jag kollade noga hur de är gjorda och det finns verkligen utrymme för många förbättringar.

Och, idag är din idé mer än aktuell och på ett krasst, omedelbart sätt.
Det blir biltullar i Stockholm igen, jag fick autogirobegäran idag, det är dyrt att kortpendla med bil...
Det såldes väldigt många mopeder förra omgången, trots miljöaspekt, hjälm, väder och vind, försäkring osv.

Enda aber i Stockholm är att de flesta inte har plats med en tre eller fyrhjulig karossliggcykel men man kanske skulle kunna pressa hyresvärdana med bättre cykelrum, för att främja cykelpendlandet?

Här var det någon som löste axelbreddstricket ngn gång i mikrobilens guldålder http://www.microcarmuseum.com/tour/reyonnah-blue.html

Jag antar att spänd textilkaross på glas eller kolfiberstav inte är så lämplig som lätt-billig-alternativ till kompositkaross?
Ännu en mikrobil, denna med galonkaross...
http://www.microcarmuseum.com/tour/velorex.html
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Icecap, vilken hjul + axel upphängning tänker du ha?

Fick tag på stötdämpare för 95kr st, billigt.

En sån där recurbent cykel såg jag i Köpenhamn för ett par år sedan,
kul sak, har du sett den där tandem hojen där en gubbe sitter
bakofram och cyklar den skall visst vara snabbare än en vanlig.

Här är lite lustiga hojj koncept:
http://www.gopbc.org/gopbc_all_about_bikes.htm

Cykeln med kanot ställ, precis vad du behöver när det regnar
småspik Icecap, och när du kommer till sjön ere bara och vända
upp och ner på paketet och fortsätta! :lol:

Eller quadra biken och conference bike, de var kul! :)
Undras om dom kommer nån vart på dem?
Senast redigerad av funkis 23 maj 2007, 21:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

En sådan tandemcykel där en cyklade bakofram såg jag på Göteborgsvarvet...
Skriv svar