Ringbelysning för Canon S3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Ringbelysning för Canon S3

Inlägg av Fagge »

Ännu ett litet lysande projekt från mig :)
Har tidigare inspirerats av andras ringbelysningar & dess effekt det ger bilderna, och nu så när man har skaffat en ny leksak (S3an) så var det dags att bygga en.
Turligt nog så har kameran en bajonettfattning vid linsen, så då var ju problemet automatiskt löst med fastsättningen, som annars blir väldigt klumpig & konstig.

Lysdioderna är varmvita 50graders 6000mcd från Molectric, & dessa funkar perfekt för ändamålet. Jag gjorde först en test ring för att kolla antalet LEDs som behövdes & då var gränsen ca8 LEDs för att få jämn belysning. Men eftersom dom ändå var så billiga så klämde jag dit 14st.
Minsta belysningsavstånd är 6cm för att ljuset ska nå fram & spridas så att även mitten blir upplyst.

Materialet är 15mm PEHD1000 & 4mm plexi som är blästrad på insidan för att dölja innanmätet.
Och eftersom jag inte ville blanda in skruvar i det hela, så grovfräste jag plasten först & sen körde varv efter varv med 5/100mm å gången tills jag fick en passform så att det bara är att pressa dit plexit i pehdn.
Det dumma med pehd plasten är att den gärna vill fransa sig som ni ser, men men det går ju att skrapa väck dom med en skalpell om man får lust till det någon gång.

Å så lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Utan & med...
Bild Bild
Bild Bild
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Applåder. Vackert och enkelt. Snabb fråga vad är dom kopplade till? Eget bateri eller "lånar" du från kameran?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag sätter nog dit en DC kontakt i änden så man kan välja att köra via en liten nätadapter eller ett 9V batterier eller batteripack.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Riktigt snyggt gjort. :tumupp:

Håller själv på att skissa på något liknande. Ska bara bygga klart CNC fräsen först. ;)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stiligt Fagge :bravo:

Skulle gärna se en större bild på phalaenopsisen.

Hur förändras slutartiden med och utan belysning?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lite större bilder nerskalade & komprimerade till ca0,5Mb

BildBild

Med objektet 0,5m ifrån så ställer sig slutaren på 1/4 utan ringen & 1/10 med ringen vid iso80 & bländaren fast på 2,7
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tackar!
Tycker närbilden hade finare färger, de såg varmare och naturligare ut. Andra bildens bakgrund var bättre. Men belysningen ser ju ut att fungera alldeles utmärkt och lycka till med phalaenopsisen!!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Detta blev ju nice, kanske ska bygga något liknande till min S3-IS också.

BTW. Vet du vad switchen på insidan av batterifacket gör, reset??
sitter nära skruvfästet för stativet.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Switchen kollar batteriluckan & vägrar starta kameran om luckan inte är riktigt stängd & haspad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp:

Den fjärde bilden uppifrån gav nästan lite julstämning.. :D
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Snyggt!
Har byggt precis så ngn gång, i blått, för att göra blue-screen chroma-key mot reflextyg, funkar topp.

Testa ta en ganska nära bild på någons ögon utan och med, lägg ut bilden här :D

Det är även drömbelysningen runt chucken på pelarborren, fräschucken, skuggfritt, skönt när man är över 40 :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Riktigt trevligt har själv en S3:a men däremot inga sådana där trevligheter som jag inte har en aning om hur jag skulle fixa ihop. Kan man lägga en beställning? ;)

Det enda jag ser som problem med den är batteri eller vad man nu ska köra den på om man är ute i skogen och vill använda den. Känns som om det blir lite problematiskt att lösa men det går nog. Skulle kanske funka att använda stativmutterns fäste på någe sätt
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Trevlig pryl. Tänkte själv bygga en sådan för några år sedan. Köpte in en massa vita lysdioder men det blev aldrig av.

En trevlig feature vorde en krets som tänder ringen när kamerans blixt går av. Vid macro tenderar insekter etc bli irriterade och försvinna om ljuset är på konstant... En liten fotodiod som man kunde sätta framför blixen (ev med själva blixtljuset avskärmat) vore toppen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man ju annars bara sätta dioder på ett kort så slipper man fräsa och ha sig....

Bild
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

fint jogg som vanligt, har också en knippe dioder inköpta till detta ändamål men inte hunnit ännu.
har du vinklat dioderna lite innåt eller?

gott kämpat!
P.S hur är det med fjärde axeln?
Skriv svar